NTB - digi Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 NSM: Energi brukes oftere som pressmiddel i internasjonale konflikter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Noe av det beste Norge kan gi Europa nå, både for klima, økonomi og sikkerhet er store sikre leveranser av gass. Gassens regulerbarhet muligjør økt selvberging med vind og sol-kraft. Gass kan på denne måten multiplisere sitt energiinnhold på en måte som hverken kull eller kjernekraft kan ennå pga tregere regulerbarhet. Jeg følger med på NRKs Arne Treholdt-dokumentar og det slår meg hvor inn i nisselua naiv han har vært.. Godt at PST følger med og eventuelt rådgir de som er så naive at de utgjør en sikkerhetstrussel for gassbransjen. Stå på! Godt dere gjør folk oppmerksom på problemstillingen gjennom slike pressekonferanser. Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 Betyr det at Norge nå har fått økt sin makt og feks kan kreve mer i forhandlinger med både EU og UK? Må man feks i UK virkelig kreve at det betales toll på 10% (eller hva det nå er) når man i UK importerer batterier produsert i Norge? Er man i UK ikke fornøyd med å importere gass og strøm fra Norge når man samtidig i EU skriker etter å få importert stadig mer gass og strøm fra Norge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 Lab Roy skrev (4 minutter siden): Betyr det at Norge nå har fått økt sin makt og feks kan kreve mer i forhandlinger med både EU og UK? Jeg regner med gass og strøm prisforhandles uavhengig av andre politiske forhold. Men ikke se bort i fra at EU har så stor interesse av å sikre norsk energi at de vil bidra med forsvarspolitisk støtte mot blant annet cyberangrep og fysisk sikring. Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 On 2/12/2022 at 12:12 PM, Simen1 said: Jeg regner med gass og strøm prisforhandles uavhengig av andre politiske forhold. Men ikke se bort i fra at EU har så stor interesse av å sikre norsk energi at de vil bidra med forsvarspolitisk støtte mot blant annet cyberangrep og fysisk skulleskullessikring. Skulle tatt seg ut med EU, US, UK og vårs sloss om den oppgaven på norsk jord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå