sdf123 Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 ProphetSe7en skrev (7 timer siden): Jeg har vel en av løsningene med Google wifi, og det er time schedule og enkelt kunne utsette/sette på pause Jeg ville nok dobbeltsjekket dette på dine Google wifi. Jeg kan det med mine Tp-link Deco M4 (mesh), noe som jeg antar er en mye enklere utgaven en Google wifi. Jeg legge utstyr inn i forskjellige kategorier som jeg navngir selv: Barn Voksne TV osv.. Her kan jeg så sette opp når nettet skal være aktivt(tidsperiode og dager), og eventuelt pause det rett fra appen. Kan dette være en måte? https://www.techsolutions.support.com/how-to/configure-parental-controls-on-google-wifi-mesh-13316 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 28. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2022 sdf123 skrev (6 minutter siden): Jeg ville nok dobbeltsjekket dette på dine Google wifi. Jeg kan det med mine Tp-link Deco M4 (mesh), noe som jeg antar er en mye enklere utgaven en Google wifi. Jeg legge utstyr inn i forskjellige kategorier som jeg navngir selv: Barn Voksne TV osv.. Her kan jeg så sette opp når nettet skal være aktivt(tidsperiode og dager), og eventuelt pause det rett fra appen. Kan dette være en måte? https://www.techsolutions.support.com/how-to/configure-parental-controls-on-google-wifi-mesh-13316 Ja jeg vet at det fungerer med Google wifi. Det er ikke det som er grunnen til at jeg vil bytte den ut. Jeg ønsker bare en tilsvarende funksjon med videre inkludert "bonus" tid. Dette er det jeg er mest fornøyd med når det gjelder google wifi, men det er så mye annet jeg ikke er fornøyd med 1 Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 19 hours ago, ProphetSe7en said: Jeg ønsker for eksempel ikke at noen andre skal ha tilgang til admin sider for router, ap, unraid osv, men samtidig ønsker jeg jo at de skal ha tilgang til Plex, kunne bruke Chromecast osv Så har jeg ikke noe ønske om at støvsuger, Yale doorman, mill panelovner og den type tjenester skal være på samme nett som noe annet viktig. Nå har ikke nettverket mitt like mange enheter som deg kansje siden jeg er alene. Men slik jeg har det så har jeg alt som må snakke sammen lokalt på "hoved" nettet. Alle disse enhetene er kablet (2 unraid servere, 2 andre pc'er). Alle andre ting som ikke må snakke sammen lokalt kjører jeg på et eget vlan med brannmurregler som sier at de ikke kan snakke med hoved nettet. Alt av wifi utsyr kjører på dette nettet som jeg har kalt IOT. Til og med tlf og nettbrett kjører her, men siden jeg jeg kjører en reverse proxy container på undraid (for enkel tilgang til en del tjenester utenifra) så kan jeg likevel nå embyserveren fra tlf/nettbrett. Men da ikke lokalt,jeg må gå via reverse proxy, men det gjør jo ikke noe, det er jo like enkelt. Du kan vel gjøre noe lignende med plex vel? Nå er jo oppsettet mitt ganske enkelt da siden jeg ikke har så mange enheter som må snakke sammen lokalt eller på tvers av hverandre. Alle gjester får også passordet til IOT nettet om de vil koble seg på. Så jeg har vel bare 4 enheter på hoved nettet, alt annet kjører på IOT nettet. Det er viktig for meg at så få enheter som mulig har tilgang til hovednettet. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 9 hours ago, voident said: Bare å peise på med vlan for alt mulig rart og sette opp regler i brannmur for hvilke som kan kommunisere med hverandre osv. Siden det virker å være flere med erfaring med pf/opnsense her; Tenker å bytte ut ER-X ruteren jeg har i dag med en pf/opnsense ruter på sikt, men siden jeg har Unifi-ap og svitsj trenger jeg å kjøre kontrolleren, og har vel innsett at det å ha kontrolleren på en svitsj som også går ned ved fw-oppdateringer ikke er helt optimalt. Ser flere av ruterne (feks fra Protectli) har et par ekstra porter i tillegg til wan/lan og at disse kan kobles i «bridge»-modus> siden det ikke er noe fysisk svitsj der; noen som har erfaring om hvordan det påvirker ruteren mtp ytelse å kjøre flere av portene i «bridge»-modus? Er nok ikke all verdens trafikk som går til denne Unifi-kontrolleren men jeg ser for meg at det kan være lurt å ha denne koblet rett på ruteren og ikke på samme svitsjen den "styrer". Går sikkert kanskje an å kjøre et ikke-ruter-os (Windows/Ubuntu/e.l.) på enheten samtidig kjøre pf/opnsense i vm/docker, og Unifi-kontrolleren i annen vm/docker, men antar det stjeler enda mer ressurser enn å ha to porter i «bridge»-modus Jeg har en Protectli box, men har bare 1 unifi switch koblet til den i tilegg til wan,unifi-ap er koblet til switchen via POE. Men spiller det noen rolle om controlleren går ned med fw oppdatering? Jeg mener, jeg er så å si aldri inne på gui til controlleren, bare hvis det er noen innstiliinger som må endres. Unfi controller som kjører som en docker. Jeg kjører jo updates av og til, men nettet går jo bare ned med fw oppdatering og det er jo ganske kjapt gjort. