Gå til innhold

Hvordan skal hurtiglading bli enkelt? Ladeaktørene er uenige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man spørre hva kundene vil ha, så kommer man muligens et stykke videre. Å betale for seg nær sagt hvor som helst på kloden er da ikke noe hokus pokus i alle andre sammenhenger. Her handler det om å fylle drivstoff, uansett slag, og i hvilken som helst valuta.

Endret av NERVI
  • Liker 7
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (19 minutter siden):

Var det noensinne noe galt med betalingsterminalene på f.eks bensinpumpene?

Når en leser artikkelen så forstår en jo hvorfor de ikke vil ha slike terminaler. De vil ha kundeforholdet. Det er sannsynligvis mer penger i det enn å selge strøm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (26 minutter siden):

Når en leser artikkelen så forstår en jo hvorfor de ikke vil ha slike terminaler. De vil ha kundeforholdet. Det er sannsynligvis mer penger i det enn å selge strøm.

Stasjoner og butikker har kundeforhold på terminaler i dag.
Jeg bruker bankkortet hos Esso, og får da Trumf, uten noe ekstra kort.
Med Coop Mastercard kan jeg fylle på Circle K og få Coop bonus, som er like høy som deres egne kort.

Så og si alle bensinstasjoner har egne kort for å fylle drivstoff, men det går fint an å bruke kort uten rabatt.

Kundeforholdet kommer med å tilby rene pumper og god mat, noe som blir enda viktigere når en må stå der i 30 minutter. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selvsagt ville alle elbileiere vært best tjent med felles ladepunkt og felles betalingssystem på alle ladestasjoner - slik det er på bensinstasjoner i dag. Når "Odd Olaf Askeland, Evinys leder for hurtiglading, sier at de tror kundene er mer tjent med at ladeaktørene konkurrerer om dem, enn at det skal bestemmes en sentral løsning", så er jo fyren på villspor.

Han mener at dersom man skulle ha hatt én felles løsning, levert av det offentlige, ville fokus fort vært å holde kostnadene nede. Hva er ulempen med å holde kostnadene nede? Tror han at kundene har fokus på annet enn pris og kapasitet?

"Konkurranse om å tilby den beste kundeopplevelsen har medført at alle ladeaktørene bruker tid og ressurser på forbedring av løsningene sine, sier Askeland". Hvilke kundeopplevelser kan Askeland se for seg - video med sang og dans?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Var det noensinne noe galt med betalingsterminalene på f.eks bensinpumpene?

Det typiske er at hver kortterminal dekker 2 pumper, antall transaksjoner per terminal er ikke voldsomt høyt, maks 20 i timen-ish, mens verdien av hver transaksjon fort er rundt NOK500. Hver terminal omsetter da for maks NOK10k i timen. Med hurtigladere synker både antall transaksjoner og verdien av hver transaksjon, kanskje med en faktor 5 eller mer per ladepunkt. Da blir det mindre igjen til drift av terminalene. Du kan kompensere for dette ved å la hver terminal betjene fler ladepunkter men det går ut over brukervennligheten igjen. Med app og sms holder kunden terminalene selv mens med rfid-brikker får du billigere 'terminaler'(men høyere initiell brukerterskel)

Den beste løsningen synes å være betaling via ladekabelen men det forutsetter at man blir enige om en standard..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Kahuna said:

Du kan kompensere for dette ved å la hver terminal betjene fler ladepunkter men det går ut over brukervennligheten igjen. Med app og sms holder kunden terminalene selv mens med rfid-brikker får du billigere 'terminaler'(men høyere initiell brukerterskel)

Man kan jo fint ha både kortbetaling og apper, rfid, P&C etc. Man får akseptere at kortbetaling er den dominerende standardformen for betaling i dag. intil nye standarder er så etablerte at de gamle ikke lengre har mening får man implementere de eksiterende standardene, og slutte å fable om at man kan låse inne kundene ved å ikke følge standarder. Det fungerer aldri og skaper bare frustrasjoner og forsinkelser i å etablere et sundt marked.

25 minutes ago, Kahuna said:

Den beste løsningen synes å være betaling via ladekabelen men det forutsetter at man blir enige om en standard..

Standarden er der alt. Den heter ISO 15118 Plug&Charge. Det som står igjen er å implementere den, men selv når alle har implementert den må man ha andre løsninger i sikkert 10-20 år simpelten fordi biler varer så lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Proton1 said:

Selvsagt ville alle elbileiere vært best tjent med felles ladepunkt og felles betalingssystem på alle ladestasjoner - slik det er på bensinstasjoner i dag. Når "Odd Olaf Askeland, Evinys leder for hurtiglading, sier at de tror kundene er mer tjent med at ladeaktørene konkurrerer om dem, enn at det skal bestemmes en sentral løsning", så er jo fyren på villspor.

Han mener at dersom man skulle ha hatt én felles løsning, levert av det offentlige, ville fokus fort vært å holde kostnadene nede. Hva er ulempen med å holde kostnadene nede? Tror han at kundene har fokus på annet enn pris og kapasitet?

"Konkurranse om å tilby den beste kundeopplevelsen har medført at alle ladeaktørene bruker tid og ressurser på forbedring av løsningene sine, sier Askeland". Hvilke kundeopplevelser kan Askeland se for seg - video med sang og dans?

 

Quote

Han viser til at Eviny tilbyr ladekurver under lading og på kvitteringene, og at selskapet har bonusprogram og mulighet til å filtrere bort ladere som ikke hurtigladere, blant annet.

Ladekurve driter jeg fullstendig i, jeg foretrekker video med sang og dans...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

Jeg vil plugge i bilen, bil og ladestasjon blir enige om detaljene, kort tid senere kjører jeg og alt er betalt.

Det vil jeg også.

Men min bil støtter ikke dette. Og vil aldri gjøre det, heller. Ergo må jeg kjøpe ny bil, bare for å få en digg lade-opplevelse. 

Da jeg egentlig ikke er for å skrote fem-seks år gamle biler, sier det seg selv at gode alternativer trengs også.

Gi meg en kortterminal. Bli ferdig med det, og bare gi meg den forbanna terminalen!

Jeg er drit lei av hundre apper som ikke virker, må oppdateres, må logge inn på nytt og på nytt, kansje resette passord og hele tiden oppfriske kredittkortet i tolv apper når det fornyes. 

Jeg har sjeldent behov for å hurtiglade, og nettopp derfor er det totalt uinteressant for meg å ha en fancy app jeg aldri kommer til å åpne igjen ... Bare gi meg den terminalen. NÅ!

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror det kan bli vanskelig å pålegge Plug'n Charge, da det er forskjell i hvordan produsentene støtter og tolker standarden. Den må defineres enda "strengere" i forhold til hvordan den skal implementeres.

Derved står vi igjen med at myndighetene foreløpig bare kan påby kortterminaler som universalløsningen som skal og må virke. Men det må og være den prisen som er utgangspunktet, og så får man rabatter dersom man registrerer kort hos leverandøren av ladestasjonen/kjeden.

Per i dag kan man jo registrere seg hos Æ, Coop og Trumf for å knytte ekstra kundeforhold, og da får man ekstratjenestene og rabatt. Å striholde på "sin" løsning gjør bare at man blir mer sur.

Og hittil så er min erfaring at det å starte lading fra app, er den absolutt mest ustabile løsningen, for mister app og lader kontakten, får man enten ikke startet eller avsluttet ladesesjon, og ladingen kan bli avbrutt.

Så ligger det fort en sperr i systemet fordi ladingen ikke ble stoppet på rett måte, og man sliter med å starte lading på nytt, og i mitt tilfelle, ikke får byttet abonnement eller kort fordi en slik åpen sesjon sperrer opp.

Og siden operatøren av stasjonen ikke kan gjøre noe med app/sesjon hos ladepartnere uten eget ladenettverk, så må de etter mye om og men starte opp gratis ladesesjon, men da har man allerede brukt masse tid, og opplevd både egen frustrasjon og irritasjon/frustrasjon fra andre som står i kø for å lade, om det skjer i travle perioder eller på stasjon med alt for få ladere.

Been there, done that. Op jeg kommer ikke lengre til å bruke løsning som bare har app som alternativ. Brent barn skyr ilden, kan man gjerne si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke pålegge noe.

Den første som kommer med terminal på ladestasjonene, vil håve inn kundene.
De andre laderne vil da ikke være like tiltrekkende, med mindre man har app med bonus.

Spørs bare når den første skjønner dette.
Godt mulig noen har planer om det allerede, men ikke vil si det på grunn av det ovenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt. Her har man en rekke små aktører, og en stor aktør. Da er det helt naturlig at de små aktørene innretter seg etter normen som den store aktøren har lagt. Særlig når metodikken som den store aktøren har er såpass overlegen, og kundene der er så superfornøyde med funksjonaliteten og enkelheten. Så da må alle de små aktørene bare kopiere systemet til den store. Case closed!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Trenger ikke pålegge noe.

Den første som kommer med terminal på ladestasjonene, vil håve inn kundene.
De andre laderne vil da ikke være like tiltrekkende, med mindre man har app med bonus.

Spørs bare når den første skjønner dette.
Godt mulig noen har planer om det allerede, men ikke vil si det på grunn av det ovenfor.

Tviler jeg sterkt på. De fleste lader på nettverk de allerede er kjent med og det går greit. Så sutrer vi over de gangene en ikke kan lade på det gamle kjente.


Fra tidligere diskusjoner har jeg forstått at kostnadene ved drift av kortterminaler er stor i forhold til omsetningen på hurtigladestasjonene. Og i Norge har ikke selger lov til å legge den kostnaden på brukeren. Dersom noen kan mer om dette så korriger meg gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (10 timer siden):

"Konkurranse om å tilby den beste kundeopplevelsen har medført at alle ladeaktørene bruker tid og ressurser på forbedring av løsningene sine, sier Askeland". Hvilke kundeopplevelser kan Askeland se for seg - video med sang og dans?

Han bare lirer av seg de frasene han har lært på BI. Og det fungerer jo for å få slike stillinger. Man må bare lære seg å se forbi bullshit'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Dette er veldig enkelt. Her har man en rekke små aktører, og en stor aktør. Da er det helt naturlig at de små aktørene innretter seg etter normen som den store aktøren har lagt. Særlig når metodikken som den store aktøren har er såpass overlegen, og kundene der er så superfornøyde med funksjonaliteten og enkelheten. Så da må alle de små aktørene bare kopiere systemet til den store. Case closed!

Den store aktøren, Tesla, har så langt ikke åpnet opp løsningen sin slik at andre ladestolpeoperatører kan benytte denne.
I praksis er det Tesla har en form for Plug&Charge som bare Tesla biler kan bruke. OG så kommer nå..... app løsning for de andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns det er bedre at du og andre reisende bruker 2-3 minutter på å sørge for at appene fungerer, enn at alle ladestasjoner i Norge skal utstyres med kortterminaler. Det vil fordyre ladingen for alle parter. Hvorfor i alle dager skal man ha kortterminaler på ladestasjoner når alle har en terminal i lomma? Jeg håper også at ladeoperatørene kan programmere bedre apper som beholder innloggingen lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...