Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon på netthandel. Svensk butikk men reg med organisasjonsnummer i Norge.


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tullballj skrev (3 timer siden):

Jeg har handlet fra en nettbutikk med norsk webside. De er også registrert hos Brønnøysundregisteret. Selve butikken er svensk, og har svensk kundeservice. De mener jeg ikke har rett til å reklamere i hht forbrukerkjøpsloven. 

Så lenge de henvender seg til norske forbrukere som reklamering så er forbrukerkjøpsloven gjeldende. Er det .no så er det ingen tvil om at forbrukerkjøpsloven gjelder

Lenke til kommentar
Ephrus skrev (13 timer siden):

Så lenge de henvender seg til norske forbrukere som reklamering så er forbrukerkjøpsloven gjeldende. Er det .no så er det ingen tvil om at forbrukerkjøpsloven gjelder

Feil. Les forbrukerkjøpsloven § 3, tenk litt, og prøv igjen. 

 

TS: Det er fullt lovlig for en svensk butikk å avtale at svensk forbrukerkjøpslov skal gjelde avtalen, selv om de henvender seg til norske kunder med norsk nettside. Det må bare fremgå tydelig av avtalen. Men svensk forbrukerkjøpslov gir deg rettigheter som ligner mye på de norske, bortsett fra at den absolutte reklamasjonsfristen bare er på 3 år fra kjøpsdato, ikke 5 år. Du kan lese mer her: https://www.norden.org/no/info-norden/kjop-av-varer-og-tjenester-i-sverige og https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Herr Brun skrev (1 time siden):

Det må bare fremgå tydelig av avtalen.

Da får vi håpe at det foreligger en avtale. Hva om det ikke er avtalt. 

Eller mener du at det bør stå i betingelsene på nettsiden lest før kjøp er et faktum - eller følge med som vedlegg/tekst til faktura?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Herr Brun said:

Feil. Les forbrukerkjøpsloven § 3, tenk litt, og prøv igjen. 

Nå må jeg ærlig si at jeg ble forvirret når jeg leste dette:

Quote

§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

Hvordan kan en svensk butikk "avtale seg bort" fra dette, slik at den norske kunden får dårligere vilkår enn norsk lov gir h*n?

La meg gjerne få det med teskje 😉 for jeg sliter litt selv etter å ha tenkt litt mer.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Hvordan er dette relevant her?

Bestemmelsen må leses antitetisk. At det ikke kan avtales at loven i et land utenfor EØS skal regulere rettsforholdet betyr (i dette tilfellet) at man kan avtale at et loven i et land innenfor EØS, her Sverige, skal gjelde. 

Lenke til kommentar
BearCat skrev (3 timer siden):

Nå må jeg ærlig si at jeg ble forvirret når jeg leste dette:

Hvordan kan en svensk butikk "avtale seg bort" fra dette, slik at den norske kunden får dårligere vilkår enn norsk lov gir h*n?

La meg gjerne få det med teskje 😉 for jeg sliter litt selv etter å ha tenkt litt mer.

Det å avtale at svensk lov skal gjelde er noe annet enn å innskrenke rettighetene etter fkjl. Og det er altså lov å avtale at svensk lov skal gjelde. Det er det bestemmelsen betyr, når du leser den riktig og i sammenheng. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 timer siden):

Da får vi håpe at det foreligger en avtale. Hva om det ikke er avtalt. 

Eller mener du at det bør stå i betingelsene på nettsiden lest før kjøp er et faktum - eller følge med som vedlegg/tekst til faktura?

Er ingenting avtalt gjelder som hovedregel loven i selgers hjemland , ikke kjøpers. Men jeg er litt usikker på om NUF-registrering er nok til å si at selger hører hjemme i Norge. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Er ingenting avtalt gjelder som hovedregel loven i selgers hjemland , ikke kjøpers. Men jeg er litt usikker på om NUF-registrering er nok til å si at selger hører hjemme i Norge. 

Hvis de utgir seg for norske, har dot.no domene, skriver hele nettstedet på norsk og henvender seg til norske kunder, så skal de ikke rette seg etter norsk forbrukerlovgivning?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Herr Brun said:

Og det er altså lov å avtale at svensk lov skal gjelde.

Dersom svensk lov, som gir forbrukeren vilkår som er mer ugunstige enn norsk lov,  kan avtales, forstår jeg ikke "verdien" i denne formuleringen:

 Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. 

Men legger meg det på minnet, ikke inngå avtale med svensker 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BearCat skrev (1 time siden):

Dersom svensk lov, som gir forbrukeren vilkår som er mer ugunstige enn norsk lov,  kan avtales, forstår jeg ikke "verdien" i denne formuleringen:

 Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. 

Men legger meg det på minnet, ikke inngå avtale med svensker 😄

Jeg skjønner helt oppriktig at det er litt vanskelig å gripe, dette er et komplekst område av jussen som selv mange ellers flinke og oppegående jurister roter med. Det viktigste er å vite at man ikke vet. 

Kort fortalt skiller man i jussen mellom å avtale vilkår for en avtale regulert av et lands rett, og å avtale at et annet lands rett kommer til anvendelse. Det er skrevet lange bøker om teorien bak dette og alle de vanskelige detaljene, men tror du gjør rett i å bare notere deg det bak øret uten å problematisere det mer. Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette området selv, så grenser for hvor langt jeg kan gå i å forklare det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tar forbrukertilsynet feil? 

"Nettbutikker som retter sin markedsføring mot norske forbrukere må følge markedsføringsloven og angrerettloven, sier Dietzel" (fra https://www.tv2.no/a/14088788/)

Må si jeg stiller meg noe undrende til at det skal gå an å avtale seg til dårligere vilkår, når lovverket eksplisitt sier at det ikke kan gjøres. Formuleringen ligner veldig på den man finner i arbeidsmiljøloven om ufravikelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 timer siden):

Tar forbrukertilsynet feil? 

"Nettbutikker som retter sin markedsføring mot norske forbrukere må følge markedsføringsloven og angrerettloven, sier Dietzel" (fra https://www.tv2.no/a/14088788/)

 

Nei?

Cascada81 skrev (2 timer siden):

 

Må si jeg stiller meg noe undrende til at det skal gå an å avtale seg til dårligere vilkår, når lovverket eksplisitt sier at det ikke kan gjøres. Formuleringen ligner veldig på den man finner i arbeidsmiljøloven om ufravikelighet.

Vel, jeg stiller meg undrende til din juridiske kompetanse. Men det er ikke alt vi skal forstå her i livet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...