Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny lekkasje i fasaden - sameie

Gjest da8d9...ce2

Anbefalte innlegg

Gjest da8d9...ce2

Pokker, det lekker igjen i fasaden i blokka mi. Glassvegg med feste mellom etg. hvor det 3 ganger tidligere er gjort forsøk på utbedring.

Det er kompiser av en i styret som har vært hoffleverandør av tømmermanntjenester da vindusprodusenten er konkurs.

Jeg kontaktet mitt forsikringsselskap, de anbefalte at jeg ba om beskrivelse av hva som skulle gjøres og av hvem som var ansvarlig.

Det ble blankt avvist, jeg måtte godta det styret ville gjøre eller glemme det.

Noen råd eller må advokat og/eller takstmann må på plass?

Anonymous poster hash: da8d9...ce2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig materie høres det ut som - hvis firma man skulle rettet reklamasjoner til er konkurs.

Vanligvis pleier sameiet/borettslaget være ansvarlig for ytre fasader/vegger osv og beboerne for indre vegger/vannrør/elektrisitet.  Står evt nærmere i vedtektene.

Ved lekkasje fra en leilighet som skader underliggende er det eier til leiligheten som det lekker fra man skal rette kravet til (og denne bruker sin forsikring) (Men du melder selvfølgelig inn skaden til ditt selskap, så tar de evt videre dialog mot forsikringsselskapet til eieren av leiligheten det har vært lekkasje fra).

Hvis det her er snakk om skader (eller er det mindre dramatisk med fukt inn på innglasset balkong?) grunnet manglende vedlikehold / utbedringer på felles ytre fasade så blir første pkt å høre om sameiet/borettslaget har planer om utbedring eller er i dialog med forsikringsselskap.  (Sameie/borettslag skal jo sørge for å ha felles bygningsmasse forsikret)   Sameiet/borettslaget er også solidarisk ansvarlig for å erstatte/utbedre evt skader på din enhet (grunnet følgeskader av manglende vedlikehold).

Får du flere med deg, kan du kreve ekstraordinært årsmøte, f.eks. med tema tiltaksplan og tilhørende økning av felleskostnader (og/eller at sameiet tar opp lån for utbedring).  Kan også gjelde endring av styre osv (men oftest teoretisk da styret ofte har god støtte blant de 30-40% som gidder møte opp på årsmøter...)  

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§42

Generelt kan det ikke besluttes noe av styret eller på årsmøtet som går utover en sameier/boretts-eier sine bo-interesser eller bruksrett.  Dog litt skjønn inne i bildet så må være noe som er ganske ensidig negativt for deg.

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§40

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§51

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Er skaden i leiligheten din? Hva er skadet? Du skriver så utrolig lite om det egentlig problemet at det blir mye gjetting og synsing.

> jeg måtte godta det styret ville gjøre eller glemme det.

Så la da styret få gjøre jobben sin og utbedre skaden. Ser ikke problemet ut i fra det du har skrevet.

> Noen råd eller må advokat og/eller takstmann må på plass?

Ville ventet på at styret utbedret skadet. Hvorfor trenger du takstmann, er noe av ditt skadet også?

Hvis du har skader så bør du få det dokumentert, gjerne med takstmann fra sameiets forsikring eller din egen forsikring hvis sameiet nekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...