Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[løst] Tips til automatisert (skjult) vanningsanlegg

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å skaffe cirka 10m3 jord for å fylle opp en av gressplenene på hytten. Gressplenen er helt slett og jordlaget som er der nå er ganske tynt, noe som gjør at plenen fort blir brun i løpet av sommeren. Tanken er at tykkere jordlag gjør at den holder bedre på fuktigheten. Plenen er på cirka 5 meter x 20 meter. Det er ikke  innlagt vann men vi har sisternetanker som samler cirka 2500 liter vann og disse har vært breddfulle når vi stenger hytten om høsten. Tilgang til vann er derfor ikke et problem men det kan skape en liten utfordring i hva jeg her skal lufte. 

Jeg så litt på Gardena sin hjemmeside i går og jeg tror en eller to T100 pop-up sprinker skal kunne gjøre susen sammen med forbinnelsesrør. Muligens sammen med sprinkelkontakt hvis dette ikke følger med i esken til sprinklene. So far so good. Sisternetankene er hevet over gressplenen men høydeforskjellen gir i seg selv ikke nok trykk til at man får noe særlig med futt i sprinklene. Følgelig kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at en må ha en eller annen pumpe. Forslag til hvile? Jeg regner med at man kan skru av og på pumpen når man skal vanne men hvis man skal ta den litt lenger kan man automatisere vanningen. Det kan være greit å ha en viss tidsstyring slik at feks ikke vanner midt på dagen. Jeg har sett Gardena har fuktighetsmålere så et pluss hvis denne kan kobles sammen med tidsstyringen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skvetteslange er helt klart en mulighet. Ettersom planen er å koble dette rett på noen sisternetanker som også brukes til oppvaskvann og sånn inne i hytten må det være en eller annen form for av/på mulighet slik at ikke plenen blir vannet 24/7 og alt vannet forsvinner. Gardene har løsninger for dette så kan ordnes lett. 

Jeg fant ut i går at Gardena har laget en genial løsning på siden sin (https://my-garden.gardena.com/) hvor man kan tegne inn hagen og få en tilbakemelding på hvilkent utstyr en trenger. Jeg satte opp en innkjøpsliste i Excel og dette kan bli dyrt men løsningen jeg klekket ut blir Rolls Royce-løsnigen med tidsstyring, fuktighetsmåling og vannpumpe for å få trykk nok til å kunne drive sprinkene++. Det blir nok ikke en så avansert løsning men nå vet jeg iallefall hva som er mulig. 

Vannfordeleren som er i oversikten er satt med for å kunne levere vann til et annen blomsterbed hvor jeg har skvetteslange. Denne skvetteslangen er koblet til en vanntank på 120 liter som fylles cirka en gang i uken og det renner vann ut av den 24/7 egentlig en enkel og grei løsning som har fungert fint over flere år. 

image.png.d5fd58cf3c0abd91cadc95daa196086d.png

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Tips til automatisert (skjult) vanningsanlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...