Redaksjonen. Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Rapport etter kvikkleire-blemme: Bane Nor hadde for dårlig kompetanse [Ekstra] Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) Dette er et betydelig samfunnssikkerhets problem i Norge. Etater uten spesifisert bestillerkompetanse er gitt mandat til å definere hva som skal utredes i ROS og KU. Konsekvensene kan derfor bli analyser som fremmer tiltakshavers objektiver, og derav lavt faglig innhold, Jeg har sett flere eksempler på dette. F.eks at falske fartsgrenser i en havn er satt som forutsetning for analysen. Da er alle risikomomenter definert bort allerede på bestillerstadiet. Et enda større problem er at renommerte analyse firmaer vet at det de lager er BS. De lager det kunden bestiller. Kunden blir fornøyd og analyse selskapet får sin faktura betalt. Deres fripolise er muligens at regulerende myndighet er forventet å ha tilstrekkelig kompetanse til å påpeke feil i bestillingen fra tiltakshaver. Sannsynligheten for at offentlige etater har kompetanse til å avsløre forholdet er svært lav. De tikker kun av bokser for at formelt påkrevde analyser er utført. I dagens NPM etater er det faglige innholdet underordnet. Prosesser er drevet av målstyringsverdier (KPI) med annet fokus. Form trumfer innhold, hvilket er et alvorlig samfunnsproblem. Jeg har lagret flere slike analyser til evt. senere bruk som bevismateriale. I dette redigerte innlegget legger jeg ved et skjermbilde som eksempel. De fleste burde se hva som er kritikkverdig. Endret 5. mars 2022 av Viggo Stenbekk Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) Det påpekes at Jernbaneverket ikke selv hadde kompetanse til å vurdere behovet for geotekniske undersøkelser, og heller ikke hadde kompetanse til å vurdere kvalitet og nødvendig omfang av rådene de anskaffet i 2015/16. Granskerne er ikke på ville veier når de stiller spørsmål til rådgivernes implisitte ansvar, og man skal heller ikke se bort fra Jernbaneverkets "eiere"/ de politiske oppdragsgivernes samfunnsansvar. Dette inkluderer selvfølgelig det politiske miljøet i Moss og berørte særinteresser, og til syvende og sist også departementet, statsråder og regjeringer. Vir har altså et departement som heller ikke har kompetanse til å forstå at Jerbaneverket/Bane Nor ikke har hatt kontroll på verken det ingeniørfaglige eller den økonomiske styringen i prosjektet. Til overmål så er disse gigantiske overskridelsene blitt gjengangere uten at noen samferdselsminister har blitt stilt til ansvar for svikten, og dette gjelder i like stor grad departement, direktorat og "fagetat". Hvordan står det egentlig til med Stortinget og stortingsrepresentantenes oppmerksomhet på noe som kan ligne på et forfall i kompetanse og evnen til å bygge landet. Hvordan kom jernbanen dit den var for 40 år siden, og hvordan har kompetansen i alle ledd blitt så svekket de siste 20-30 årene? I dette prosjektet foreligger det tydelig et alternativ som antagelig kan bygges for omtrent den summen som vil bli kostnadssprekk ved å gå videre med skandaleløsningen. Jeg regner med Regjeringen nå må ta grep, på samme måte som man er tvunget til å ta grep om strømregningen. Endret 9. februar 2022 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå