DjSlayer Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 The Avatar skrev (21 minutter siden): Det Carr har gjort her er å synleggjere at den underliggande rasismen mot romfolk fortsatt er dagsaktuell. Det er ikke usynilig rasisme, folk hater sigøynere med en pasjon, og de er svært åpne om hatet også. Hvorfor de hater dem kunne være en fin diskusjon. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 De som gjør noe galt her er de som sender vitsen utenfor kontekst. Alle som går på hans show vet at det er harde poenger, langt over kanten og langt utenfor komfortsonen. Alle vet at dette er et show. De som så tar slike vitser og publiserer de i nyhetsartikler, har da fjernet denne sonen/boblen denne vitsen skal leve i. De tar den ut av kontekst og plasserer den et sted den ikke hører hjemme. Det er soleklart at folk som er ute etter nyheter skal bli krenket/såret/støtt av en slik vits. Den var aldri ment for de i den settingen. 2 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) Nå er det slik at man lenge i Storbritannia nærmest har hatt en kultur for å ta ting ut av kontekst, og blåse det opp. Var en britisk-pakistansk "komiker", som ville at alle skulle boikotte Jurassic Park fordi et av navnene på en av dinosaurus artene i filmen hørtes ut som ordet paki (pakkis på norsk). Som en skriver ovenfor. Denne vitsen er tatt ut av kontekst, og Jimmy Carr har hatt "verre" vitser enn dette, og også andre komikere vil komme, og har kommet med verre materiale. Endret 9. februar 2022 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Er vell slik stand-up ender opp med å bli i fremtiden.. 😂 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Hva er funksjonen til humor og komedie ut over at vi blir underholdt og utesteder får solgt litt øl? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 knutinh skrev (8 minutter siden): Hva er funksjonen til humor og komedie ut over at vi blir underholdt og utesteder får solgt litt øl? Hvis du lurer på det så kan du lese deg litt opp her. https://no.wikipedia.org/wiki/Humor Spesielt "satire" er relevant i denne sammenhengen. Humor har mildt sagt vært en viktig del av mennesket historie helt fra begynnelsen av. Den er en del av den menneskelige tilstanden. 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 DjSlayer skrev (11 timer siden): Det er ikke usynilig rasisme, folk hater sigøynere med en pasjon, og de er svært åpne om hatet også. Hvorfor de hater dem kunne være en fin diskusjon. Fordi det eneste de gjør er å tigge og stjele. Staten har 100% skyld at de kommer til Norge, ved at de tillater utlendinger å tigge. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 15 hours ago, Baranladion said: Tar folk litt av, eller er tiden inne for å ta hensyn til grupper og historiske hendelser som har vært grusomme? Jimmy Carr har ikke gjort noe galt, alle som tar vitsene ut av kontekst og konstruerer dette som noe fæle ting som har blitt sagt eller ment, i motsetning til vitser - er idioter. Det eneste dagbladet-reporterene oppnår her; er å fremstille sigøyner-talspersonen i ett dårlig lys som ikke klarer å skille mellom spøk og alvor, desverre. 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Fordi det eneste de gjør er å tigge og stjele. Dette er et godt eksempel. "Det eneste alle romfolk gjør er å tigge og stjele" er i praksis hva du sier. Det du sier er åpenbart ikke riktig, og det er en myte, en fordom. Diskriminerende retorikk som romfolk som ikke tigger og stjeler utsettes for. Derfor reagerer de også på sånne vitser. Ikke fordi de ikke skjønner at det er ment som humor, men fordi de er lei av at det spilles opp under de samme mytene og fordommene som har forfulgt dem hele livet. Og de har hørt den samme vitsen tusen ganger. Endret 10. februar 2022 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Snikpellik skrev (2 timer siden): Derfor reagerer de også på sånne vitser. Ikke fordi de ikke skjønner at det er ment som humor, men fordi de er lei av at det spilles opp under de samme mytene og fordommene som har forfulgt dem hele livet. Og de har hørt den samme vitsen tusen ganger. Som nordlending så opplever jeg også vitser basert på stereotyper «tusen ganger». Noen ganger er vitsen teit, andre ganger riktig fornøyelig. Det er rett nok vesentlige forskjeller mellom nordlendinger og rom-folk (Hitler prøvde aldri å utrydde mine besteforeldre), men også noen likheter (besteforeldrene mine opplevde at Oslo-folk ikke ville at de skulle leie bolig av dem). Målet mitt er at vi skal