Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

ikke blitt trukket for strøm for desember (Fortum)


Mr.M

Anbefalte innlegg

har Avtalegiro og vanligvis blir det trukket rundt den 25. påfølgende måned, dvs. regningen for desember "burde" vært trukket i januar.

Jeg lengter ikke etter å betale, de tar vel det de skal ha uansett på et tidspunkt, men bare stusser og frykter det kan bli uoversiktelig (pga. strømstøtten som skal med i utregniungen) hvis det hoper seg opp fler måneder som slås sammen eller noe.

andre som heller ikke har blitt trukket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er på såkalt "Trygg" avtale hos Fortum, der var prisen kr.1,63 (1.des - 9 des) og kr.1,98 resten av måneden.

etter mine beregninger (forbruk ca. 900 kw/h, og fratrukket strømstøtten, så skal jeg vel betale rundt 1500 kroner.

skal legge til at det kom en eFaktura på kr. 0, hvorav detaljene viser et tilgode beløp på et par hundrelapper, men dette er jo kun utregnet mot nettleie-delen. Selve forbruket (betalingen) av kraft, er ikke med der. Så er det som mangler i helheten såvidt jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å si at du har tuklet med det, men at maksgrensa kan være satt til 1500,- for lenge siden da det var urealistisk at regninga fra Fortum kom over denne summen i overskuelig tid. Den er satt for din egen sikkerhet for at det ikke skal bli trekt store summer fra din konto ved en feil. Bare for et par uker siden fikk jeg beskjed om at en avtalegiro var blitt blokkert fordi summen var over den grensa jeg satte for mange år siden (fikk regninga i papirformat med beskjed om at den var blokkert i nettbanken). 

Lenke til kommentar

jeg skjønner poenget ditt, men har som sagt ikke rørt slike innstillinger i nettbanken. Jeg antar standard-innstilling (beløpsgrense) satt av banken tillater såpass høyt beløp i trekk, at de fleste kunder aldri støter på det potensielle problemet du skisserer.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg skjønner poenget ditt, men har som sagt ikke rørt slike innstillinger i nettbanken. Jeg antar standard-innstilling (beløpsgrense) satt av banken tillater såpass høyt beløp i trekk, at de fleste kunder aldri støter på det potensielle problemet du skisserer.

Jeg har støtt på det mange ganger... Mener man må velge en beløpsgrense selv når man lager avtalen. Mulig du slipper å betale, på mine strømregninger de siste månedene har jeg betalt vanlig for forbruk, og så har regningen på nettleie vært i minus, altså penger til gode. kanskje strømstøtten fungerer sånn noen steder

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (23 minutter siden):

Jeg har støtt på det mange ganger... Mener man må velge en beløpsgrense selv når man lager avtalen.

jeg tok en runde i nettbanken i sted, for om mulig å finne disse innstillingene, men var ikke kar om å finne noe om beløpsgrensa? Har DNB

jeg kan jo ha glemt det (hvis det er slik du sier tilbake til når man opprettet avtale) får gjøre et nytt forsøk, evt. tips til hvilken meny/punkt jeg finner den innstillingen i.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (42 minutter siden):

på mine strømregninger de siste månedene har jeg betalt vanlig for forbruk, og så har regningen på nettleie vært i minus, altså penger til gode. kanskje strømstøtten fungerer sånn noen steder

ja, det er to forskjellige måter de gjør det på,

* de som har strøm + nettleie på samme faktura, skal få tilgodebeløpet (det som oversteg nettleie) fratrukket fra kraftprisen

* de som får faktura hver for seg på nettleie og strøm, kan risikere å måtte vente kompensasjon

https://www.nettavisen.no/okonomi/en-halv-million-kunder-ma-vente-pa-stromstotten-vi-kan-ikke-legge-ut-en-milliard/s/12-95-3424228219

(i mitt tilfelle har jeg alt på samme faktura, men som sagt bare ikke sett noe til den foreløpig)

Lenke til kommentar

Kan være at du har sagt opp kundeforholdet hos et strømselskap ifbm med bytte?  Da jeg sa opp Tibber (og Elvia) da jeg skulle flytte et sted hvor strøm var inklusiv i leia, tok det lenger tid før faktura kom, fra begge. Da ventet med å sende faktura til etter jeg ikke lenger var kunde hos de.

Mr.M skrev (1 time siden):

jeg tok en runde i nettbanken i sted, for om mulig å finne disse innstillingene, men var ikke kar om å finne noe om beløpsgrensa? Har DNB

jeg kan jo ha glemt det (hvis det er slik du sier tilbake til når man opprettet avtale) får gjøre et nytt forsøk, evt. tips til hvilken meny/punkt jeg finner den innstillingen i.

Har DNB selv.  Du bør få beskjed i innboksen dersom betaling ikke ble trukket pga for lav grense. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...