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 28. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2022 strike_ skrev (25 minutter siden): Nå har ikke nettverket mitt like mange enheter som deg kansje siden jeg er alene. Men slik jeg har det så har jeg alt som må snakke sammen lokalt på "hoved" nettet. Alle disse enhetene er kablet (2 unraid servere, 2 andre pc'er). Alle andre ting som ikke må snakke sammen lokalt kjører jeg på et eget vlan med brannmurregler som sier at de ikke kan snakke med hoved nettet. Alt av wifi utsyr kjører på dette nettet som jeg har kalt IOT. Til og med tlf og nettbrett kjører her, men siden jeg jeg kjører en reverse proxy container på undraid (for enkel tilgang til en del tjenester utenifra) så kan jeg likevel nå embyserveren fra tlf/nettbrett. Men da ikke lokalt,jeg må gå via reverse proxy, men det gjør jo ikke noe, det er jo like enkelt. Du kan vel gjøre noe lignende med plex vel? Nå er jo oppsettet mitt ganske enkelt da siden jeg ikke har så mange enheter som må snakke sammen lokalt eller på tvers av hverandre. Alle gjester får også passordet til IOT nettet om de vil koble seg på. Så jeg har vel bare 4 enheter på hoved nettet, alt annet kjører på IOT nettet. Det er viktig for meg at så få enheter som mulig har tilgang til hovednettet. Får du direct play på ting hjemme når det går via reverse proxy? Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Jepp, eller det kommer ann på om enheten har mulighet for directplay da selvfølgelig. Eller at bitrate ikke overgår det jeg har satt som som øvring grense, for da vil den jo transcode isteden. Broder'n har en konto på embyserveren min og han spiller av via nettleser noen ganger når han ikke er hjemme og da ser jeg det blir en del transcoding. Jeg har et ledig skjermkort i serveren for transcoding så det spiller ingen rolle for meg sånn sett. Men reverse proxy stopper ikke muligheten for direct play nei. Endret 28. februar 2022 av strike_ Lenke til kommentar
voident Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 12 hours ago, strike_ said: Jeg har en Protectli box, men har bare 1 unifi switch koblet til den i tilegg til wan,unifi-ap er koblet til switchen via POE. Men spiller det noen rolle om controlleren går ned med fw oppdatering? Jeg mener, jeg er så å si aldri inne på gui til controlleren, bare hvis det er noen innstiliinger som må endres. Unfi controller som kjører som en docker. Jeg kjører jo updates av og til, men nettet går jo bare ned med fw oppdatering og det er jo ganske kjapt gjort. Du har nok rett i at det ikke er er stort problem at ting går ned med fw-oppdateringer, er jo ikke så ofte jeg oppdaterer de komponentene. Får gjøre litt research på hardware og se hva som dekker behovene. Men går i alle fall mot et bytte, det er helt sikkert. Mye rebranding av merker osv her, så en liten jungel å navigere i. Yanling Nano-N1041 ser jo ikke så dum ut (samme som protectli vp2410, så og si). Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 Mange som ser identisk ut. Yanling, Qotom, Topton osv. Jeg så litt på antall ordre og tilbakemeldinger, samt at nettverkskort er fullt støttet av pfsense og OPNsense og at det ikke er noen problemer med driver osv. Var derfor jeg avbestilte den med 2.5g nettverkskort Lenke til kommentar
voident Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 33 minutes ago, ProphetSe7en said: Mange som ser identisk ut. Yanling, Qotom, Topton osv. Jeg så litt på antall ordre og tilbakemeldinger, samt at nettverkskort er fullt støttet av pfsense og OPNsense og at det ikke er noen problemer med driver osv. Var derfor jeg avbestilte den med 2.5g nettverkskort Hvilken boks endte du opp med å kjøpe til slutt? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 voident skrev (13 minutter siden): Hvilken boks endte du opp med å kjøpe til slutt? Denne Aner ikke om det er et godt valg eller ikke, men virker som folk er fornøyd og i henhold til tilbakemeldingene så er det relativt rask levering på den 1 Lenke til kommentar
voident Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) 24 minutes ago, ProphetSe7en said: Denne Aner ikke om det er et godt valg eller ikke, men virker som folk er fornøyd og i henhold til tilbakemeldingene så er det relativt rask levering på den Funker sikkert fint. Leste på opnsense-forumet nå at de tar sikte på støtte for i225 i v22.7 (som baserer seg på feeebsd 13.1, som skal ha støtten implementert), så juli i år ser ut til å være tidspunktet for det hvis man har annet utstyr som støtter 2.5GbE. Alt jeg har av utstyr selv støtter bare 1GbE så det spiller rolle for min del, bare så du nevnte i225 på forrige side. Endret 1. mars 2022 av voident Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 Den er støttet av feks pfsense, men når jeg leste litt rundt det så var det mye trøbbel med det kortet. Orker ikke slikt, da kan jeg heller oppgradere en gang i fremtiden om behovet er der. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 Har kommet frem til at det blir OPNsense eller Untangle for min del, med Sophos som en liten outsider. Jeg liker rett og slett bare bedre gui på OPNsense sammenlignet med pfsense. Untangle virker å ha svært god oversikt over hva nettet brukes til. Hvor mye youtube, hvor mye netflix osv og det hele presenteres på en meget brukervennlig måte. Webfilter med varsling, kan se hvilke enheter som har besøkt hva osv. De har det meste jeg trenger der, men unntak av wireguard som gjør at jeg må opp et nivå fra 50$ til 150$ i året, noe som er helt uaktuelt for min del. Så da må jeg kjøre wireguard i docker, som for så vidt går greit men er unødvendig. Jeg kommer til å prøve gratis alternativer først, faller det ikke i smak så får jeg se på betalings alternativer Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2022 Venter fortsatt på at de skal få sendt varen. Hjelper ikke om leveransen er rask om det tar 14 dager å få varen ut dørene. Jeg har forsåvidt kommer over en interessant løsning til. Firewalla Gold. Ikke funnet så mange erfaringer med den enda, software selges ikke løst og må kjøpes sammen med hardware. Virker å være svært enkel å konfigurerer, men samtidig ha de avanserte funksjonene. Må bruke app for førstegangs konfigurasjon, men har også web gui for endringer en ønsker å gjøre senere. Virker også å ha den funksjonen jeg i utgangspunktet ønsket meg fra ny router. Men den koster mye mer enn den jeg har bestilling på. Kommer vel på 500$ ferdig levert, og det synes jeg blir i overkant. Vet heller ikke om det er mulig å prøve OPNsense, pfsense osv på denne enheten uten å ødelegge helt, ser ikke slik ut dessverre. Lenke til kommentar
voident Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Det er garantert en disk du kan ta ut i den boksen, så enten kan du prøve pf/opnsense ved å sette inn ny disk midlertidig, eller at du tar backup av disken som står i den før du på noe vis får formatert og lagt inn noe annet OS. Du kan jo eventuelt sende de en mail og spørre om det også. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2022 Ja har undersøkt litt. Følger med en 32 gb disk, kan laste ned image og flashe den på nytt om en skulle prøve noe annet og ønsker å gå tilbake. Har prøvd å få svar på hvorfor jeg ikke kan flashe image på en egen boks, men svarene de gir er så unøyaktige. De vil ikke svare på hvorfor en må ha boks fra dem, om det er lisens knytter til boksen, om det er pga Bluetooth delen eller hva grunnen er. Så ønsker jeg å prøve firewalla må jeg ut med hvertfall 150$ mer for en tilsynelatende dårligere boks. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Firewalla Gold så jo spennende ut, men uaktuelt om man MÅ kjøpe hardware. Jeg har en ekstra box liggende, skal se om jeg får flasha imaget på den og se om det funker. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2022 De har en rød USB enhet i boksene sine som de omtaler som security module eller noe, men det er strengt tatt en Bluetooth dongle. Instruksene for å sette den opp er å søke etter firewalla via Bluetooth i appen, så scanne koden under boksen. Mulig det går på andre måter, men ser ikke slik ut dessverre. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Ush, ja da blir det nok litt vanskelig om man må ha den qr koden under boxen. Jeg prøvde imaget på den andre boxen min, men får bare beskjed om å sette inn bootbar medie selv om jeg velger å boote fra usb som imaget er på. Så det var dritt, da blir det å fyre opp untangle på den litt senere, kansje til uka. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2022 Kom gjerne med en tilbakemelding på Untangle og eventuelt Sophos om du prøver den også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå