Gå til innhold

Starlink skaper problemer i verdensrommet: – Det er vanskelig å skille asteroider fra satellitter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vert varslet opp og ned i mente og det er intet annet enn en smule arroganse og innkompetanse som har ført til dette problemet.. Gutta boyz  hyller som vanlig alle tiltak som kommer fra den kanten men det sier seg selv at den mengde satellitter vil måtte bli ett problem, både for astronomer og den øvrige romfarten. 1900 satellitter er kun begynnelsen og føyer seg inn i rekken av dårskaps prosjekter fra det moderne mennesket... 

Dette kan sammenlignes med PROSESSENE i det grønne skiftet. Det er kun propaganda som gjelder og mainstream har bestemt hva som er bra for den gemene hop uten å egentlig gidde, eller mer korrekt "ønske", å analysere problemene som kommer i kjølvannet. Man snakker ofte om alle problemene som "alle andre" generasjoner har påført den kommende slekt, men nekter å ta inn over seg tifoldet av problemer de selv skaper. Likesom oljens problemer ikke ble tydelig med en gang vil ikke konsekvensene av dagens feme bli akseptert før katastrofen er ett faktum. 

Starlink er kun ett av disse prosjektene, Amazon har sine, og ymse makter i østen har sine liknende prosjekter med titusenvis av satellitter som samlet legger opp til en meeget uoversiktlig romfartsfremtid...

Og nei! Det spiller liten rolle om Starlinks sine satellitter har mulighet til å endre bane. Den egenskapen har forresten nesten blitt fremstilt som noe nytt og revolusjonerende av tillhengerskaren, som ikke har skjønt at det er noe de aller fleste systemene i drift har hatt i årtier... Selv ISS kan det. Men når nevnte ISS, med all den monitorering som skjer rundt stasjonen for å forhindre farlige kollisjoner, allikevel stadig detekterer potensielle farlige objekter, hvordan vil det ikke da bli for disse mengdene av satellitter som nå skytes opp? 

Jada, fint med LEO.. Kort nedfallstid av evt avfall, jo sikkert det, men når ble det ett adekvat argument...? Det er allikevel snakk om måneder med potensielle kaskadiske kollisjoner. og LEO er jo ett av hovedårsakene til problemene i artikkelen.

SpaceX er ett meget interessant firma , men dette prosjektet er en skamplett!

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Starlink er ren, pur romsøppel. Det er ikke så mye mer man trenger si om den saken. Så kan man spørre seg hvordan et enkelt selskap får lov til å se sende opp flere ganger mengden satellitter som hittil er skutt opp. Det stinker vestlig kolonialisme ledet av en hvit rikmann. Det har jo aldri skjedd før 🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar

I går kveld var det klarvær så jeg tok en tur ut for å se om jeg kunne se disse satelittene. Det kunne jeg ikke. Starlink har allerede tatt grep for å redusere synligheten på satelittene og de har visst allerede gjort det vanskelig å oppdage dem for 'satelittspottere'. Det kan hende at jeg uansett ikke ville sett noe da jeg er ikke *helt* sikker på at forholdene var optimale i går kveld. Det var mistenkelig få stjerner i sør og det er vel et greit hint om at det var skyer der jeg ikke så.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (9 timer siden):

Starlink er ren, pur romsøppel. Det er ikke så mye mer man trenger si om den saken.

Man kan si at man får global internettdekning til en overkommelig pris. Hvis noen har nytte av det er det heller ikke søppel. :)

Så kan man spørre seg hvordan et enkelt selskap får lov til å se sende opp flere ganger mengden satellitter som hittil er skutt opp

Det er så enkelt som at *alle* har lov. Det er opp til hver enkelt nasjon å bestemme dette. 

Det stinker vestlig kolonialisme ledet av en hvit rikmann. Det har jo aldri skjedd før 🙄

Ikke noe med kolonialisme å gjøre, eller etnisitet heller for den saks skyld. Det kunne like gjerne vært Jack Ma som sto bak, han har penger nok og er i stand til å kjenne igjen en forretningsmulighet når han ser den. Derimot har han litt problemer med egne (autoritære) myndigheter akkurat nå så han ville kanskje blitt forhindret..

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, EremittPåTur said:

Dette har vert varslet opp og ned i mente og det er intet annet enn en smule arroganse og innkompetanse som har ført til dette problemet.. Gutta boyz  hyller som vanlig alle tiltak som kommer fra den kanten men det sier seg selv at den mengde satellitter vil måtte bli ett problem, både for astronomer og den øvrige romfarten. 1900 satellitter er kun begynnelsen og føyer seg inn i rekken av dårskaps prosjekter fra det moderne mennesket... 

Det sier ikke seg selv. Dette er kompliserte spørsmål og det krever detaljerte analyser for å finne ut om noe er et problem eller ikke.

Så klart, astronomene vil nok i all hovedsak ønske at det er ingen satellitter. Det gjør jobben deres enklere. Men det er også andre interessenter.

Det er er ikke noe tvil om at det hadde vært lurt om det var et internasjonalt system for å tildele baner i rommet. Slik det er nå kan alle nasjoner godkjenne hva de vil. Så om USA, Russland, Kina, Uk, Tyskland, Frankrike, mf alle bestemmer seg for å skyte opp 100.000 satellitter hver, så er det ingenting som stopper det.

Det bør jobbes med å få på plass internasjonale regler, men inntil de er på plass er det bare å forvente at de forskjellige nasjonene vil gjøre det som er i deres egen interesse, uten å ta for mye hensyn til alle andre som kan ha ønske om å bruke de samme banene i fremtiden.

11 hours ago, EremittPåTur said:

Og nei! Det spiller liten rolle om Starlinks sine satellitter har mulighet til å endre bane. Den egenskapen har forresten nesten blitt fremstilt som noe nytt og revolusjonerende av tillhengerskaren, som ikke har skjønt at det er noe de aller fleste systemene i drift har hatt i årtier... Selv ISS kan det. Men når nevnte ISS, med all den monitorering som skjer rundt stasjonen for å forhindre farlige kollisjoner, allikevel stadig detekterer potensielle farlige objekter, hvordan vil det ikke da bli for disse mengdene av satellitter som nå skytes opp? 

Det som er nytt er at de vil autonomt endre bane for å unngå kollisjoner. En av utfordringene er at det er ingen vikepliktsregler i rommet, så der Starlink møter operative satellitter som eies av andre må man uansett få avklart med eieren om hvem som skal justere banen. Eller risikerer man at begge viker i samme retning og det blir en kollisjon allikevel.

Men der Starlink satellitter møter andre Starlink satellitter justerer de banene selv, uten at mennesker må gjøre noe.

(Helt autonomt er ikke systemet - det krever en server som står og tygger data fra oppdaterte databaser med alle kjente satellitters baner. Og disse databasene må kontinuerlig mates med data fra diverse radarstasjoner. Og så må det sendes kommandoer fra denne serveren til satellittene.)

Det hadde vært en stor forbedring om det kom på plass internasjonale regler på hvem som skal vike, o.l.

• Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Kahuna said:

I går kveld var det klarvær så jeg tok en tur ut for å se om jeg kunne se disse satelittene. Det kunne jeg ikke. Starlink har allerede tatt grep for å redusere synligheten på satelittene og de har visst allerede gjort det vanskelig å oppdage dem for 'satelittspottere'. Det kan hende at jeg uansett ikke ville sett noe da jeg er ikke *helt* sikker på at forholdene var optimale i går kveld. Det var mistenkelig få stjerner i sør og det er vel et greit hint om at det var skyer der jeg ikke så.

Det er svært få Starlink satellitter som flyr over Norge, per i dag. De fleste vil kun være synlig noe sånt som inntil 20 grader over horisonten i sør. Men det er på vei til å endre seg.

Vi får se hvor synlige de blir - Norge er nok et av landene der de vil være mest synlige. Det er bare i skumring de er synlige, og det er mye skumring i Norge fordi vi er nært nordpolen. Det er et mye mindre problem nærmere ekvator. (Det er også nærmere ekvator de fleste teleskop er plassert, fordi de har skikkelig mørke netter med lite skumring, hele året.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, tommyb said:

Espen, det er et problem. Det er ikke opp til oss å analysere det, det har noen andre allerede gjort og det er derfor vi fikk høre om det.

Som sagt, astronomene vil i hovedsak helst at det ikke er noen satellitter, slik at deres jobb er enklere. Men det er ikke kun astronomi som har betydning. Kommunikasjon og jordobservasjon er to viktige områder der satellitter er helt essensielle.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er svært få Starlink satellitter som flyr over Norge, per i dag. De fleste vil kun være synlig noe sånt som inntil 20 grader over horisonten i sør. Men det er på vei til å endre seg.

Vi får se hvor synlige de blir - Norge er nok et av landene der de vil være mest synlige. Det er bare i skumring de er synlige, og det er mye skumring i Norge fordi vi er nært nordpolen. Det er et mye mindre problem nærmere ekvator. (Det er også nærmere ekvator de fleste teleskop er plassert, fordi de har skikkelig mørke netter med lite skumring, hele året.)

De fleste går for langt sør ja men et lite knippe passerer nesten rett over oss, eller gjorde det i det minste i går. Ut fra dekningskartene ser det ut til å være de satelittene som skal betjene alaska(de har bygget basestasjoner der). 

Lenke til kommentar

På senere generasjoner går det kanskje an å utstyre med lavkostnad sensorer som kunne utgjøre et ganske interessant grid men da må man først finne et eller annet man ønsker å måle på denne måten fra relativt små og hurtige satellitter i low orbit. Romteleskop har helt andre behov enn telesatellitter.

Edit: hurtige satellitter høres teit ut. Jeg håper dere skjønner hva jeg mener likevel ^^, 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
15 hours ago, Ernie said:

Starlink er ren, pur romsøppel. Det er ikke så mye mer man trenger si om den saken. Så kan man spørre seg hvordan et enkelt selskap får lov til å se sende opp flere ganger mengden satellitter som hittil er skutt opp. Det stinker vestlig kolonialisme ledet av en hvit rikmann. Det har jo aldri skjedd før 🙄

Tror dette er noe av det dummeste jeg har lest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kahuna said:

Man kan si at man får global internettdekning til en overkommelig pris. Hvis noen har nytte av det er det heller ikke søppel. :)

...og hvorfor i alle dager skal det befinne seg i rommet? Det er ganske håpløst. Det har vært planer om å skyte opp sattelliter utelukkende for å vise reklame på nattehimmelen, men det er kanskje greit det også siden noen har nytte av det? Jeg mener man må sette en grense for denne typen galskap et eller annet sted. Dette er en delt ressurs for hele kloden. Da må den også forvaltes langt mer rettferdig enn det gjøres i dag.

Det er så enkelt som at *alle* har lov. Det er opp til hver enkelt nasjon å bestemme dette.

Det er vel i bestefall en elitisk påstand. Alle har ikke den samme muligheten. Det er fortsatt kostbart å sende opp satellitter, og selv om det blir stadig enklere å lage satellitter, så er det fortsatt bare et fåtall nasjoner som faktisk har gjort det. Det er aldeles ikke rettferdig at amerikansk kapitalisme skal potensielt total-ruinere for alle andre lands mulighet til å utforske verdensrommet. Holder man på med dette for mange år til, så vil det realistisk sett være gamling å sende opp satellitter uten AI og thrustere så de kan manøvrere unna andre satellitter. Det hever inngangsbilletten til rommet ganske betraktelig.

Ikke noe med kolonialisme å gjøre, eller etnisitet heller for den saks skyld. Det kunne like gjerne vært Jack Ma som sto bak, han har penger nok og er i stand til å kjenne igjen en forretningsmulighet når han ser den. Derimot har han litt problemer med egne (autoritære) myndigheter akkurat nå så han ville kanskje blitt forhindret..

Selvsagt har det med kolonialisme å gjøre. Hvordan mener du at det ikke er det når det bare er et fåtall land som holder på med dette? I forhold til SpaceX og Starlink så har de jo sendt inn problematisk store forespørsler som potensielt kan ansees som konkurransevridende i form av å forhindre andre aktører fra å gjøre det samme og også forsinke godkjennelsesprossessen for andre.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Som sagt, astronomene vil i hovedsak helst at det ikke er noen satellitter, slik at deres jobb er enklere. Men det er ikke kun astronomi som har betydning. Kommunikasjon og jordobservasjon er to viktige områder der satellitter er helt essensielle.

...og når krevde det titusentalls satellitter?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle starlink-satelitter har et 'kamera' de bruker til å bestemme egen posisjon(startracker?). Er disse bra nok til å ha verdi for astronomer? Om Spacex tilgjengeliggjør bilder tatt fra tusenvis av satelitter, kan det brukes til noe?

Absolutt ikke! De kamera-ene er laget og satt opp sånn at de sporer stjerneformasjoner. Bildekvaliteten jeg hittil har sett er av null verdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...