Gå til innhold

Hørte på «feil» radio­stasjon – ødela deler i bilen permanent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. 
"Professor Dan Tappan, of Eastern Washington University’s Department of Computer Science and Electrical Engineering ... says he’s planning to use the fiasco as an example in his software classes." 

100 millioner linje kode som de endelig har fått kompilert, så har altså ingen tenkt på, eller kanskje hatt i oppgave eller fått betalt for å tette hullene?

"Even low-end vehicles these days are approaching 100 million lines of code, and 100 electronic control units, according to a June paper published by the Institute of Electrical and Electronics Engineers. All that computerization, says Tappan, is great for anti-lock brakes, air bags and stability control. As for the infotainment side of things, well … 
“Most people don’t use them, don’t care,” Tappan says. “Often they are the areas most vulnerable to failure.”

 

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (33 minutter siden):

Noen som vet hvorfor de måtte bytte hardware? Som regel holder det med en restart når slikt skjer.

Når det er sagt: det har vel skjedd tidligere også at systemoppdateringer kan "bricke" komponenter, men da er det som regel oppdateringer på mikrokodenivå og ikke i det øvre, funksjonelle laget.

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (52 minutter siden):

Noen som vet hvorfor de måtte bytte hardware? Som regel holder det med en restart når slikt skjer.

All software og alle systemer har feil og svakheter. Ingen organisasjon kan skrive 100 millioner linjer med kode uten at noen har kålet.

Man kan spekulere i at systemet lastet ned bildefilen til permanent lagring, og at hver gang systemet booter så gjør det en slags validering av filer. Hvis så koden som validerer filene forårsaket reboot når den finner en bildefil med ugyldig endelse så har man en syklisk boot.

Normalt ville man kanskje ha en måte å tvinge systemet til å akseptere en hard reset, laste firmware fra USB eller å fysisk bytte en chip med firmware.

Omtalen av den andre Mazda-buggen hvor manglende «heart beat» fra ett system fikk et annet til å boote tyder vel på at man har et lite robust design?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...