Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

God grunn til hev av bilkjøp?


Mannenihagen

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt en bil til 55.000kr som jeg vil heve kjøpet på. 

Kontrakten er at den ble som ikke solgt som den står, i annonsen har det blitt beskrevet at det en godbil, selger gjort mye selv og lite rust under bilen, EU 1 måned før kjøpet. 

Nå 3måneder seinere har jeg oppdaget feil som:

-dør lås funker ikke, radio, airbag, mye rust under som ser ut som har blitt lappet på trevers og andre bærende konstruksjoner. Dette har vært dekket av "ny" og sveiset. Når jeg så på bilen, som da så ok ut. Oljelekkasje, ac funker ikke, vannlekkasje. 

Skal ha bilen på naf test. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Sampson skriv så kjem det litt ann på kva du hadde grunn til å forvente av ein "godbil" til 55 000 kr.

Dei relevante paragrafane frå kjøpslova:

Sitat

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
  • Kva opplysningar om tilstanden på bilen opplyste selger om?
  • Kva opplysningar har selger latt være å opplyse om?
  • I kor god stand hadde du grunn til å rekne med at bilen var i sett opp mot kjøpesummen?
  • Kjente du til disse tinga når du kjøpte bilen?
  • Undersøkte du bilen før kjøpet?

Det som er viktigast er nok kva merke og årsmodell er bilen du kjøpte? Kva du har grunn til å forvente av ein bil til 55 000 kr er veldig avhengig av om det er snakk om ein Honda Civic frå 2000 eller ein Mercedes E-klasse frå 2020.

Er alt dette feil som du har oppdaga eller som har oppstått no plutseleg etter 3 månedar eller var dette feil som var på bilen også då du prøvekøyrde?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I kontrakten blir den skrevet som :"blir bil solgt som den står?" nei.

Skrevet i kontrakten og at lekkasje fra tannstangen, selger mener han har fikset. 

I annonsen blir bilen som som en god bil, blitt tatt godt vare på og lite rust under. Skiftet olje, luft filter, girolje, og masse deler. 

Fra NAF, så får jeg tilbake at tannstang lekkasje, oljelekkasje, girolje lekkasje. Samt at bærende konstruksjoner ser ut som har vært sveiset og er svekket. Airbag lys, motorlys, og "halv" lakkert på rust, dørlås ikke funker. 

Kjøpte bilen fordi jeg håpte og stolte på selger som hadde jobbet mye med bilen selv. Men, så skjer alt dette. 

IMG_20220205_113137_1.jpg

IMG_20220205_113139.jpg

IMG_20220205_113133.jpg

IMG_20220205_113138.jpg

Lenke til kommentar

Dørlås, AC & radio burde du selv ha funnet på visning. Samme med varsel lamper, hvis det ikke har kommet i ettertid? For det kan selvfølgelig ikke selger belastes for.

AC er noe av det første jeg spør om når jeg handler bil.

Jeg vet ikke hva slags bil & hva pris de ligger på.

Men hva sa Naf? En bil skal ikke gå gjennom EU med airbaglys, motorlys eller større lekkasjer. Det samme gjelder rust, og rust kommer ikke over natta.

Jeg tror du kan ha en fin sak mtp svekket konstruksjon, men det spørs på alvorligheten her, den som tok Naf testen kan nok svare deg på det.

Endret av Pizza3333
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Basert på:

Quote

Samt at bærende konstruksjoner ser ut som har vært sveiset og er svekket

Tenker jeg her at du har en god sak...

Ellers har @Pizza3333 et godt poeng - med tanke på hva som presenteres her, er det kanskje også noe "mistenkelig" at denne har gått gjennom en PKK for så kort tid siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannenihagen said:

I kontrakten blir den skrevet som :"blir bil solgt som den står?" nei.

Skrevet i kontrakten og at lekkasje fra tannstangen, selger mener han har fikset. 

I annonsen blir bilen som som en god bil, blitt tatt godt vare på og lite rust under. Skiftet olje, luft filter, girolje, og masse deler. 

Fra NAF, så får jeg tilbake at tannstang lekkasje, oljelekkasje, girolje lekkasje. Samt at bærende konstruksjoner ser ut som har vært sveiset og er svekket. Airbag lys, motorlys, og "halv" lakkert på rust, dørlås ikke funker. 

Kjøpte bilen fordi jeg håpte og stolte på selger som hadde jobbet mye med bilen selv. Men, så skjer alt dette. 

 

Som andre har nevnt. Ja, du kan ikke forvente allverden av en bil til 55 000,-. Samtidig, 55 000,- er ikke et reparasjonsobjekt eller skal være en bil med vesentlige feil og mangler av den arten du nevner. Ting som AC, dørlås osv. kan er småtteri i denne sammenehengen tenker jeg. 

Du skriver lite om hva som var i annonsen, hvilken bil er det, alder, km. Det er ting som spiller inn. 

Ett annet viktig moment her, du skriver at han har jobbet mye med bilen. Har du dette skriftlig? De fleste former for lekkasjer oppdager man om man jobber med en bil. Jeg er hvertfall alltid litt på utkikk etter lekkasje på min aldrende pajero. Hvor lenge har selger hatt bilen i sitt eie?

Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Tingen med EU kontroll er at det beskriver situasjoner akkurat DER OG DA. Ikke når bilen har kjørt ut porten, eller 1 måned etter. Nå er du 4 måneder etter, mye kan skje på den tid, og i saltsuppa som er på veiene.

Biler ruster ikke så mye på 4 måneder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...