FranzJosef Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Vi har leilighet i en ganske ny blokk fra 2019, det ble installert fiber fra dengang Get (nå Telia). Det er jo komplett med router, ser ut som en Inteno EG400. Vi har hatt 10 MB linje i flere år. Det har vært mer enn nok til å streame Netflix i høy kvalitet og akkurat hastigheten har aldri vært noe problem. Nå har vi oppgradert til 100 MB, men har en elendig linje. Mistenker at dette har med en kabel som ble gravd over i nærheten av Moss/Råde i fjor høst, siden da ble internett veldig ustabilt. Selgere av Sonos-produkter sier (hifi klubben) at de routerne som medfølger fra alle internett leverandører er dårlige og leverer for ustabilt nett. De sa at en alltid burde kjøpe en egen router av høy kvalitet for å koble til Telia-routeren for å få bra nok wifi til musikk-streaming. Er det noe i dette? Hva er det i så fall jeg trenger? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Inteno EG400 ser da ut til å være mer enn kapabel nok hardware til 100 MBPS. Holder en knapp på å oppgradere firmware i denne. Den kjører en modifisert OpenWrt for GET, så den kunne hatt mye verre firmware. Tror nok du har et poeng med at det kan være kabelskade, men det er også andre som klager på denne routeren, så ikke greit å vite hva som skjer. Du kan jo låne noen andre sin router (i blokka?), gjerne et annet merke/modell og gjøre en kjapp test for å utelukke routerproblemer. Edit: Her er en tråd om flashing av ny firmware; https://forum.openwrt.org/t/iopsys-eg400-possible-to-run-up-to-date-openwrt/20673/22 Endret 12. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 2 hours ago, FranzJosef said: Selgere av Sonos-produkter sier (hifi klubben) at de routerne som medfølger fra alle internett leverandører er dårlige og leverer for ustabilt nett. De sa at en alltid burde kjøpe en egen router av høy kvalitet for å koble til Telia-routeren for å få bra nok wifi til musikk-streaming. Er det noe i dette? Hva er det i så fall jeg trenger? Høres i utgangspunktet ut som litt "problemfraskrivelse" og vel egentlig liten kjennskap til produktene. Et problem i en del tilfeller kan være at en del sitter med veldig gammelt utstyr fra internettleverandøren, men når man her snakker om det som i utgangspunktet bør være en ganske ok 802.11ac-ruter, ser jeg ikke at dette "automatisk" skulle gi utfordringer, så lenge det ikker er snakk om veldig dårlig dekning wifi-messig (og da nytter nødvendigvis ikke en ny ruter alene). Hvis det er linjen som er problemet, er jo det noe internettleverandøren må fikse - ny ruter vil ikke hjelpe. Men du sier Netflix etc. fungerte fint med 10 Mbps. Netflix og annen type bruk fungerer ellers greit nå? Hvis du bruker eksempelvis Ookla Speedtest på mobiltelefonen, så er wifi-ytelsen "grei"? Bare vg.no laster relativt raskt, skulle jo ellers lydstreaming gjerne gå greit 😉 Som det ellers sies her, så krever i utgangspunktet streaming av lyd veldig lite kapasitet. En utfordring med blokk, er jo fort at man kan få en del murvegger og støy fra andre trådløse nettverk. En del Sonos-enheter har vel fortsatt kun støtte for 2,4 GHz-nett (og gjerne ligget langt etter standardmessig, med produkter som omså har støttet 802.11b og 802.11g og ikke verken 802.11n eller 802.11ac selv mange år etter at dette har blitt vanlig). Men selv med temmelig mye "støy" på 2,4GHz, skulle det normalt sett være ganske så uproblematisk. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Hva er "elendig linje"? Hva slags hastighet får du med kablet tilkobling til Inteno EG400? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 10. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2022 Mr D skrev (2 timer siden): Hva er "elendig linje"? Hva slags hastighet får du med kablet tilkobling til Inteno EG400? Hastigheten ser ut til å være grei ut fra speed tester. Det som er problemet er hakking på TV-sendinger, apper på android via Telia-boksen som nå er utrolig trege og feiler mye. Telia skulle sende en ny sånn boks, så kanskje det gjør mye av susen. Men det hjelper jo ikke for sonos-avspillingen. NULL skrev (2 timer siden): En utfordring med blokk, er jo fort at man kan få en del murvegger og støy fra andre trådløse nettverk. En del Sonos-enheter har vel fortsatt kun støtte for 2,4 GHz-nett (og gjerne ligget langt etter standardmessig, med produkter som omså har støttet 802.11b og 802.11g og ikke verken 802.11n eller 802.11ac selv mange år etter at dette har blitt vanlig). Men selv med temmelig mye "støy" på 2,4GHz, skulle det normalt sett være ganske så uproblematisk. OK, det fungerer hårfint bedre med å spille av spotify via sonos-appen, dvs ikke direkte fra spotify-appen. Fra spotify-appen er det veldig tilfeldig hvilke trådløse høyttalere som dukker opp, noen dukker sjeldent eller aldri opp der. Skulle idag gå gjennom nettverksinnstillinger, men den ville bare koble til 2.4, så det er altså forklaringen. En får ikke noe 5G der, for det støttes rett og slett ikke? Det er sonos-IKEA enheter, ville det hjelpe med sonos egne, er de bedre? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Antar at det er kun 2,4GHz-støtte. I utgangspunktet ikke noe problem i seg selv, med tanke på hvor lite krevende denne typen bruk er nettmessig. OG det skal nok veldig mye forstyrrelser til hvis noe skulle tilsi at man ikke fikk koblet til overhode.... Hvor langt unna ruteren står enhetene du har problemer med? Lenke til kommentar
cacb Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 On 2/10/2022 at 1:33 PM, FranzJosef said: Vi har leilighet i en ganske ny blokk fra 2019, det ble installert fiber fra dengang Get (nå Telia). Det er jo komplett med router, ser ut som en Inteno EG400. Vi har hatt 10 MB linje i flere år. 10 Mbit/s på fiberlinje? Det høres rart ut. Jeg bor i enebolig og inntil Juni 2020 hadde jeg Nextgentel ADSL over gammel kobberlinje med en helt tilsvarende Inteno ruter, og fikk inntil 14 Mbit/s ned og 1 Mbit/s opp. Har nå Altibox fiber 500/500 Mbit/s. Er det virkelig fiber du har? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 10 mbit høres ut som coax. Kan være fiber inn til blokka. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 On 2/10/2022 at 1:33 PM, FranzJosef said: Selgere av Sonos-produkter sier (hifi klubben) at de routerne som medfølger fra alle internett leverandører er dårlige og leverer for ustabilt nett. De sa at en alltid burde kjøpe en egen router av høy kvalitet for å koble til Telia-routeren for å få bra nok wifi til musikk-streaming. Er det noe i dette? Purt bullshit. Ukomprimert lyd fra CD er ca. 1Mb/s. FLAC typisk halvparten, og lossy 1/10-1/3 av det. I tillegg bør avspillingsutstyret ha en buffer på et par sekunder, slik at det ikke er problem med jitter. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 cacb skrev (58 minutter siden): 10 Mbit/s på fiberlinje? Det høres rart ut. Jeg bor i enebolig og inntil Juni 2020 hadde jeg Nextgentel ADSL over gammel kobberlinje med en helt tilsvarende Inteno ruter, og fikk inntil 14 Mbit/s ned og 1 Mbit/s opp. Har nå Altibox fiber 500/500 Mbit/s. Er det virkelig fiber du har? H*n skriver MB ikke Mb. 8 ganger så mye. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 19 hours ago, kremt said: 10 mbit høres ut som coax. Kan være fiber inn til blokka. Telia har 10Mbps som laveste hastighetstilbud for borettslagsavtaler. Telia tilbyr ellers opptil 1250 Mbps på koaks, så altså høyere hastighet enn på "ekte fiber".... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) Min erfaring med Telenor coax er at de sliter med å levere 100 Mbps stabilt, så om du kan få fiber så er nok det å foretrekke. Endret 15. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 13. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2022 NULL skrev (På 10.2.2022 den 21.16): Hvor langt unna ruteren står enhetene du har problemer med? Ca 2-3 meter, med lettvegger i mellom. Men det hjelper ikke reklamere til IKEA eller sonos? Da ber de en bare oppgradere nettet eller noe..? cacb skrev (På 12.2.2022 den 13.23): 10 Mbit/s på fiberlinje? Det høres rart ut. Jeg bor i enebolig og inntil Juni 2020 hadde jeg Nextgentel ADSL over gammel kobberlinje med en helt tilsvarende Inteno ruter, og fikk inntil 14 Mbit/s ned og 1 Mbit/s opp. Har nå Altibox fiber 500/500 Mbit/s. Er det virkelig fiber du har? Ja, det er nok det. Mb, ikke MB ja. Det er styret som har skaffet tidenes dårligste avtale. Pensjonister og bolighaier i styret som en ikke blir kvitt, har forsøkt å nevne at for flere år siden kastet Get etter oss 25 Mb som minimum, for noen kroner mer fikk vi 75 Mbps. Nytteløst, styreleder skryter av at han har skaffet byens beste deal... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 2 hours ago, FranzJosef said: Ca 2-3 meter, med lettvegger i mellom. Men det hjelper ikke reklamere til IKEA eller sonos? Da ber de en bare oppgradere nettet eller noe..? Burde jo da egentlig ikke ha vært noe problem. Hva måler du på mobiltelefonen på samme sted? Er det et problem hele døgnet? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 NULL skrev (På 13.2.2022 den 17.14): Burde jo da egentlig ikke ha vært noe problem. Hva måler du på mobiltelefonen på samme sted? Er det et problem hele døgnet? En del mindre, men fortsatt over 60Mb. Ikke noe særlig forskjell nei. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 2 hours ago, FranzJosef said: En del mindre, men fortsatt over 60Mb. Ikke noe særlig forskjell nei. 60 Mbps er jo i praksis nok til 3-4 4K-strømmer via Netflix 😉 (Og dette var forresten på 2,4GHz-nettet til ruteren? Er jo det Sonos-ene bruker...) Ingen erfaring med Sonos. Noe i appen for enhetene til å gjøre noe diagnose for nettet de er tilkoblet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå