Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenandel fri rettshjelp

Gjest 15634...c12

Anbefalte innlegg

Gjest 15634...c12

Jeg skal anke til trygderetten. I den forbindelse vurderer jeg å søke om fri rettshjelp. Men jeg ser at egenandelen er 25% av salær eller maks 8 ganger offentlig sats, noe som blir en stor kostnad for meg hvis jeg taper saken. 

Hvis jeg får innvilget fri rettshjelp, kan jeg senere trekke meg? Eller blir jeg da nødt til å bruke advokat?

Anonymous poster hash: 15634...c12

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dee5c...84b

Har du lav nok inntekt til å ha krav på fri rettshjelp? Mange tror fri rettshjelp er tilgjengelig for alle, men det er en økonomisk terskel som må innfris for at man skal få det.

Anonymous poster hash: dee5c...84b

Lenke til kommentar

Hvis du taper saken risikerer du også å måtte dekke motparten sine saksomkostninger, så det er ikke 25% av egenandelen som bør bekymre deg.

Ref rettshjelploven §22: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1980-06-13-35#KAPITTEL_2

Departementet kan etter søknad fra den som har bevilling til fri sakførsel, i særlige tilfeller helt eller delvis dekke saksomkostningsansvar overfor motparten.

Vanskelig å si når man kan få dekket saksomkostninger hvis man taper saken men det gjelder altså kun "særlige tilfeller", som jeg vil tro vil være saker av en spesiell karakter som det er offentlig interesse for å få prøvd for retten. Selv om din sak er viktig for deg, betyr det ikke at saken er prinsipielt viktig.

Lenke til kommentar
13 hours ago, nor.jorgen said:

Hvis du taper saken risikerer du også å måtte dekke motparten sine saksomkostninger, så det er ikke 25% av egenandelen som bør bekymre deg.

(I praksis betaler ikke privatpersoner motpartens sakskostnader selv om de taper i Trygderetten. Unntaket er hvis de "åpenbart uten grunn har framsatt eller opprettholdt anke", jf. trygderettsloven § 29 andre ledd, men den regelen blir nesten aldri brukt.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...