Gå til innhold

kvinne dømt for å dra til Syria og IS

Anbefalte innlegg

On 2/8/2022 at 11:34 PM, Pallehysa said:

Eg kan bare argumentere fra mitt ståsted, då eg ikkje er jurist. Ellers har Norsk rett dømt kvinnen i artikkelen du linket, for å delta i ein terrororganisasjon. Med vekt på viten og vilje. Så er du ueinig i at det å aktivt oppsøke og delta i ein terrororganisasjon, burde være straffbart?

"– Hun reiste av egen fri vilje til Syria. Hun hadde et oppriktig ønske, og har i avhør sagt at hun ønsket å gi sitt bidrag til hellig krig. Hun ble ikke utsatt for tvang under reisen, og visste at hun ville være underlagt strenge forhold, sa dommeren."

Ho var ellers kjent med mannens aktivitet i terrorvirksomheit. Inklusivt IS.

Klarere blir det ikke :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (3 timer siden):

Jo verre dem har det jo bedre, ser ingen grunn til å hente terrorister til Norge. 

Hvis dem vil ha islam så vil dem uansett trives bedre i opprinnelseslandet

Det er nok en viss grad av naivitet, og en viss grad av rosemaling av den islamske stat fra andre som har fått unge kvinner til å dra nedover, og så har nok mange med rette angret på at de faktisk dro når de fant ut hva de dro ned til. Det er vel primært unge kvinner som har reist nedover, og ikke foreldrene deres som feks tidligere har flyktet fra lignende tilstander. 

Men... det er ingen unnskyldning.. Når man velger å dra ned for å støtte en slik gruppe, så fortjenes det straff, spesielt når begrunnelsen er at du vil ned å hjelpe til med hellig krig. Jeg er også usikker på om det er riktig å hente norske statsborgere som åpenbart har reist med et slikt, eller kriminelt motiv for så å bli tatt, hjem igjen for å slippe å fullbyrde straffer i de landene de dro til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (6 timer siden):

Jo verre dem har det jo bedre, ser ingen grunn til å hente terrorister til Norge. 

Hvis dem vil ha islam så vil dem uansett trives bedre i opprinnelseslandet

Behandling av kriminelle, terrorister og krigsforbrytere bør følge nasjonal og internasjonal lov.

Enkelte Nordmenn mener at ABB bør grilles uhyre sakte over åpen flamme. Det mener ikke jeg, jeg vil at loven skal gjelde selv for de mest uhyrlige handlinger.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Men... det er ingen unnskyldning.. Når man velger å dra ned for å støtte en slik gruppe, så fortjenes det straff,

Det kommer an på hva «støtten» består i. Hvis man reiser ned med kasser med geværer eller analyserer google maps for å finne gode bombemål så bidrar man helt klart direkte til vold/krig/terror som vi definerer som illegitim. Da bør man straffes.

Hvis man (og det er et stort hvis i dette tilfellet) reiser inn til et krigsherjet område for å starte barnehjem, sykehus, leting etter grunnvann til landsbyet så har jeg vanskelig for å se at dette bør være straffbart. Selv om det på perifere måter kan sees på som en hjelp til IS så er nok hjelpen som google og youtube og facebook tilbyr langt mer direkte uten at noen av dem straffes.

Å være gift med ABB er ikke en terrorhandling. Ei heller å få barn med ham eller stryke skjortene hans. Selv om man evt deler hans forrykte tankegods så må det etter min mening være en grad av aktiv deltakelse i planlegging eller utførelse av illegale handlinger (så som å kjøpe kunstgjødsel vel vitende om hva det skal brukes til), før det gir mening å straffe en (tenkt) ektefelle av ham eller hans like.

