Gå til innhold

Rapport etter kvikkleire-blemme: Bane Nor hadde for dårlig kompetanse [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et betydelig samfunnssikkerhets problem i Norge. 
Etater uten spesifisert bestillerkompetanse er gitt mandat til å definere hva som skal utredes i ROS og KU. Konsekvensene kan derfor bli analyser som fremmer tiltakshavers objektiver, og derav lavt faglig innhold, 
Jeg har sett flere eksempler på dette. F.eks at falske fartsgrenser i en havn er satt som forutsetning for analysen. Da er alle risikomomenter definert bort allerede på bestillerstadiet. 
Et enda større problem er at renommerte analyse firmaer vet at det de lager er BS. De lager det kunden bestiller. Kunden blir fornøyd og analyse selskapet får sin faktura betalt. Deres fripolise er muligens at regulerende myndighet er forventet å ha tilstrekkelig kompetanse til å påpeke feil i bestillingen fra tiltakshaver. 
Sannsynligheten for at offentlige etater har kompetanse til å avsløre forholdet er svært lav. De tikker kun av bokser for at formelt påkrevde analyser er utført. I dagens NPM etater er det faglige innholdet underordnet. Prosesser er drevet av målstyringsverdier (KPI) med annet fokus. Form trumfer innhold, hvilket er et alvorlig samfunnsproblem. 
Jeg har lagret flere slike analyser til evt. senere bruk som bevismateriale. 

I dette redigerte innlegget legger jeg ved et skjermbilde som eksempel. De fleste burde se hva som er kritikkverdig. 

85F81689-1A1B-435F-B81D-E615860DF298.jpeg

Endret av Viggo Stenbekk
Lenke til kommentar

Det påpekes at Jernbaneverket ikke selv hadde kompetanse til å vurdere behovet for geotekniske undersøkelser, og heller ikke hadde kompetanse til å vurdere kvalitet og nødvendig omfang av rådene de anskaffet i 2015/16. Granskerne er ikke på ville veier når de stiller spørsmål til rådgivernes implisitte ansvar, og man skal heller ikke se bort fra Jernbaneverkets "eiere"/ de politiske oppdragsgivernes samfunnsansvar.

Dette inkluderer selvfølgelig det politiske miljøet i Moss og berørte særinteresser, og til syvende og sist også departementet, statsråder og regjeringer. Vir har altså et departement som heller ikke har kompetanse til å forstå at Jerbaneverket/Bane Nor ikke har hatt kontroll på verken det ingeniørfaglige eller den økonomiske styringen i prosjektet.

Til overmål så er disse gigantiske overskridelsene blitt gjengangere uten at noen samferdselsminister har blitt stilt til ansvar for svikten, og dette gjelder i like stor grad departement, direktorat og "fagetat". 

Hvordan står det egentlig til med Stortinget og stortingsrepresentantenes oppmerksomhet på noe som kan ligne på et forfall i kompetanse og evnen til å bygge landet.

Hvordan kom jernbanen dit den var for 40 år siden, og hvordan har kompetansen i alle ledd blitt så svekket de siste 20-30 årene?

I dette prosjektet foreligger det tydelig et alternativ som antagelig kan bygges for omtrent den summen som vil bli kostnadssprekk ved å gå videre med skandaleløsningen. Jeg regner med Regjeringen nå må ta grep, på samme måte som man er tvunget til å ta grep om strømregningen. 

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...