Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brystsmerter etter Koronavaksine eller noe annet?

annern98

Anbefalte innlegg

Heisann!

De siste månedene har jeg dessverre hatt mye problemer med pulserende trykkende brystsmerter ( i midten av brystet stort sett), men noen ganger stråler det også mot venstre siden. Smertene har bygd seg opp gradvis, og har den siste måneden vært så ille at jeg ikke klarer å sove skikkelig eller være i moderat fysisk aktivitet. Var på legevakten for en drøy måned siden, da det ble så ille at jeg følte jeg skulle svime av. De tok EKG og blodprøve for å sjekke blodpropp, med bare negative funn. Fikk deretter skrevet ut esomeprazol som jeg har gått på i noen uker nå, uten noe form for bedring. Har blitt henvist til kardiolog og venter tålmodig på time.. Har lest en del om at perikarditt og myokarditt kan trigges av Covid vaksinen, og kan kjenne meg igjen av mange av symptomene der. Så håper kardiologen har erfaring med disse tilstandene og får tatt de undersøkelsene som trengs for å eventuelt utelukke dette. 
For noen dager siden tok jeg enda en tur på legevakten da det ikke har blitt noe bedre og fremdeles er en veldig ubehagelig smerte i brystet. Da tok de noen ytterlige tester ifb med hjertet, men ingen funn da heller.. Føler ikke de har gjort en god nok jobb, selv etter å ha kommet tilbake for andre gang pga samme symptomene etter så lang tid, så nektet de meg å ta røntgen/CT og sa at dette må tas senere gjennom fastlegen, men det hjelper ikke når det er så lang ventetid på kardiolog som det er.. Selv etter å endelig å ha fått kranglet meg til henvisning hos kardiolog så er det også med helseforsikring et par ukers ventetid. Er på nippet til å ta all videre utredning på privaten her selvom det koster skjorta og det er penger jeg ikke har akkuratt nå slik den økonomiske situasjonen er.

Har aldri i løpet av hele livet mitt hatt problemer med brystrelaterte smerter, men nå noen måneder etter vaksinen har jeg intense konstante smerter i midten av brystet som forverres ved dype innpust/utpust, fysisk aktivetet (høy puls får jeg skikkelig hjertebank), eller ved å ligge. 

Om kardiologen ikke oppdager noe unormalt på utredningen, så skal jeg få henvisning videre til gastrolog. Jeg kjenner at det gjør vondt når jeg svelger mat eller svelge generelt, akkuratt når det passerer et viss punkt i midten av brystet, så utelukker absolutt ikke noe spiserørsrelatert. Hadde en ubehagelig opplevelse som høres litt merkelig ut, og jeg har blitt fortalt av fastlege at dette ikke skulle ha noen som helst betydning eller kunne gjøre noe skade. Jeg drakk et stort glass Pepsi max og hadde ekstremt mye kullsyre bygget opp som jeg burde fått ut, men begynte å le ukontrollert før jeg fikk rapet og kjente et ubehagelig stikk i brystet, en av de verste smertene jeg har kjent noensinne. Og etter det følte jeg ikke at jeg klarte å få opp så mye av kullsyren som jeg hadde i utgangspunktet. Er det noen som helst mulig måte at denne luften/kullsyra som bygde seg opp har kommet et sted den ikke skal? Dette var også rett før brystsmertene startet. Helt siden da så har den muskelen/musklene man bruker for å "tvinge opp" luft som har bygd seg opp og rapes ut eller maten hvis man prøver å kaste opp (for de som klarer å kaste opp uten å fingre/ uten å være kvalm nok til at det kommer naturlig) føltes veldig øm og vondt når jeg strammer muskelen/e og prøver å få opp luften som det føles at ligger konstant i brystet. Prøvde å forklare dette til fastlegen, men ble tilnærmet latterliggjort da han mente dette ikke er mulig å få vondt i brystet av det jeg beskriver her. (Er på venteliste for ny fastlege, ikke tenk på det..) 

Lager denne tråden i håp om at noen har lignende erfaringer, og kan komme med noen tips til anbefalinger til klinikker/spesialist leger som har god erfaring med perikarditt/myarditt ifb med Covid vaksinasjon, samt muligens en flink gastrolog i østfold regionen som dere har god erfaring med. 

Kan jeg kreve noe mer akutt utredning her av spiserøret? For alt jeg vet så er dette helt kritisk om jeg ikke får behandlet det raskt så kan det ha store konsekvenser. Kan jeg kreve å bli innlagt på sykehus for overvåkning i et par dager f.eks? 

Setter stor pris på innspill, delte erfaringer og tips her. 

Endret av annern98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
annern98 skrev (59 minutter siden):

Kan jeg kreve noe mer akutt utredning her av spiserøret?

Nei. I Norge kan man som pasient i første omgang ikke kreve noe mer enn å bli vurdert av førstelinjetjenesten (fastlege, legevakt eller andre lavterskeltilbud). Hvis man ikke er fornøyd med vurderingen, kan man klage på vurderingen.

annern98 skrev (1 time siden):

Kan jeg kreve å bli innlagt på sykehus for overvåkning i et par dager f.eks? 

Nei. Se svaret over.

Det er ikke hensiktsmessig å kaste seg inn i spekulasjoner om hva som egentlig kan feile deg. Bl.a fordi når det gjelder smertesyndromer fra hjerteregionen, foregår det en dynamikk som krever en fordypning av den som utreder deg.

Det du kan gjøre, er å følge rådet på det brevet du fikk fra spesialisthelsetjenesten: "Hvis din helsetilstand forverrer seg i ventetiden...". Da er det det du skal gjøre. Det vil si kontinuerlig oppsøke fastlegen, legevakta, kanskje til og med 113 hvis du mener at du har så sterke smerter at du faktisk opplever dødsangst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (4 minutter siden):

Nei. I Norge kan man som pasient i første omgang ikke kreve noe mer enn å bli vurdert av førstelinjetjenesten (fastlege, legevakt eller andre lavterskeltilbud). Hvis man ikke er fornøyd med vurderingen, kan man klage på vurderingen.

Nei. Se svaret over.

Det er ikke hensiktsmessig å kaste seg inn i spekulasjoner om hva som egentlig kan feile deg. Bl.a fordi når det gjelder smertesyndromer fra hjerteregionen, foregår det en dynamikk som krever en fordypning av den som utreder deg.

Det du kan gjøre, er å følge rådet på det brevet du fikk fra spesialisthelsetjenesten: "Hvis din helsetilstand forverrer seg i ventetiden...". Da er det det du skal gjøre. Det vil si kontinuerlig oppsøke fastlegen, legevakta, kanskje til og med 113 hvis du mener at du har så sterke smerter at du faktisk opplever dødsangst.

Takk for svar, var det jeg regnet med. Holder fastlegen oppdatert. Ønsket egentlig henvisning til gastrolog samtidig som kardiolog, slik at jeg slipper å vente flere uker mellom hver gang hvis kardiologen ikke finner noe, men det lot seg visst ikke gjøre. Får se hva kardiologen klarer å finne først, og håpe at det ikke blir noe verre i mellomtiden. Har ikke dødsangst akkurat, men intense nok smerter til at jeg sliter med å sove, og være i jobb. Og det er klart når man aldri har opplevd brystsmerter før blir man jo litt redd for at det kan være noe veldig alvorlig. 

Lenke til kommentar

Dette blir bare mine amatørmessige meninger da jeg ikke er Lege.

Du sa at du drakk ett glass pepsi max. Hvor lenge har du drukket pepsi max?

En av ingrediensene i Pepsi max er Aspartam. Aspartam er ett omstridt søtningsmiddel. Mange mener det er ufarlig. En god del andre mener det har ett potensiale til å skade kroppen. Fra det jeg har lest så reagerer folk forskjellig på det også.

Her er noen av symptomene på Aspartam forgiftning som stemmer overens med noe av det du nevnte: Fra link.

"Chest Symptoms. Breathlessness, elevated blood pressure and skipped or racing heartbeat are all symptoms of aspartame toxicity.

Gastrointestinal Symptoms. People often experience an upset stomach, diarrhea (possibly bloody), abdominal pain and painful swallowing when using aspartame as a sweetener."

Ikke baser dine valg på bakgrunn av hva jeg har sagt. Alltid rådfør deg med lege.

Endret av Selfuniverse
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (23 minutter siden):

Kan se ut som spiserørsbrokk eller mellomgulvsbrokk etter litt googling, Men få en lege til å se på det.

Takk for innspill! Ja, har også vært inne på tanken der. Har ingen problemer med sure oppstøt, kun lokale brystsmerter lengre ned mot overgangen mellom spiserøret og magesekken. Esomeprazol Krka burde i utgangspunktet ha bedret smertene jeg opplever ved GERD/spiserørsbrokk/mellomgulvsbrokk, men merker dessverre ingen bedring foreløpig 😕 

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (30 minutter siden):

Dette blir bare mine amatørmessige meninger da jeg ikke er Lege.

Du sa at du drakk ett glass pepsi max. Hvor lenge har du drukket pepsi max?

En av ingrediensene i Pepsi max er Aspartam. Aspartam er ett omstridt søtningsmiddel. Mange mener det er ufarlig. En god del andre mener det har ett potensiale til å skade kroppen. Fra det jeg har lest så reagerer folk forskjellig på det også.

Her er noen av symptomene på Aspartam forgiftning som stemmer overens med noe av det du nevnte: Fra link.

"Chest Symptoms. Breathlessness, elevated blood pressure and skipped or racing heartbeat are all symptoms of aspartame toxicity.

Gastrointestinal Symptoms. People often experience an upset stomach, diarrhea (possibly bloody), abdominal pain and painful swallowing when using aspartame as a sweetener."

Hvis du har drukket pepsi max veldig lenge uten problemer og ikke ser noe sammsvar dertil, så er det kanskje en mulighet for at vaksinene har forandret din kropps håndtering av Aspartam. Igjen bare min amatørmessige mening. Ikke baser dine valg på bakgrunn av hva jeg har sagt. Alltid rådfør deg med lege.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, takk for innspillet! Ikke utenkelig at covid vaksinen kanskje kan ha endret kroppens evne til å håndtere aspartam. Jeg mistenker at det med tiden kommer det til å vise seg mange negative effekter på kroppen fra vaksinen som vi ikke har forutsett. Har drukket Pepsimax i veeldig mange år, og til tider alt for mye. Har ikke drukket det på noen uker nå, og tenker jeg bare får slutte å drikke lettbrus permanent hvis jeg blir bra igjen nå, tar et glass og merker at symptomene kommer tilbake. Antagelig bygger problematikken her seg opp litt over tid, så hvis jeg unngår å drikke noe form for brus/kullsyreholdige drinker de neste månedene, for så prøve å drikke det en liten periode og symptomene returnerer så kan jeg ihvertfall si med sikkerhet at dette trigger symptomene jeg nå opplever :) 

Endret av annern98
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Beklager en useriøs link, men ei som hadde som jobb å prompe fikk til slutt for mye luft i magen. Hun spiste 3 proteinshakes og en tallerken bønnesuppe, og trodde deretter at hun hadde et hjerteinfarkt. Men hun hadde mye gass i magen. Det står ikke om legene fikk ut gassen, men de ga henne en gassdempende medisin (gas suppressant medication) og ordre om å endre kosthold. 

https://www.seher.no/kjendis/pa-sykehus-etter-prompe-ulykke/75062752

Råd for å få ut gass kan være å tøye og bøye, å stå oppreist mens man knytter skoene, å sitte på kne og bøye seg framover og massere ryggen.. konsentrere seg om å slappe av i tarmmusklene, puste dypt med magen. Kan jo også være vaksinen, men det står at EKG oftest oppdager hjertebetennelse. 

Blodpropper etter vaksinen er visst vanskelige å oppdage med tradisjonell test. I en artikkel om en helsearbeider som hadde blodpropp ved kneet, stod det at helsearbeideren var avhengig av å få sin kollega til å utføre undersøkelsen (røntgen?). Men blodpropper ender ikke opp i hjertet, mer vanlig at de vandrer fra føttene til lungene eller hjernen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som symptomene de beskriver med myorkarditt, som bivirkning etter vaksine.. 😕

https://www.youtube.com/watch?v=Hb1Xm1uaedU

Det kan selvsagt være mange andre ting, men på linken over ser Dr. John Campbell på en studie om hvor mye mere det har blitt varslet om etter vaksinen i USA, og hvilke folkegrupper som er mere utsatt, etc, og forklarer om hjerterytme-feil o.l. - men mest intressant i ditt tilfelle før du får hjelp fra lege tipper jeg, er sannsynligvis det han sier om at Paracetamol (om jeg husker rett) er en vanlig for leger til å foreskriver som behandling i første omgang, og det er relativt ufarlig og noe du kan enkelt skaffe og ha liggende hjemme, og ta dersom du skulle få symptomer og kanskje det kan være aktuelt å selvmedisinere før du får hjelp av lege til å finne ut hva som er galt med deg. 😕

Endret av KongRudi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...