Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vann og avløp inkludert i leie


superduper1234

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å skrive under en kontrakt. Jeg studerer selv rettsvitenskap men er helt blank når det kommer til å leie leilighet alene. Det står at vann og avløp er inkludert i leien, og på «strøm og varme» står det «leier har egen måler og må tegne eget abonnement». Det ble opplyst i annonse om at varmtvann var inkludert og sagt på visning, da det ikke står svart på hvitt i kontrakten lurer jeg på om varmtvannet går inn under «vann og avløp»? Her kan det jo oppstå konflikter, skal jeg be utleier uttrykke det klarere eller har jeg en god sak hvis jeg plutselig skal betale for varmtvann?

Endret av superduper1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (2 minutter siden):

Vann er kaldtvann

Varmtvann går via varmtvannsbereder. Da regner jeg med at du har egen bereder stående i leiligheten.

Da går den under eget strømforbruk.

Hvis det står i annonsen at varmtvann er inkludert, så vil jeg tro at utleier bruker eiers varmtvannsbereder, og at eier betaler for strømmen tilknyttet denne?

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
Gjest 50d4a...4a1
superduper1234 skrev (8 minutter siden):

Jeg studerer selv rettsvitenskap

skal jeg be utleier uttrykke det klarere

har jeg en god sak hvis jeg plutselig skal betale for varmtvann

Seriøst? Spør utleier. 

Anonymous poster hash: 50d4a...4a1

Lenke til kommentar
Gjest 9adb2...5bf
superduper1234 skrev (14 minutter siden):

skal jeg be utleier uttrykke det klarere

Ja. Det er vel rimelig åpenbart at du ikke skal skrive under på noe du ikke er inneforstått med? Skjønner ikke hvorfor du vurderer å gjøre noe annet... 

Anonymous poster hash: 9adb2...5bf

Lenke til kommentar

Eller det kan jo også være at det er fjernvarme. I leiligheten jeg leier så har jeg egen strømmåler, men varmtvannet til radiator og i springen kommer fra fjernvarme og jeg betaler ikke noe ekstra for det.

Men hør med utleier. Bedre med et ekstra spørsmål for mye enn for lite når det kommer til sånt.

 

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Sikkert vannmåler for huset men ikke for leiligheten.  Tyder vel da også på at røropplegget er felles og at varmtvannsbereder står i utleiers del med utleiers strøm til oppvarming -> dermed varmtvann inkl.

Men få gjerne din forståelse bekreftet, så blir det ikke diskusjonstema senere.

Varmtvannsberederen kan stå i utleieboligen, men ha samme vanntilførsel. 
Alle kommunale avgifter skal være inkludert i leien. (Vann, avløp, renovasjon)

Iogmed at man må tegne strøm abb. selv så er nok sjansen stor for at en må betale for varmtvannet selv.

Lenke til kommentar

I en leilighetsblokk så har borettslaget/sameiet enten en eller flere varmtvannsbereder på et fyrrom, eller så har leilighetene selv en mindre varmtvannsbereder.

Kaldt vannet er inkludert i "vann og avløp".

Hvis leiligheten har egen varmtvannsbereder så må man betale for varmtvannet selv i form av strøm.

Hvis borettslaget/sameie har sentral varmtvannsberedere så er det ofte inkludert i felleskostnadene og som leietager er det da inkludert i husleie. Hvis sameiet derimot har installert lokale målere for å kunne fakturere leilighetene etter forbrukt mengde varme, så kan det komme i tillegg.

Så ikke mulig å avgjøre basert på oppgitte opplysninger, be utleier om avklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...