Gå til innhold

10,3 meter bred plog og nesten 28 meter lang: Verdens største brøytebil er på plass på Gardermoen


Anbefalte innlegg

Håvard skrev (3 timer siden):

Det er flere dager i året de går mer eller mindre kontinuerlig. Å ha et lengre opphold på brøyting under snøfall for lading vil fungere dårlig

Jepp. Og så går de faktisk bare noen få dager i året, så det blir dårlig utnyttelse av batteripakkene. Elektrifisering av disse må derfor sies å være en dårlig ide foreløpig. Bedre å bruke batteriene i busser som går hele dagen, f.eks Flybussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er dette med elbil så bort i natta fiksert mot batterier og dets tyngde pluss avfall ved produksjon og foreldelse? Det er minst 2 måter å drifte den brøyteren på Gardermoen. En ren ny Euro i diesel har renere luft ut av enn inn i motoren. I tillegg skal vi begynne å produsere hydrogen. Siden 2003 har trafikkbildet i California vært nullutslipp via hydrogengass tilbakaksel som gir El. Motoren foran strøm. Dermed også 4x4 bil. Det er så mye skyggelapper rundt dette med elbil som det er mulig å få til.

Mvh Kjetil Østnes

Lenke til kommentar
Kjetil Østnes skrev (På 12.2.2022 den 22.37):

Hvorfor er dette med elbil så bort i natta fiksert mot batterier og dets tyngde pluss avfall ved produksjon og foreldelse? 

Foreløpig så brukes det vel med hydrogendrift ca. 3 ganger så mye energi totalt for å kjøre samme lengde som ved bruk av batteri og ren strøm. Ville vært greit på slike ting som dette, hvis de lager det lokalt, og kan supplere med f.eks. solceller til å produsere energien for det, og lagre hydrogenen nok til en god del drift om vinteren når det er mindre sollys til å produsere.

Men for vanlig folkelig bruk så er det foreløpig for energi krevende, og fyllingsstasjonene må også sikres bedre, slik ta vi slipper flere eksplosjoner som det var i Sandvika. Det var jo flaks der at det var lite Hydrogenbiler på veiene, og ingen fylte akkurat når den gikk av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...