Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Du må ha IP44 for utendørsbruk, litt sikret mot hærverk og slikt. Samme type som på bensinpumper. De koster svært mye mer enn de billigste. 

Alle andre utsalgssteder greier å tilby betaling med kort, tom. jordbærbua. Kontaktløs betaling er kommet for å bli, bankkort eller ikke.  Så en NFC leser må man ha uansett. Tastatur og skjerm burde være unødvendig, hvis beløspgrense uten PIN kode er en begrensning bør den kunne heves av bankene. En "vanntett" NFC leser tipper jeg koster omtrent det samme som de eksisterende RFID leserene.

Hvor mange prosent av kostnadene forbundet med å etablere en ladestasjon tror du betalingsløsningen utgjør? Alle nye ladere som settes opp bør ha kortleser slik at man kan bruke kontaktløs betaling.

Hele el-bil bransjen burde skamme seg for at de snart 8 år etter ISO15118 ble publisert fremdeles ikke har innført plug and charge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (46 minutter siden):

Alle andre utsalgssteder greier å tilby betaling med kort, tom. jordbærbua. Kontaktløs betaling er kommet for å bli, bankkort eller ikke.  Så en NFC leser må man ha uansett. Tastatur og skjerm burde være unødvendig, hvis beløspgrense uten PIN kode er en begrensning bør den kunne heves av bankene. En "vanntett" NFC leser tipper jeg koster omtrent det samme som de eksisterende RFID leserene.

Det er ikke bare beløpsgrensen som må heves men også tidsbegrensningen. Når man betaler med kort på en bensinpumpe har man noen få minutter på seg til å bli ferdig slik at automaten får trukket riktig beløp. Pr. nå er det ikke mulig å bruke kort, lade i mange timer og så få trukket riktig beløp. Tror det er maks 5 minutter eller noe sånt. Så med kortterminal må man i så fall velge ladetid på forhånd, noe som kompliserer noe veldig. Eidsiva hadde faktisk kortterminal på sin gamle hurtiglader på Gjøvik (vi snakker nå om i 2011-2012 en gang), det var noe forbannet kludder. Hver gang man trakk kortet fikk man lade i 15 minutter. Så jeg som skulle lade i 45 minutter og spise i mellomtiden måtte ut etter 15 og 30 minutter for å dra kortet på nytt :( Jublet da det ble mulig å betale med brikke isteden. 

Apple Pay omgår beløpsbegrensningen siden den alltid autentiserer, godt mulig den ikke har problem med tidsbegrensning heller. Regner med at Google Pay fungerer noenlunde likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evelen! skrev (46 minutter siden):

Ingen av de er gratis så vidt jeg vet

Tror den er gratis for medlemmer? I hvert fall Elbilforeningen sin. Usikker på NAF sin da jeg ikke bruker den. Er man ikke medlem av noen av organisasjonene så må man nok se etter andre løsninger, eller få noen man kjenner som er medlem til å bestille ekstra brikke (ekstra brikke tror jeg kostet en femtilapp eller noe sånt når vi bestilte til bil nr. 2)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tror den er gratis for medlemmer? I hvert fall Elbilforeningen sin. Usikker på NAF sin da jeg ikke bruker den. Er man ikke medlem av noen av organisasjonene så må man nok se etter andre løsninger, eller få noen man kjenner som er medlem til å bestille ekstra brikke (ekstra brikke tror jeg kostet en femtilapp eller noe sånt når vi bestilte til bil nr. 2)

Må man virkelig kjøpe en rfid brikke? Hvorfor kan man ikke bruke sine egne "brikker"?  Adgangskortet til jobben, halsbåndet til bikkja, heiskort etc.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden):

Men skal vi koste på oss enorme summer for å montere en gammeldags løsning som kortterminaler overalt, bare for at utlendingene skal slippe å laste ned en app? Er det fornuftig bruk av penger? Er elbilturismen til Norge så stor? De fleste kommer vel i campingbiler?

Jeg tipper man på sikt kommer til å støtte Google Pay/Apple Pay. Det er mye enklere og rimeligere å implementere, og mye mer fremtidsrettet. 

Det korte og enkle svaret på dette er åpenbart JA! 

Det litt lengre er at selvfølgelig(!) skal vi ta høyde for utlendinger når vi utarbeider nye løsninger langs veien. Vi vil da ha turisme. Hvis du noen gang skal ta med elbilen på ferie, så vil vel du ha en enkel måte å betale for i utlandet også?

Skjønner at du synes RFID-brikker er gøy, men det er vel ikke gøy å bruke masse tid på å finne ut av hvilke ladestasjoner og tilhørende kontoer du må opprette for å kunne reise på utenlandsferie? Skal bare leie en elbil på neste sydenferie? Må opprette konto hos 14 ulike ladeoperatører i Spania for å være sikker på at du får ladet leiebilen 1 gang. Du vet jo aldri hvor du har behov for strøm eller hvor fulladet den er før start ...

Det denne type diskusjoner primært handler om, er at gamle elbilister har vent seg til dårlige løsninger og har svært liten lyst til å måtte sette seg inn i bedre og mer fremtidsrettede løsninger. Sorry, men det er ulempen med å være først. Dere er prøvekaniner og må fint akseptere endringer underveis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 timer siden):

Må man virkelig kjøpe en rfid brikke? Hvorfor kan man ikke bruke sine egne "brikker"?  Adgangskortet til jobben, halsbåndet til bikkja, heiskort etc.?

