Gjest 964ae...723 Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg bor i en kommune der samtlige elever disponerer en egen skole-pc. Dessverre blir IT-tjenestene og reparasjonene outsourcet, og elevene opplever lite hjelp når maskinen ikke fungerer som det skal. Jeg har høyere fagskolegrad i Nettverk og systemadministrasjon. Jeg har en liten IT bedrift på siden som tar seg av reparasjoner og feilsøking av data, i tillegg til at jeg tar bachelor i cybersikkerhet. En mor har nå kommet til meg, noe fortvilet, fordi barnet hennes (en ungdomsskoleelev) har ikke kunnet bruke pc'en i et halvt år. Tastaturet er "låst". Da det er satt opp admin-konto på pc'en fikk de ikke til å feilsøke problemet selv, så datteren har ikke kunnet gjøre lekser. Skolen har ikke reparert pc'en, eller tilbudt en ny. Jeg har klart å finne ut av og fikse problemet og mor og datter er nå fornøyd. Jeg trengte ikke mer enn 10 minutter, og det var ikke nødvendig med admin-rettigheter for å fikse problemet. Spørsmålet er: Kan jeg fakturere kommunen for arbeidet som er gjort? Word of mouth går fort på den lille plassen jeg bor på, og jeg er alt blitt kontaktet av en annen forelder som trenger hjelp. Jeg syntes det blir helt feil av kommunen å outsource IT-tjenestene når de ikke kan hjelpe skoleelevene, det er jo dem dette går utover. For øvrig har jeg tilbud meg å jobbe deltid stilling, men de hadde skrevet kontrakt med firmaet og viste ingen interesse for samarbeid. Anonymous poster hash: 964ae...723 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Nei, du kan ikkje senda kommunen faktura på ei teneste den ikkje har bestilt. Foreldre til skoleungdom kan ikkje bestilla noko på vegne av kommunen. Om ikkje kommunen er interessert i nokon avtale, har du valet mellom å hjelpa dei som treng det gratis, eller å la vera. At tenestene kommunen tilbyr via sine avtalar ikkje held mål er ei sak mellom kommunen og brukarane. Det gir deg ikkje rett til å tre inn i avtalen. 9 Lenke til kommentar
Gjest 9347a...5fc Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Som MKap skriver... Se for deg følgende, du har avtale med noen om at de skal vedlikeholde huset ditt mot en pris du har fremforhandlet. Plutselig dukker det opp en faktura i postkassa di fra en av naboene dine på at de har brukt 0,5 timer á 599kr for å bytte en lyspære fordi denne var gåen, hadde du betalt denne uten at du har avtalt noe med naboen? Blir litt samme med dette tilfellet dessverre, kan se for meg at du kan evt fakturere foreldrene for den hjelpen du gir men det går for deres egen regning, ikke kommunen sin. En løsning på selve problemet er å mase på IT-avdelingen/kommunen, det er veldig mye de på support ikke vet om (feks feil som har vært der i 6mnd, fordi hverken IT eller den bedriften som skal håndtere dette har fått vite om det eller at ting har falt mellom to stoler). Anonymous poster hash: 9347a...5fc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Gjest 964ae...723 skrev (54 minutter siden): Spørsmålet er: Kan jeg fakturere kommunen for arbeidet som er gjort? Word of mouth går fort på den lille plassen jeg bor på, og jeg er alt blitt kontaktet av en annen forelder som trenger hjelp. Jeg syntes det blir helt feil av kommunen å outsource IT-tjenestene når de ikke kan hjelpe skoleelevene, det er jo dem dette går utover. Du kan fakturere mora som har bestilt supporttenesten frå deg, men du kan ikkje hoppe over eit ledd og fakturere kommunen direkte. Mora kan muligens kreve regress frå kommunen for det som ho har betalt til deg på bakgrunn av at ho ikkje har fått dei IT tenestane som kommunen skulle levere, men det er ei sak mellom mora og kommunen. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Du får snakke med kommunen og fremlegge at deres nåværende IT-tjenester ikke blir utført, og kanskje kommunen allerede har betalt for tjenestene, som de ikke får. Ikke sikkert kommunen vet om det en gang, siden de har satt det ut til andre, og vi er dårlige på varlsing. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Du kan selvfølgelig ikke kreve betalt fra kommunen her nei. Du får si nei til fremtidige forespørsler, eller ta betalt fra foreldrene (om du gjør det klart før du gjør jobben for dem). Kanskje kan mora kreve betalt av kommunen om du tar betalt fra henne, men jeg har vanskelig for å se for meg et rettslig grunnlag for en slik forpliktelse. Men moren ville jeg i alle fall tatt seriøst om hun kom på kontoret og forklarte situasjonen. Om du fakturerte direkte ville jeg som kommunens representant bare ledd meg i hjel. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå