Gå til innhold

Denne fusjonsreaktoren setter ny verdensrekord [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (16 timer siden):

Altså en energimengde tilsvarende 1 kg diesel (ca 45 MJ/kg)!

Det høres selvsagt latterlig lite ut, men jeg tillater meg litt tallgymnastikk.

59 MJ er også det samme som 16,4 kWh. Når denne energien utvikles på 5 sekunder blir effekten 11,8 MW. Også det er lite tatt størrelsen til anlegget i betraktning, men det høres i hvert fall litt mer ut enn den slumpen bensin man fyller på gressklipperen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 14.2.2022 den 10.14):

Det høres selvsagt latterlig lite ut, men jeg tillater meg litt tallgymnastikk.

59 MJ er også det samme som 16,4 kWh. Når denne energien utvikles på 5 sekunder blir effekten 11,8 MW. Også det er lite tatt størrelsen til anlegget i betraktning, men det høres i hvert fall litt mer ut enn den slumpen bensin man fyller på gressklipperen.

Jeg kunne jo lagt til at plasmaet krever 40 MW tilført for at reaktoren skal produsere 57 MW i 5 sekunder (og mye mer om en tar med hele oppstillingen). Se under fra artikkelen:

"Det er imidlertid verdt å merke seg at det totale strømforbruket til JET er mye høyere enn de 40 MW som går til å varme opp plasmaet. Den ligger rundt 700-800 MW".

Det er vel også å vente at en slik fusjonsreaktor vil koste fantasilioner når den måtte foreligge i en kommersiell versjon, men alene kostnadene ved tilknyttet dampturbin med kondensator og generator vil overstige prisen per kWh fra en en solcellepark!

Men det er naturligvis enormt stimulerende intellektuelt og emosjonelt å utvikle en fusjonsreaktor som kan stå der for seg selv å produsere enorme mengder energi. Men lønnsomt bli det nok aldri (i forhold til vind og sol)!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (13 timer siden):

Det er vel også å vente at en slik fusjonsreaktor vil koste fantasilioner når den måtte foreligge i en kommersiell versjon, men alene kostnadene ved tilknyttet dampturbin med kondensator og generator vil overstige prisen per kWh fra en en solcellepark!

Men det er naturligvis enormt stimulerende intellektuelt og emosjonelt å utvikle en fusjonsreaktor som kan stå der for seg selv å produsere enorme mengder energi. Men lønnsomt bli det nok aldri (i forhold til vind og sol)!

Det er noen bruksområder der det spiller liten rolle hva prisen pr. kWh er. For eksempel er fusjonsgeneratorer den eneste realistiske løsningen for effekten vi trenger om vi skal videreutvikle romfarten og virkelig kunne begynne å reise rundt i solsystemet og videre utover. Du trenger da minst 2-300MW kontinuerlig effekt for å drive en motor som kan gi en meningsfull kontinuerlig akselerasjon (helst så nært 1,0G som mulig). 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Det er noen bruksområder der det spiller liten rolle hva prisen pr. kWh er. For eksempel er fusjonsgeneratorer den eneste realistiske løsningen for effekten vi trenger om vi skal videreutvikle romfarten og virkelig kunne begynne å reise rundt i solsystemet og videre utover. Du trenger da minst 2-300MW kontinuerlig effekt for å drive en motor som kan gi en meningsfull kontinuerlig akselerasjon (helst så nært 1,0G som mulig). 

Helt greit det så lenge romturistene selv betaler for moroa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...