Du kan bruke hva du vil hos noen få leverandører. Men noen av jævlene gir deg kun mulighet til å bruke deres egne RFID-brikker med deres reklame på (eventuelt Elbilforeningen sin) bare for å være rasshøl og minst mulig kundevennlige.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Skal man støtte bankkort så bør man vel støtte alle kort, også de som ikke er kontaktløse. Dessuten trengs skjerm og PIN-kode-tastatur. Husk at man med en større batteripakke fint kan overstige 500 kroner. Hos Ionity får man f.eks bare ladet 62kWh for en femhundrelapp, så vil du fylle opp en BMW iX50 må det PIN-kode til. 

Så problemet med bankkort er at sikkerheita på desse er betre enn ladeoperatørane sine RFID brikker? Og at ladeoperatørane ikkje er interessert i å betale for sikrare betaling på beløp over 500 kroner?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er ikke bare beløpsgrensen som må heves men også tidsbegrensningen. Når man betaler med kort på en bensinpumpe har man noen få minutter på seg til å bli ferdig slik at automaten får trukket riktig beløp. Pr. nå er det ikke mulig å bruke kort, lade i mange timer og så få trukket riktig beløp. Tror det er maks 5 minutter eller noe sånt. Så med kortterminal må man i så fall velge ladetid på forhånd, noe som kompliserer noe veldig. Eidsiva hadde faktisk kortterminal på sin gamle hurtiglader på Gjøvik (vi snakker nå om i 2011-2012 en gang), det var noe forbannet kludder. Hver gang man trakk kortet fikk man lade i 15 minutter. Så jeg som skulle lade i 45 minutter og spise i mellomtiden måtte ut etter 15 og 30 minutter for å dra kortet på nytt :( Jublet da det ble mulig å betale med brikke isteden. 

Apple Pay omgår beløpsbegrensningen siden den alltid autentiserer, godt mulig den ikke har problem med tidsbegrensning heller. Regner med at Google Pay fungerer noenlunde likt. 

Dette løses vel lett ved å gjøre reservasjon av et visst beløp? Om det er 500 eller 1000 kroner spiller vel liten rolle - det er jo en metode som funker andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er ikke bare beløpsgrensen som må heves men også tidsbegrensningen. Når man betaler med kort på en bensinpumpe har man noen få minutter på seg til å bli ferdig slik at automaten får trukket riktig beløp. Pr. nå er det ikke mulig å bruke kort, lade i mange timer og så få trukket riktig beløp. Tror det er maks 5 minutter eller noe sånt. Så med kortterminal må man i så fall velge ladetid på forhånd, noe som kompliserer noe veldig. Eidsiva hadde faktisk kortterminal på sin gamle hurtiglader på Gjøvik (vi snakker nå om i 2011-2012 en gang), det var noe forbannet kludder. Hver gang man trakk kortet fikk man lade i 15 minutter. Så jeg som skulle lade i 45 minutter og spise i mellomtiden måtte ut etter 15 og 30 minutter for å dra kortet på nytt :( Jublet da det ble mulig å betale med brikke isteden. 

Apple Pay omgår beløpsbegrensningen siden den alltid autentiserer, godt mulig den ikke har problem med tidsbegrensning heller. Regner med at Google Pay fungerer noenlunde likt. 

Så var det det medå bruke siste teknologi då. Med ladekabel tilkopla ladestasjon så kan bilen kommunisere kor mykje som skal ladast til batteriet er fullt. Det blir som i gamle filmar der bilisten ba mannen ved bensinpumpa å fylle på 20 liter på tanken.

Den enkle måten for ladeoperatør å gjere det er å ta betaliling for tid i faste intervall slik parkometer gjer. Betal for ein time lading og det blir lada i ein time. (Lenge sidan eg har sett eit parkometer med myntinnkast, men prinsippet funger likevel.)

Endret av Samms
Lenke til kommentar
7 hours ago, 2N1711 said:

Du vet ikke forskjell på et kredittkort og et debet kort, nei. Det er greit nok. Har fint lite å gjøre med hardware.

Det var da du som argumenterte for at brikkene er så mye bedre fordi du kunne bruke et kredittkort. Poenget mitt da var jo at i stedet for å bruke debetkortet ditt så kunne du bruke kredditkortet ditt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Skavold said:

Dette løses vel lett ved å gjøre reservasjon av et visst beløp? Om det er 500 eller 1000 kroner spiller vel liten rolle - det er jo en metode som funker andre steder.

Kan reservere 1000,- på kortet før ladning. Når lading er ferdig leser man kortet igjen og belastes for kjøpesum mens reservasjonen heves. Om det er mulig vet jeg ikke, disse banksystemene er vel ganske rigide....

Lenke til kommentar
18 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kan reservere 1000,- på kortet før ladning. Når lading er ferdig leser man kortet igjen og belastes for kjøpesum mens reservasjonen heves. Om det er mulig vet jeg ikke, disse banksystemene er vel ganske rigide....

Du trenger ikke lese kortet igjen engang. Er samme måte som hoteller, bensinstasjoner og mange mange andre steder bruker før du får lov til å bruke tjenesten. De legger en reservasjon på kortet. Etter du er ferdig, så fjerner de reservasjonen og trekker hva du faktisk brukte i stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, xaco said:

Du trenger ikke lese kortet igjen engang. Er samme måte som hoteller, bensinstasjoner og mange mange andre steder bruker før du får lov til å bruke tjenesten. De legger en reservasjon på kortet. Etter du er ferdig, så fjerner de reservasjonen og trekker hva du faktisk brukte i stedet. 

Du har rett, er slik det fungerer når man leier bil osv. Hvorfor i all verden kan ikke dette brukes på ladestasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...