Gå til innhold

Tegne på kart, hvilket enkelt program?

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle gjerne på en enkel måte tegnet inn litt på tomtekartet.

Er det en enkel måte og gjøre dette digitalt og i målestokk kartet er lagret i?

Helst da gratis, som f.eks SketcUp. Prøvd i SketUp, men ikke skjønt hvordan det evt er mulig der.

Har kart i PDF som 1:200 og 1:250

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 hour ago, -=Petter=- said:

Har kart i PDF som 1:200 og 1:250

Er dette et scannet kart? Da er det gjerne sånn at målestokk er referert til størrelsen på originalpapiret, noe som gjerne blir feil etter scanning.

Har selv benyttet Inkscape for tilsvarende kartoppgaver.

Det fungerer, men blir likevel litt halveis når det kommer til nøyaktighet fordi feilmarginen er knyttet opp mot piksebredde på kartets målestokk (dette er ikke en svakhet med Inkscape).

Og så blir det gjerne litt knotete, for Inkscape trives best når tegninga er innafor normale papirformat. Men det er ikke verre enn å arbeide med importert grafikkfil + dine skisser i to separate tegnelag (layers) og når tegninga er ferdig og skal eksporteres (vanligvis til pdf) så kloner du hele greia, flytter klonede objekter til et separat tegnelag, gjemmer bort tegnelagene for arbeidet (der du har punktgrafikk og dine skisser) for til slutt å skalere klonene til ønsket størrelse. Men da får du det slik du vil ha det.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Svar på det første: Dette er PDF filer i riktig str for print levert fra kartverket. :) Så er det oppgitt i målestokk, regner jeg med den stemmer. 

Da det gjelder det andre, ikke vært borti det programmet. 

Teste det, og se om jeg kan skjønne noe ut i fra din forklaring. 

Takk for hintet. 😊 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, -=Petter=- said:

a det gjelder det andre, ikke vært borti det programmet. 

Teste det, og se om jeg kan skjønne noe ut i fra din forklaring. 

Ja, det var en meget kortfattet forklaring, ingen god guide for å si det sånn.

Det viktigste du må få kontroll på først er bruk av tegnelag, slik at du kan putte punktgrafikk (fra jpg-filer o.l.) i et eget tegnelag som du kan låse (hvis ikke s har det en tendens til at musepeker "tar tak i" bildet og flytter det rundt heller enn at du får manipulert den overliggende tegningen din som tiltenkt).

Lenke til kommentar
5 hours ago, ilpostino said:

Jeg så en på YouTube som bruke GEOlayers til å lage / og redigere kart. Ikke brukt det selv men det kan virke som det er noe du ser etter. Ble obs på programmet i denne videoen. 

Vel, det er jo et alternativ hvis dette er noe man gjør på nær daglig basis og tjener penger på det, da gir det nok mening å betale lisenspenger for after effect pluss dette tillegget.

Men sånn sett - om man først skulle bruke masse lisenspenger for profesjonell kart-tegning så tror jeg heller ville satset på Autocad, med riktige tilleggsmoduler. Dette er verktøyet som ingeniører ofte benytter ved plantegninger til kommune.

[edit]

Leste en gang til på første innlegg, det er nok temmelig åpenbart at trådstarter ikke er ute etter en profesjonell løsning.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...