Gå til innhold

Hvor mye har dagens 19 åringer i formue??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vokst opp i ca samme omstendigheter.

Da jeg var 19 i 1999-2000 hadde jeg et sted mellom 10 000 og 20 000 i på konto. Justert for inflasjon, i underkant av 30 000,- i dag. Hadde da deltidsjobb ved siden av VGS i et par år, og kjøpt PC for egne penger, som utgjorde ca en årsinntekt derfra.

Innser at dette ble en "da jeg var ung"-type innlegg. Kan gjerne sees bortifrra. Men ihvertfall, for meg og de fleste jeg kjenner var det tilfellet, og det gikk bra med alle sammen.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Som 19 åring (ca 17 år siden) hadde jeg ikke noen oppsparte midler. Det som var igjen av konf pengene gikk sikkert til klasse B sertifikat. Av verdier hadde jeg en gammel Sierra som alt var bikket 20år og ikke kostet mer enn vrakpanten (verdien lå for det meste i bilstereoen), en noenlunde brukbar PC, TV m/lydanlegg, en liten samling DVDer, diverse spill og konsoller.

Mange år før og etter fylte 19 gikk månedsregnskapet for det meste i 0, uten rom for sparing.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare lurer av ren nysgjerrighet. Synes vennene mine generelt har mye penger. Har en venn som satt inn 180 000 i bare rene aksjer. Han har ikke jobbet noen ting, bare fått av foreldre osv.. 

Jeg har jobbet en god del, og tar et jobbeår før jeg skal studere. Allikevel føler jeg at mange har bedre råd enn meg..

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (9 timer siden):

Bare lurer av ren nysgjerrighet. Synes vennene mine generelt har mye penger. Har en venn som satt inn 180 000 i bare rene aksjer. Han har ikke jobbet noen ting, bare fått av foreldre osv.. 

Jeg har jobbet en god del, og tar et jobbeår før jeg skal studere. Allikevel føler jeg at mange har bedre råd enn meg..

Regner med familie(/slekt) avgjør mye. Hos de med høy lønn/god råd drysser det gjerne litt mer nedover.

I min barndom var det gjerne besteforeldre som dysset litt ekstra nedover. I barndomshjemmet var det komplisert med ikke særlig mye til overs.

Jeg har en sønn på snart 6 år som har nesten 50k på konto. Det meste er fra dåp, bursdag og julegaver.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel nærmere en halv million den gang. Men det er over normalen. Det varierer, noen er blakke helt til de er ferdig med utdanning, mens andre går rett ut i jobb & får midler tidlig. De fleste av oss har fått godt med penger til bursdag & konfirmasjon. Gratis leie, klær.. you name it. Penger på bok i ung alder kan man takke foreldre for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke penger den gang (15 år siden).

Hadde deltidsjobb i butikk ved siden av studiene, og det dekket omtrent akkurat boutgifter, billigbil og et par øl på kroa. Hendte man måtte bruke kreditt, hadde ikke noe på konto.

Var priviligert nok til å få et rentefritt lån fra foreldrene mine slik at jeg fikk kjøpt en leilighet i starten av 20-årene, og det har vært den største og beste startboosteren jeg kunne hatt. Forskjellen på noen år der man betaler ned på et lån på noe som stiger i verdi mot å betale leie mens det man skal kjøpe i fremtiden stiger i verdi er enorm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 0e460...34f

Blant meg og mine venner så er det flere av oss som har alt for mye sett fra et perspektiv (kommer til det), og ingen hadde sett det på oss/kunnet gjette det. Alt takket være foreldre/besteforeldre, og fond. 
Men ingen av oss har fått masse som ofte er synlig sånn gjennom oppveksten. Selv har jeg fått veldig lite, og spart opp til alt selv. For så å plutselig få vite gjennom skattemelding etter jeg ble 18 i hvilken gate summen er. Visste bare at de hadde spart litt for meg til skole og utdanning.

Så har aldri vært ordentlig klar over det, og det har ikke påvirka hva jeg vet må til for å få nok EK, inntekt og utdanning + jobb for å komme dit at jeg kan kjøpe bolig. For hva som står på fondskontoene fikk jeg først vite lenge etter det der.

Samme gjelder for flere av mine venner. Alle har et forhold til økonomi som tilsvarer at penger ikke flyr ut av vinduet (men vi har noen ting vi liker å bruke litt på), og alle er på god vei med sine respektive karrierer. Vinneren foreløpig økonomisk er han som valgte yrkesfag, og vi skal jobbe bra hardt lenge for å ta han igjen. Snart har han spart opp alt han trenger i EK for en grei leilighet, i tillegg til at han etter fagbrev kan komme rett i jobb som energimontør og tjene rundt 600k +. 
Selv har jeg fått (dvs det har over tid blitt til) 750k, mens noen av mine andre venner har ca 500k, og en har ca 1,8m.

Vi er alle født i 2002, og foreldrene har normale jobber. (Bonde, konsulent i det offentlige, bilmekaniker også videre).

Men skulle egentlig ønske jeg ikke hadde hatt den fordelen. For jeg hadde fint klart, og klarer å spare det jeg trenger opp selv. Og at noen har den fordelen, det øker forskjellene. (Jada, vet at verden er sånn.) Men alle som lærer seg litt økonomisk disiplin kommer seg dit de trenger, til slutt. Og fondspengene er ikke noe daglig/årlig feriepengekasse, de står der i fred. 
En viktig forskjell er også kanskje at vi er mye mer åpne om økonomi og karriere, og ei heller har et behov på å vise oss fram på hva de pengene kan kjøpe. For det er jo fella mange går i, i stedet for å spare fast til noe som faktisk hjelper en i livet. Hjelper lite å bruke opp alt du tjener på butikkjobben du har fra du var 16 til du ble ca 20/22, for å så klage over at du ikke har råd til leilighet i Oslo når du er 25-29 og ferdig med bachelor/master. 

Anonymous poster hash: 0e460...34f

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (14 timer siden):

Allikevel føler jeg at mange har bedre råd enn meg..

Det er ikke en følelse det er en realitet, og oddsen er at den realiteten må du leve litt med, som resten av oss, men ser man litt mer globalt på det så kommer du nok til og havne ganske høyt på lista, selv "fattige" i Norge har gjerne både sted å bo, bil, helt gratis natur og mat i skapet, ingenting å klage over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (På 11.2.2022 den 20.12):

Hei! Er en 19 årig jente som lurer på hvor mye dere andre på min alder har i banken. Jeg har aldri fått noe gratis av foreldre og familien, alt jeg har er hardt jobbet for. Føler allikevel at jeg ligger sånn midt på treet.... så hvor mye har dagens 19 åringer i banken??

Er det ikke mer relevant å spørre om hva de har i netto formue? 

Lenke til kommentar

Jo, kanskje det... Allikevel bor også mange 19-åringer hjemme og har ingen utgifter og kan rett og slett bare spare alt hvis de tar seg et jobbeår før studier. Poenget er uansett å se kontrasten på hvor mye dagens unge "får" av familien i motsetning til de som må jobbe for det. 

Lenke til kommentar

Det er nok ikkje alle 19 åringar som har hatt deltids eller sommerjobb så berre ved å ha meir pengar i banken enn du får som lommepengar så har du nok over snittet med formue. 

Veldig mange er i den situasjonen at studie-lån/stipend er fyrste faste utbetaling av betydning som dei får. Det er ikkje uvanleg at fyrsteårsstudentar ikkje har råd til å kjøpe fagbøkene før fyrste stipend utbetaling fordi dei ikkje har eigne pengar i banken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...