bygge opp tillit og selvtillit nok til at vi kan bevare vår egenart og samtidig være med i et felles prosjekt (jeg kan være nordlending og samtidig bo i Oslo. Du kan være Pakistaner og samtidig Norsk). Det skal være mulig for deg å karikere en nordlending på en smart (eller teit) måte uten at jeg føler at jeg må beskytte meg. Det må være rom for å svare at «den vitsen var rimelig teit» eller å le sammen med deg. Det er sannsynligvis et langvarig prosjekt hvor vi må bry oss om hverandre, tulle med hverandre og bygge opp tillit. Men å skille oss ut i grupper, oppfordre til sekterisme og be oss om å «kjenne riktig godt etter» er neppe en god løsning. Dvs vi må forhandle fram hva som er greit og ikke greit. Når noen klager over et utsagn som vi i fellesskap har funnet ut er greit så må vi behandle dem som voksne og avvise klagen med at «dette må du tåle». Jeg tror at tendensen er at vi heller polariseres: en del av oss mener at alle som føler seg krenket har rett på endring og oppreising. En annen del av befolkningen godter seg når noen andre enn dem selv blir såret. Bare det at jeg må spille på en av mine identiteter for å kunne skrive disse ordene er problematisk. I et egalitært samfunn så burde de samme ordene fra en Østlending være akkurat like gode (eller dårlige). Men nå murer vi oss inne i et hull hvor man må være en etnisk minoritet for å «få lov» til å skrive om rasisme, en kvinne for å skrive om kjønnsdiskriminering, en legningsminoritet for å… -k Endret 10. februar 2022 av knutinh 3 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Snikpellik skrev (26 minutter siden): Dette er et godt eksempel. "Det eneste alle romfolk gjør er å tigge og stjele" er i praksis hva du sier. Det du sier er åpenbart ikke riktig, og det er en myte, en fordom. Diskriminerende retorikk som romfolk som ikke tigger og stjeler utsettes for. Derfor reagerer de også på sånne vitser. Ikke fordi de ikke skjønner at det er ment som humor, men fordi de er lei av at det spilles opp under de samme mytene og fordommene som har forfulgt dem hele livet. Og de har hørt den samme vitsen tusen ganger. Samme som at folk mener at nordmenn er rasister, selv det å mene at man ikke skal skille på folk basert på hudfarge blir i dag omtalt som rasisme.. videre så er det jo ting som at hvite ikke kan danse og at nordmenn er usosiale. Samme diskriminerende retorikk som etniske nordmenn utsettes for og som ikke er greit. Jeg vet ikke hvor mange komedie filmer jeg har sett der afroamerikanere ler og himler med øynene når en hvit skal danse, hvor mange guider om Norge som er skrevet som sier at vi er usosiale eller hvor mange kurs og reportasjer jeg har lest i det siste om at fargeblindhet er rasisme. -Derfor reagerer de også på sånne vitser. Ikke fordi de ikke skjønner at det er ment som humor, men fordi de er lei av at det spilles opp under de samme mytene og fordommene som har forfulgt dem hele livet. Og de har hørt den samme vitsen tusen ganger. Samfunnet vårt er fult av generaliseringer som baserer seg på trender hos en befolkning eller en kultur eller en gruppe som avviker fra den større normalen. Dette er ofte et tema i komedie, det er til dels sant, men gjelder så klart ikke alle og det er samtidig litt sårt, touchy og noe man egentlig ikke bør le av men man kan når det er en sene for det. F.eks. en asiater som kommer hjem og får huden full og er en skam for forfedrene sine og deres ære fordi han bare fikk 5 på matteprøven sin, eller at moren til den samme gutten ikke kan kjøre bil. Eller indieren som må bli en lege og bare spiser curry.. eller at kristne er konservative godtroende idioter.. eller at muslimer er terrorister.. eller at jøder er rike og gjerrige.. eller at kinesere spiser hunder og flaggermus.. eller at ateister er negative nihilister osv osv. Romfolk er overrepresenterte på statistikker når det kommer til tigging (og kanskje stjeling.. vet ikke) det er så klart synd at generaliseringer går ut over individer som strever og ikke er en del av avviket i denne gruppen når det kommer til å få arbeid eller generell troverdighet. Men enkelt og greit så jo mer man strever for å holde en gruppe homogen med kulturelle finurligheter og annet jo mer vil folk utenfor gruppen ha et syn som tilsier at de som er en del av gruppen også deler gruppens finurligheter.. på godt og vondt. Romfolk tradisjonelt og til stor del den dag i dag er veldig bevisste på å opprettholde sine tradisjoner. De skal kun gifte seg med andre romfolk, barna deres skal helst ikke gå på skole eller være vekke fra familien sin, de skal helst ut og vandre/reise og klare seg på denne reisen med det som hører med. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg tror dette handler litt om personlighetstyper. Noen av oss syns det er okey å spøke med de mørke tingene fordi det hjelper oss å åpne mer opp for å snakke om det vanskelige. Samtidig syns andre at det ripper litt opp? Eller syns det er dumt at det spøkes med? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 knutinh skrev (14 timer siden): Hva er funksjonen til humor og komedie ut over at vi blir underholdt og utesteder får solgt litt øl? At vi tuller med sensitive tema gjør at vi får tatt opp tema som er vanskelig å ta opp. Det er en god måte å løfte de indre tankene mange har og ufarliggjøre det med humor fordi da er det lov å le av hvor tullete det er f.els. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Det var jo en morsom vits, en vits, det er humor, er det ingen krenkede som skjønner det lenger, at det ikke nødvendigvis er ment seriøst. Det kan aldri gå for langt, om det bare er en vits. Showet heter jo "His Dark Material", er det ingen av disse krenkede som ser det ? Personlig mener jeg noen av pedovitsene hans var langt drøyere, morsomme, men ganske drøye ja 😉 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg gidder ikke se på noe jeg ikke liker, Vi veit vem Jimmy Carr er og hva han gjør, noen oppsøker det jo bare for å bli et offer i deres eget sinn, virker det som, en som en skal synes synd på fordi de er blitt utsatt for Jimmy Carr sin humor, nå skal ingen få lov til og nyte den, fordi noen med viten og vilje velger og misforstå den eller er for dum til og se det for hva det er, humor, det er ikke en politisk plattform. Sensur leder sjelden til noe godt. 1 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Løsningen er enkel. Hvis du ikke liker hva noen har å si. Ikke hør på dem. Også kan de som vil engasjere seg og si hva de vil om hva som ble sagt få gjøre det også. Sånn skal det være i ett fritt samfunn. Det som ikke bør skje er at noen skal prøve å presse regjeringer, samlingssteder, sosiale medier, til å kansellere eller sensurere. Det er mange viktige personer i verden som gjør det de kan for å få en mer fri verden for oss alle. Noen foreksempel hjelper hundretusenvis og millionvis etterhvert av foreldre med å slutte å slå ungene sine og annen psykisk tortur av barn. Og disse ildsjelene blir forfulgt av mange hatere som gjør alt de kan for å gjøre livet deres surt, fordi de ikke liker noe de har sagt. Deriblandt driver disse haterne med bombetrussler når de skal holde foredrag ett sted. Og sosiale plattformer blir presset til å kansellere dem. Slike ting og kanselleringsinfeksjonen rundt om i vesten setter de hardt opparbeide frihetene våre på prøve. Tenk deg en standup verden der noe av det eneste som kan bli gjort narr av er masete mødre: "Even though the comedians can make audiences cry with laughter, the performers skirt topics that might draw official condemnation. Those limits may force them to focus on jokes about more universal topics, such as nagging mothers." "-I think Chinese performers are better than those in the West. Why? Because there are no taboo topics in Europe and the United States. You can talk about anything you want,” said Chen Xi, a 41-year-old journalist in Beijing who asked VOA Mandarin to use a pseudonym in fear of attracting attention." “In China, you can’t tell political jokes. You can’t tell jokes that will ‘hurt others’ feelings.’ It's really not easy for them to still be this creative.” Lenke til kommentar
Hank Amarillo Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Snikpellik skrev (På 9.2.2022 den 18.36): Jeg synes han bomma. Hadde han ironisert over fordommene ville det vært annerledes. Er jo nettopp det han gjør. 1 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2022 Hank Amarillo skrev (3 timer siden): Er jo nettopp det han gjør. Nja, han hevdet vel selv at han prøvde å heve fokuset på at det ikke bare var jøder som ble drept under holocaust. Vitsen slik jeg forstår den er mer ett stikk imot fordommene/hatet ovenfor romfolk. Lenke til kommentar
Surveytosurvive Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Synes mye han sier er morsomt, og litt drøyt, men jeg liker det. Har gikk på på dark material rett i strupen på en rødhåret, og det synes jeg faktisk bare var fælt å høre på, stakkars person som ble snakket sånn om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå