Gå til innhold

Russisk tenåring dømt til fem års fengsel for «Minecraft-terror»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WilliamWanker skrev (7 timer siden):

Galskap! 
15 år til og det er sånn i Vesten år også!
Og når jeg sier 15 år er jeg optimistisk!
8 år max! 

Vel, nå var det jo en viss flysimulator som ble bannlyst allerede i 2001 med nettopp samme begrunnelse. I vesten.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 timer siden):

Ble MS Flight Simulator bannlyst? 

De russiske tenåringene i artikkelen ble arrestert for å gjøre virtuelle politiske angrep i Minecraft. I USA gikk de lengre og ikke bare forbøy virutelle uetiske handlinger, men forbøy selve spillet uansett bruk, fordi det hadde potensiale for å brukes til terrortrening. MS ble tvunget til å avverge den typen trening ved å innføre feil i cockpit som gjorde at man i realiteten ikke ville kunne trene på reell flyvning, kun forenklet flyvning. Det ble også innført virtuelle flyforbudssoner i spillet, deriblant lav høyde over Manhattan og Pentagon.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjenne på hva jeg hadde synes om de lagde f.eks regjeringskvartalet, PSTs lokaler eller lignende i minecraft og ville "sprenge" dem. Foruten det åpenbare "hvorfor", så sliter jeg sliter jeg med å se dette i sammenheng med fengselsstraff. Om de derimot lager bomber hjemme som de sprenger i forlatte bygninger, så er det mer grunn til å reagere, men neppe med 5 år i buret. Bakkekontakt og befolkningskontakt henger ofte sammen og med en fornuftig politikk på samfunn ville tenåringene gått gjennom noen program for hvordan man ser på samfunnet, ulike funksjoner, hva radikalisering betyr osv.

Så er det jo greit å lese en sak om noe som skjer i Russland, uten at USA må nevnes i samme sak. Selv om journalistene vinkler alt om Russland på verst tenkelige måte, og nevner fysisk bombeutvikling med bare en bisetning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...