Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legens råd for å leve til man er 100

mrSeven

Anbefalte innlegg

hei, hørte på en podcast i dag tidlig med en Norsk lege som beskriver de beste måtene å leve til man blir 100 år. 

basert på forskning mener han at middelhavsdietten er den beste. 

hva tenker dere? er dette den beste dietten for å leve lengst? 

her er samtalen for de ekstra interesserte

Endret av Gavekort
Fjernet reklame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Balanserte forskningsbaserte studier er som regel god fisk generelt. Alt kommer an på status i utgangspunktet og hvilke metabolske fordeler/ulemper en har. Jeg f.eks har et økt behov for B-vitaminer. Kutter jeg dem, er jeg tilagende zombie ca 1 mnd etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mange 100-åringer med god helse. Hvorfor ville leve 20 ekstra år i en geriatrisk og dement tilstand?

Det er lett å tenke slik. De fleste 80-åringene jeg møter vil gjerne leve lengre, på tross av sviktende knær eller syn.

-k

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (32 minutter siden):

Det er ikke mange 100-åringer med god helse. Hvorfor ville leve 20 ekstra år i en geriatrisk og dement tilstand?

Av de seks jeg kjenner best i 90+ er der bare en som i en viss grad kan beskrives sånn. Den tilstanden kan like gjerne komme i dine siste leveår selv om du legger opp til å bli 70-80. Ingenting tilsier at å ta vare på egen helse gir "20 ekstra år i en geriatrisk og dement tilstand".

Lenke til kommentar

Ja og nei. Etter man blir 80 så vil de aller fleste av oss falle nedover "alderdomsklippen" uansett om man holder ut eller ei. Det er mange som blir nærmere hundre år bare fordi de har vært "heldige" og ikke fått influensa, slag, hjerteinfarkt eller kreft, selv om de er skjøre som et snøfnugg. Varierende grad av demens hører også med.

Apropos det så er det mange geriatriske og demente mennesker på sykehjem som lider i en sengeliggende tilstand fordi vi har en moral som tilsier at vi skal holde dem i live så lenge vi klarer. Hipp hurra for deg som fyller 100 år! 🎉

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Ja og nei. Etter man blir 80 så vil de aller fleste av oss falle nedover "alderdomsklippen" uansett om man holder ut eller ei. Det er mange som blir nærmere hundre år bare fordi de har vært "heldige" og ikke fått influensa, slag, hjerteinfarkt eller kreft, selv om de er skjøre som et snøfnugg. Varierende grad av demens hører også med.

Apropos det så er det mange geriatriske og demente mennesker på sykehjem som lider i en sengeliggende tilstand fordi vi har en moral som tilsier at vi skal holde dem i live så lenge vi klarer. Hipp hurra for deg som fyller 100 år! 🎉

Alderdomsklippen begynner etter 20. Som 60 åring så har de fleste vesentlig dårligere syn, hørsel, styrke og utholdenhet. Til slutt så dør man. Det er ikke noe «magisk» som skjer akkurat ved 80.

Å få leve lenge uten ekstra belastninger - diabetes, hjertesykdom, overvekt etc må være en stor fordel. At noen dør av kreft som 55 eller er dement de siste 30 åra er sant men hindrer ikke at jeg ønsker ha et bra og langt liv.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Alderdomsklippen begynner etter 20. Som 60 åring så har de fleste vesentlig dårligere syn, hørsel, styrke og utholdenhet. Til slutt så dør man. Det er ikke noe «magisk» som skjer akkurat ved 80.

Å få leve lenge uten ekstra belastninger - diabetes, hjertesykdom etc må være en stor fordel. At noen dør av kreft som 55 eller er dement de siste 30 åra er sant men hindrer ikke at jeg vil ha et bra liv.

-k

Aldring er beviselig en eksponentiell prosess gjennom å se på prevalens på helseplager og død. 80 er ikke ei magisk grense nei, men det begynner å gå fryktelig fort på det tidspunktet. Disse belastningene du snakker om øker eksponentielt sammen med aldringen, så sannsynligheten for at du er plaget med en eller flere av disse tingene er veldig høy når du treffer 100.

De som lever til hundre har en helsetilstand som tilsier at de heller har vært heldige med hvilke sykdommer og plager som har inntruffet, snarere enn at de har en svakere nedoverkurve enn oss andre. Unntak finnes selvsagt, men det er nok mer gener.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Min farfar levde til han var langt opp i 90 åra og var frisk og rask helt til de siste par ukene han levde for utenom at hørselen hadde begynt å skrante noe, han var ut å jobbet på gården helt til han en dag ble syk og døde 2 uker senere. Blir litt vondt og uventet for familien, men den dagen jeg skal dø er det vertfall slik jeg selv vil det skal skje, være frisk og rask helt til siste stund for deretter å slippe å lide så lenge før døden kommer. Ellers håper jeg aktiv dødshjelp blir et alternativ før jeg selv eventuelt kommer i en situasjon hvor jeg pines i flere tiår bare for at de skal holde meg i live.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (40 minutter siden):

Aldring er beviselig en eksponentiell prosess gjennom å se på prevalens på helseplager og død.

Sykdom, ubehag og tidlig død er beviselig korrelert med livsstil. Spis gjerne bare junk food og ligg på sofaen og trøst deg med at du uansett er fornøyd med 80 år, men vær inneforstått med at du (statistisk sett) bidrar til færre og dårligere år.

Gener, alder og kjønn er uten tvil viktig. Jeg har familie som røkte pipe, drakk dårlig hjemmebrent og ble utgammel. Og andre som var aktiv, veganer og døde når de var 80. Eller i 50-årene. Livet er ikke rettferdig, og jeg tror ikke at en asketisk livsstil gir så mye mening i denne sammenhengen. Spesielt ikke hvis man (som meg) oppfatter det som et stort offer og tap av livskvalitet. Men å holde vekta i sjakk, stimulere kropp og sjel, få i seg variert næring med mye fisk og grønnsaker, drikke med måte og ikke røyke tror jeg er mulig og bra for de fleste.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Sykdom, ubehag og tidlig død er beviselig korrelert med livsstil. Spis gjerne bare junk food og ligg på sofaen og trøst deg med at du uansett er fornøyd med 80 år, men vær inneforstått med at du (statistisk sett) bidrar til færre og dårligere år.

-k

Finnes en mellom ting. Å spise kun gulrot til jeg blir 100 gidder ikke jeg, da kan jeg heller kose meg med en biff å bli 70. Synes ikke det er så viktig å leve lengst mulig, men heller ha det godt mens man lever.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Sykdom, ubehag og tidlig død er beviselig korrelert med livsstil. Spis gjerne junk food og ligg på sofaen og trøst deg med at du uansett er fornøyd med 80 år, men vær inneforstått med at du (statistisk sett) bidrar til færre og dårligere år.

-k

Jeg er heller ikke uenig der. Poenget er at du ikke stopper den eksponentielle prosessen som nesten uten unntak vil ende i død før du er 100. Du kan ikke bli 200 år bare du spiser sunt nok og trener daglig. Du kan derimot hindre at du slår av for mange år ved å ikke utsette deg selv for kreftfremkallende stoffer, ikke ha blodårer proppet av kolesterol og ikke ha et hjerte som må jobbe på overtid.

De fleste av disse tingene er konstantfaktorer i levealderen din, og hverken akselerer eller deakselerer den eksponentielle forvitringen av genmaterialet ditt. Mener røyking kan akselerere denne prosessen, men nok gresk salat kan ikke deakselere dette.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Jeg er heller ikke uenig der. Poenget er at du ikke stopper den eksponentielle prosessen som nesten uten unntak vil ende i død før du er 100. Du kan ikke bli 200 år bare du spiser sunt nok og trener daglig. Du kan derimot hindre at du slår av for mange år ved å ikke utsette deg selv for kreftfremkallende stoffer, ikke ha blodårer proppet av kolesterol og ikke ha et hjerte som må jobbe på overtid.

De fleste av disse tingene er konstantfaktorer i levealderen din, og hverken akselerer eller deakselerer den eksponentielle forvitringen av genmaterialet ditt. Mener røyking kan akselerere denne prosessen, men nok gresk salat kan ikke deakselere dette.

Jeg er enig at det handler mer on å «begrense nedsiden» enn «magiske oppsider» ved livsstil. Men i en situasjon hvor mange av oss får kortere og dårligere liv pga livsstil så går det vel litt ut på det samme?

Noen regioner i verden lever lenge og lever friskt. Middelhavet og tradisjonelle områder i Japan. Jeg mener at det er vist at når disse flytter til USA så forsvinner mye av fordelen. Altså er det mer miljø enn gener. Hvis man også tar med at disse områdene har dårligere økonomi enn oss og dør av sykdommer som kunne ha vært helbredet om de bodde i Norge så tror jeg at spriket blir enda større.

Spis mindre. Større andel grovt, grønnsaker og fisk. Drikke med måte. Beveg deg. Plei relasjoner og egen lykke.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

David Sinclair har en pågående podcast serie hvor han snakker mye om dette med diett, levetype & hvordan man leve lenger og samtidig se yngre ut lengre.

Det er definitivt en verdi i å ta vare på seg selv. Det er ikke nødvendigvis noe poeng i å bli 100, men det kan være greit å leve på en slik måte at man ikke sliter ut kroppen unødvendig fort. Selv trener jeg aktivt og prøver å ta godt vare på seg selv.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Evil-Duck said:

Min farfar levde til han var langt opp i 90 åra og var frisk og rask helt til de siste par ukene han levde ...

Dette er klassisk use it or loose it. 75% av folk i Norge når ikke opp til minstekravene helsedirektoratet anbefaler av fysisk aktivitet og kommer til å få betale prisen for det senere. Din farfar stod nok de kravene med glans og fikk bonus.

Forsvaret måler også fysisk ytelse på rekruttene og utviklingen der er ganske skremmende.

Alle som ikke er fysisk aktive vet hva de må gjøre, men de fleste utsetter det bare en dag til hver eneste dag og "tror" at det ikke får konsekvenser.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 12.2.2022 den 12.24):

Balanserte forskningsbaserte studier er som regel god fisk generelt. Alt kommer an på status i utgangspunktet og hvilke metabolske fordeler/ulemper en har. Jeg f.eks har et økt behov for B-vitaminer. Kutter jeg dem, er jeg tilagende zombie ca 1 mnd etterpå.

Hvordan fant du ut av at du manglet b-vitaminer, gikk du til lege eller naturterapeut?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Lyncs said:

Hvordan fant du ut av at du manglet b-vitaminer, gikk du til lege eller naturterapeut?

Aner ikke hva som er grunnen, men egen eksperimentering viste at det var dette som skulle til. Tar ikke noe ekstreme doser, bare en enkelt tablet daglig fra vanlig Løft som f.eks KIWI selger. Tablettene inneholder 100% av RDI bortsett fra B7 (biotin) som har 60%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...