Gå til innhold

Hvordan slutte være Fascist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å diskutere hvordan nasjonalismen er navlebeskuende og generelt negativ ballast for vestlig demokrati, så er det ikke ukompatibelt med demokrati.

Jeg prøver å få trådstarter til å forklare hvilke meninger han eller hun har om samfunnet som gjør at trådstarter identifiserer som fascist.
Vedkommende sier at han eller hun ikke er spesielt nasjonalistisk -- selv om det er en hjørnestein i fascismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (6 timer siden):

Tror du misforstår hva fascisme er, men du er ikke spesielt behjelpelig her inne med å la andre få hjelpe deg, så jeg ser ikke helt poenget i å prøve. Du svarer ikke på spørsmålene, og gir ingen informasjon annet enn «jeg er fascist». 

Jeg trodde det å være anti demokratist og å ville ha tankepoliti er fascistisk? Jeg har sett folk og land som er pro lgbt rettigheter kalt fascist, så jeg forstår ikke helt.

Er fascisme:

1: Å være anti demokratist.

2: Autoritær rasistisk nasjonalisme.

Min ideology er att LGBT rettigheter og kvinnerettigheter skal tvinges på andre land. Man skal ikke vente 200 år på disse rettighetene via skole og demokrati. Land som har disse rettighetene skal tvinge de på andre land, med krig hvis nødvendig. Parti som Rødt sier dette er vesterlig imperialisme, og vi kan bare støtte andre land med ord, det er IKKE lov å tvinge fram disse rettighetene.

Endret av Letterboxd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (8 timer siden):

Jeg trodde det å være anti demokratist og å ville ha tankepoliti er fascistisk? Jeg har sett folk og land som er pro lgbt rettigheter kalt fascist, så jeg forstår ikke helt.

Er fascisme:

1: Å være anti demokratist.

2: Autoritær rasistisk nasjonalisme.

Min ideology er att LGBT rettigheter og kvinnerettigheter skal tvinges på andre land. Man skal ikke vente 200 år på disse rettighetene via skole og demokrati. Land som har disse rettighetene skal tvinge de på andre land, med krig hvis nødvendig. Parti som Rødt sier dette er vesterlig imperialisme, og vi kan bare støtte andre land med ord, det er IKKE lov å tvinge fram disse rettighetene.

Å tvinge samfunn eller folk til ting de ikke selv ønsker eller er klare for ennå ender nesten alltid katastrofalt.
Det er lett når man er vokst opp under oljenasjonens vinger med sikkerheten også videre som det fører med seg, og se ned på andre eller ville tvinge andre til å tenke og handle sånn som oss.
Det er tross alt ikke lett å sette seg inn i hvordan en personen tenker, en som har vokst opp med at alt man har, eller ønsker seg må man lage selv, eller om man selger nok geitemelk eller annen produsjon som man har fått frem så kan man kjøpe seg et par sko eller andre nødvendigheter.. og alt man lærer seg kommer fra fedre eller den ene religions-boken man har tilgjengelig.
Da er kanskje ikke LGBT rettigheter noe man har sendt så alt for mange tanker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 timer siden):

Å tvinge samfunn eller folk til ting de ikke selv ønsker eller er klare for ennå ender nesten alltid katastrofalt.
Det er lett når man er vokst opp under oljenasjonens vinger med sikkerheten også videre som det fører med seg, og se ned på andre eller ville tvinge andre til å tenke og handle sånn som oss.
Det er tross alt ikke lett å sette seg inn i hvordan en personen tenker, en som har vokst opp med at alt man har, eller ønsker seg må man lage selv, eller om man selger nok geitemelk eller annen produsjon som man har fått frem så kan man kjøpe seg et par sko eller andre nødvendigheter.. og alt man lærer seg kommer fra fedre eller den ene religions-boken man har tilgjengelig.
Da er kanskje ikke LGBT rettigheter noe man har sendt så alt for mange tanker.

Jeg vil også at norge og nordmenn skal straffes, så det er ikke et problem for meg. 

Lenke til kommentar

 

Letterboxd skrev (15 timer siden):

Jeg trodde det å være anti demokratist og å ville ha tankepoliti er fascistisk? Jeg har sett folk og land som er pro lgbt rettigheter kalt fascist, så jeg forstår ikke helt.

Er fascisme:

1: Å være anti demokratist.

2: Autoritær rasistisk nasjonalisme.

Min ideology er att LGBT rettigheter og kvinnerettigheter skal tvinges på andre land. Man skal ikke vente 200 år på disse rettighetene via skole og demokrati. Land som har disse rettighetene skal tvinge de på andre land, med krig hvis nødvendig. Parti som Rødt sier dette er vesterlig imperialisme, og vi kan bare støtte andre land med ord, det er IKKE lov å tvinge fram disse rettighetene.

...

https://snl.no/fascisme

Hvem mener du skal burde blitt diktator i Norge -- om du fikk velge mellom alle politikere i landet de siste 100 år?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 19.3.2022 den 22.18):

Jeg trodde det å være anti demokratist og å ville ha tankepoliti er fascistisk? Jeg har sett folk og land som er pro lgbt rettigheter kalt fascist, så jeg forstår ikke helt.

«Fascist» brukes som et skjellsord uten at målet nødvendigvis er veldig presist beskrevet av ordet.

Fascister er som regel nasjonalistisk, sjåvinistisk, det er ofte en rasistisk komponent. Men viktigere enn det er en høyre-populistisk tro på den sterke. En sterk leder skal stige opp og lede det rette folket (tm) til makt, heder og ære. Middelet er vold mot overløperne (bl.a. kommunister) og militær makt mot andre land. Gamle overtramp skal hevnes og folket/nasjonen skal gå tilbake til en gammel utopisk tilstand med blank-polerte fallos-raketter.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er litt merkelig. Man kommer jo gjerne til sin livsanskuelse gjennom de erfaringer som former en.

For å si det slik: Hvis det faktisk er slik at du ikke liker fascismen, så er du ganske enkelt ikke fascist.

Da tror jeg svaret heller er å vende blikket innover, og finne ut hva det er som faktisk er viktig for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

...hva tror du hindrer mennesker fra å forstå verden og etikk, og hvorfor tror du at man kan tvinge mennesker til å samarbeide fredelig -- og hvorfor tror du tvang fungerer bedre enn at mennesker forstår hvorfor fredelig samarbeid fungerer og samarbeider frivillig til deres felles beste?

Problemer med dette er at det normaliserer lang ventetid via demokrati. Det korte diktaturer og kriger slik at man får rettigheter raskerer, enn å vente 200-300 år på demokratisk forandring.

I mange land er arbeiderklassen, altså majoriteten av folket i landet, imot LGBT rettigheter og feminisme. Dermed kommer det til å ta århundre før det blir forandring. I slike situasjoner er det bedre med tvang, slik at ikke folk kjemper for rettigheter de aldri får se i sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (4 timer siden):

For å si det slik: Hvis det faktisk er slik at du ikke liker fascismen, så er du ganske enkelt ikke fascist.

Jeg er skeptiker og agnostiker av legning. Jeg har tenkt at jeg kunne ha vært mer lykkelig om jeg greide å kaste meg ut i tøylesløs tungetale i en baptiskkirke i sørstatene med orgelbrus og sjelfull sang. Men det ligger ikke for meg.

Kanskje trådstarter ser at han har personlighetstrekk som begrenser ham på en negativ måte?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

...hva tror du hindrer mennesker fra å forstå verden og etikk, og hvorfor tror du at man kan tvinge mennesker til å samarbeide fredelig -- og hvorfor tror du tvang fungerer bedre enn at mennesker forstår hvorfor fredelig samarbeid fungerer og samarbeider frivillig til deres felles beste?

Du sa tidligere jeg ikke er Fascist, men jeg vil knuse kulturer og religion uten LGBT rettigheter og feminisme. Hva er min ideologi hvis jeg da ikke er Fascist?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (12 timer siden):

Du sa tidligere jeg ikke er Fascist, men jeg vil knuse kulturer og religion uten LGBT rettigheter og feminisme. Hva er min ideologi hvis jeg da ikke er Fascist?

Når du skriver knuse, mener du da endre? Altså endre på kulturer som f.eks. tvinger kvinner til å gå med burka, nekter dem å jobbe, og hvor de steiner homofile og transpersoner m.m?

Jeg ser ikke helt hvorfor det er fascistisk å ønske andre mennesker godt. At man ikke skal steines eller sendes i fengsel for sin legning eller annet som man ikke kan noe for. Hvordan man går frem for å få innført endringen derimot er helt avgjørende.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg å kategorisere deg selv med en betegnelse som omfavner en drøss av bagasje du muligvis ikke besitter, begrunnet i noen få tanker som ikke virker særlig gjennomtenkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/23/2022 at 9:33 AM, knutinh said:

 

Politisk overbevisning er vel noe som sitter dypt inne i oss. Hvis du har lett for å følge en "sterk leder", vil avvikle demokrati, vil tvinge medborgerene til å "gå i takt", er positiv til militær ekspansjon, føler at landet ditt og de som bor der er mye bedre enn alle andre land, vil ha en proteksjonistisk økonomisk politikk så er du kanskje fascist.

Høres mer ut som han ønsker å slutte å være en kommunist  hmmm..   

Lenke til kommentar
20 hours ago, knutinh said:

Jeg er skeptiker og agnostiker av legning. Jeg har tenkt at jeg kunne ha vært mer lykkelig om jeg greide å kaste meg ut i tøylesløs tungetale i en baptiskkirke i sørstatene med orgelbrus og sjelfull sang. Men det ligger ikke for meg.

Kanskje trådstarter ser at han har personlighetstrekk som begrenser ham på en negativ måte?

-k

Hvilke personlighetstrekk mener du at enten gjør noen eller fører til at noen blir fascist?

Poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 minutter siden):

Hvilke personlighetstrekk mener du at enten gjør noen eller fører til at noen blir fascist?

Poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv.

Jeg tror at det å se vold som en løsning og ikke et problem er typiske for fascister. Og jeg vil tro at det er et personlighetstrekk man forstår analytisk som et problem, men ikke greier å komme seg ut av.

Tendensen til å følge "sterke ledere" tror jeg også er typisk for fascister. Så også skepsisen for det som er fremmed, "de andre".

-k 

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (4 timer siden):

Hvilke personlighetstrekk mener du at enten gjør noen eller fører til at noen blir fascist?

Poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv.

Så hvis noen mennesker synes det mest riktige for seg selv er å være rasist så bør de være det, så lenge det står for sine egne verdier? Det er idiotisk og en grunn til at folk ikke bør ha sine egne tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (10 timer siden):

Høres mer ut som han ønsker å slutte å være en kommunist  hmmm..   

Kommunister og sosialister mene at vesten er skyld i absolutt alt, at vesten oppfant homofobi etc. De er imot invidividuelle straffer - Hvis noen begår en voldtekt eller en voldeling kriminalitet er det ikke individets feil, det er deres økonomiske situasjon og manglede utdanning som får skylden. De skal få ny utdanning og så skal de slippes ut igjen.

Jeg vil ha sosialistisk økonomi, lgbt og kvinnerettigheter, men hvis man begår slike lovbrudd skal man aldri se dagslys igjen. I amerika er problemet ikke de strenge straffene, men at politiet er rasistisk.

Endret av Letterboxd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (9 minutter siden):

Kommunister og sosialister mene at vesten er skyld i absolutt alt, at vesten oppfant homofobi etc. De er imot invidividuelle straffer - Hvis noen begår en voldtekt eller en voldeling kriminalitet er det ikke individets feil, det er deres økonomiske situasjon og manglede utdanning som får skylden. De skal få ny utdanning og så skal de slippes ut igjen.

Jeg vil ha sosialistisk økonomi, lgbt og kvinnerettigheter, men hvis man begår slike lovbrudd skal man aldri se dagslys igjen. I amerika er problemet ikke de strenge straffene, men at politiet er rasistisk.

Så økonomisk sosialist, liberal mhp kjønn og seksuelle minoriteter, mot rasisme og for strenge straffer for kriminalitet? Det høres ikke spesielt fascistisk ut for meg.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...