Hva med en ektefelle som hater muslimer og AP og gjerne vil utrydde begge deler, som smører matpakke med gulost til ABB før han kjører inn til regjeringskvartalet? Litt tvilstilfelle. Hvis hun hadde kokt 5 liter suppe og pakket 12 stridsrasjoner til en liten terrorgruppe vel vitende om at de skulle innta stortinget så vil jeg si at det hadde bikket over i aktiv logistikk-hjelp.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hva «støtten» består i. Hvis man reiser ned med kasser med geværer eller analyserer google maps for å finne gode bombemål så bidrar man helt klart direkte til vold/krig/terror som vi definerer som illegitim. Da bør man straffes.

Hvis man (og det er et stort hvis i dette tilfellet) reiser inn til et krigsherjet område for å starte barnehjem, sykehus, leting etter grunnvann til landsbyet så har jeg vanskelig for å se at dette bør være straffbart. Selv om det på perifere måter kan sees på som en hjelp til IS så er nok hjelpen som google og youtube og facebook tilbyr langt mer direkte uten at noen av dem straffes.

Ja, opplagt... Men man reiser ikke da skjult, på egenhånd ned til IS for å bygge barnehjem...Man melder seg inn i organisasjoner som driver med dette.  Historien hennes henger ikke på greip, og kan altså ikke festes særlig lit til. 

hvis hun dro ned med formål om å bygge barnehjem... så burde det være enkelt å bevise ved at man har pratet med sine nærmeste eller andre om dette før man dro.  Når hun i tillegg har uttalt at hun ønsker å gi sitt bidrag til hellig krig, men i rettsaken hjemme hevder at hun dro for å bygge barnehjem, så blir det veldig spesielt... Det høres ut som hun lager en ny historie for å slippe unna straff. 

Jeg er enig med grunnpoenget ditt, at hvis man har reist ned av humanitære grunner, så bør man ikke bli stilt for retten, men hvis man skal gjøre det, så gjør man det ikke på egenhånd, man gjør det i ordnede former. Da er det enkelt å motbevise at man ikke har begått støtte til terror. 

knutinh skrev (2 timer siden):

Å være gift med ABB er ikke en terrorhandling. Ei heller å få barn med ham eller stryke skjortene hans. Selv om man evt deler hans forrykte tankegods så må det etter min mening være en grad av aktiv deltakelse i planlegging eller utførelse av illegale handlinger (så som å kjøpe kunstgjødsel vel vitende om hva det skal brukes til), før det gir mening å straffe en (tenkt) ektefelle av ham eller hans like.

Hva med en ektefelle som hater muslimer og AP og gjerne vil utrydde begge deler, som smører matpakke med gulost til ABB før han kjører inn til regjeringskvartalet? Litt tvilstilfelle. Hvis hun hadde kokt 5 liter suppe og pakket 12 stridsrasjoner til en liten terrorgruppe vel vitende om at de skulle innta stortinget så vil jeg si at det hadde bikket over i aktiv logistikk-hjelp.

Hvis kona til ABB, hadde gjort dette for han, vel vitende om hva han planla å utføre så mener jeg hun er delaktig i handlingen. Man kan bli dømt for å ikke forhindre en ulovlig handling du vet kommer til å skje. 

Hadde hun vært helt uvitende om hva ABB drev med, hadde hun ikke blitt dømt. 

Syns dette er ganske likt som det å med viten reise ned for å lage mat og passe barna til IS terrorister, hun visste hva de drev med, visste hva de stod for, var enig i tankegodset, og dro for å både bidra med småting, og vise sin støtte. 

Mora til ABB er ikke dømt

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (33 minutter siden):

Hvis kona til ABB, hadde gjort dette for han, vel vitende om hva han planla å utføre så mener jeg hun er delaktig i handlingen. Man kan bli dømt for å ikke forhindre en ulovlig handling du vet kommer til å skje. 

Hadde hun vært helt uvitende om hva ABB drev med, hadde hun ikke blitt dømt. 

Syns dette er ganske likt som det å med viten reise ned for å lage mat og passe barna til IS terrorister, hun visste hva de drev med, visste hva de stod for, var enig i tankegodset, og dro for å både bidra med småting, og vise sin støtte. 

Mora til ABB er ikke dømt

Du har rett, «kona» til ABB burde holdes ansvarlig hvis hun visste om et konkret terrorangrep (eller at han generelt var en kar som nok kom til å begå terror) og ikke sa noe til offentligheten i Norge. Ikke for bidraget med å produsere barn eller smøre brødskive, men for å unnlate å fortelle.

Sitat

Jeg er enig med grunnpoenget ditt, at hvis man har reist ned av humanitære grunner, så bør man ikke bli stilt for retten

Da er vi enige om hvor grensene bør gå akkurat der. Mener du at det bør være straffbart å melde seg inn i IS, gifte seg og få barn med et IS medlem i en stridssone?

Gjenstående spørsmål blir hvordan man skal vurdere hva dama faktisk har gjort og ikke gjort. Jeg tenker at retten antagelig er bedre rustet enn meg til det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig, «kona» til ABB burde holdes ansvarlig hvis hun visste om et konkret terrorangrep (eller at han generelt var en kar som nok kom til å begå terror) og ikke sa noe til offentligheten i Norge. Ikke for bidraget med å produsere barn eller smøre brødskive, men for å unnlate å fortelle.

Eller sagt på en annen måte, hvis hun visste at ABB planla slike handlinger, og at han planla å skulle bruke masse tid på å produsere bombe, og i den anledning valgte å oppsøke han for å lage mat til han og være hans kone fordi hun støttet hans formål, så er det sammenlignbart med å dra til IS for å være husmor for krigere der og bør anses som å bidra til terror. 

knutinh skrev (28 minutter siden):

Da er vi enige om hvor grensene bør gå akkurat der. Mener du at det bør være straffbart å melde seg inn i IS, gifte seg og få barn med et IS medlem i en stridssone?

Gjenstående spørsmål blir hvordan man skal vurdere hva dama faktisk har gjort og ikke gjort. Jeg tenker at retten antagelig er bedre rustet enn meg til det.

Ja, det bør være straffbart dersom du støtter det de driver med. Både fordi man hjelper terrorister ( selvom det er vasking av klær, og ikke med penger eller våpen) men også fordi du setter landet du kommer ifra i en vanskelig situasjon den dagen du må hentes hjem pga dine ideologiske handlinger i en krigssone. 

Ja, det er vanskelig å vurdere som sagt, man kan ikke bevise hennes rolle der nede. Derfor må man i disse sakene se på intensjoner og forklaringer, og jeg mener det å hevde at man er såpass naiv og tror man kan reise ned dit på egenhånd for å bedrive humanitært arbeid ikke henger på greip, og spesielt ikke dersom hun har støttet IS sine handlinger når alle vet hva de har holdt på med. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

…og i den anledning valgte å oppsøke han for å lage mat til han og være hans kone fordi hun støttet hans formål, så er det sammenlignbart med å dra til IS for å være husmor for krigere der og bør anses som å bidra til terror. 

Ok. Jeg tror vi bare må være enige om å være uenige på dette punktet.

Jeg mener at det å ha ufyselige sympatier må være lov, at det å dele seng med og støvsuge for en terrorist må være lov, og jeg mener at det å ha ufyselige sympatier og samtidig dele seng med og støvsuge for en terrorist må være lov.

Det er kanskje vanskelig å bevise at hun skrudde sammen bomber eller holdt i avtrekkeren, men det er påtalemyndigheten sitt problem, ikke hennes.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Ok. Jeg tror vi bare må være enige om å være uenige på dette punktet.

Jeg mener at det å ha ufyselige sympatier må være lov, at det å dele seng med og støvsuge for en terrorist må være lov, og jeg mener at det å ha ufyselige sympatier og samtidig dele seng med og støvsuge for en terrorist må være lov.

Det er kanskje vanskelig å bevise at hun skrudde sammen bomber eller holdt i avtrekkeren, men det er påtalemyndigheten sitt problem, ikke hennes.

-k

Jeg er enig i at det er vanskelig å bevise det du sier, men dette gjelder alle som da velger å dra ned til slike krigsområder, også de som har slaktet folk for IS. Så lenge det ikke finnes vitneutsagn eller bevis, så kan de bare hevde at de var der for å pleie falne medkamerater i strid og så kan de komme tilbake helt uten reaksjoner når de er ferdig.  

Å reise ned for å støtte seg til IS, viser et moralsk forkastelig syn, som i seg selv ikke bør straffes, men det er en såpass spesiell situasjon at jeg mener man bør kunne straffe på lettere indisier her, enn i andre saker. Rett og slett fordi det er nærmest umulig å vite hva de gjorde når de var der, annet enn at de med viten og vilje valgte å reise til en krigssone for å støtte terrorister som beviselig drev med grusomme ting. 

Dersom man skal straffe folk som har reist ned på humanitært oppdrag for feks røde kors eller leger uten grenser bør det være en større bevisbyrde til for at evt skal straffes. 

Lenke til kommentar

Vi har allerede presedens på feks. å dra til et krigsområde uten å være aktivt stridende.

Mange av dere er sikkert for unge til å huske Hanna Kvannmo.  Hun var stortingspolitiker og parlamentarisk leder for SV på 70/80 tallet.  Grunnen til at jeg nevner henne, var fordi hun under krigen var sykepleier bla. på østfronten for tyske Røde Kors.  Hun var også medlem av NS.

Etter krigen ble hun dømt til både fengsel (først ubetinget men gjort om til betinget) og tap av statsborgerlige rettigheter (feks. stemmerett) i 10 år.  

Lenke til kommentar

Hvis man er usikker på motivet for IS-kvinnens ønske om å komme hjem, har man nå muligheten til å avradikalisere henne i ordnede former. Kvinnen går ikke lenger med slør. Sløret hadde hun antagelig beholdt på hvis hun fortsatt ønsket å tilhøre IS eller være en konservativ muslim?

Jeg synes det er riktig at hun dømmes selv om hun ikke aktivt har utført alvorlig kriminalitet. Hun blir som den første et eksempel på en slik dom som kan gi preventiv effekt.

I forhold til lengden på straffen har hun bare passet barn og stått på kjøkkenet i terrorstaten. Kanskje ønsket hun å delta mer aktivt i krigen, men fikk ikke mulighet fordi hun var kvinne. Det er forskjell på å utføre kriminalitet og å være kapabel til å gjøre det.

Og det må være mulig å få en ny sjanse hvis man angrer, viser et oppriktig ønske om å endre livsretning. Uavhengig om angeren skjer pga ideologi, dårlig ekteskap og levevilkår - sikkert en blanding av alt sammen. Hun er norsk statsborger. Fagpersoner i retten og dommere er trent i å lese mennesker. Jeg går ut i fra at hun også følges med på av PST med argusøyne.

Livet kan ikke være et håpløst prosjekt for de som tar feil valg, avhengig av hvor alvorlig forbrytelsen er. Fengselsstraffen blir en mulighet til å gjøre opp for seg. Hun var bare 19 år (?) da hun dro hjemmefra, ung og uerfaren.

AAB må selvfølgelig aldri slippe ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Hvis man er usikker på motivet for IS-kvinnens ønske om å komme hjem, har man nå muligheten til å avradikalisere henne i ordnede former. Kvinnen går ikke lenger med slør. Sløret hadde hun antagelig beholdt på hvis hun fortsatt ønsket å tilhøre IS eller være en konservativ muslim?

ABB har også bedt om å bli løslatt nå, og lover at han ikke skal ty til vold igjen. Jeg vet ikke hvordan avradikalisering fungerer, eller når man vet om personen ikke lenger er radikal, jeg vil tro at behovet for overvåking til en viss grad vil være til stede fremover. 

Subara skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er riktig at hun dømmes selv om hun ikke aktivt har utført alvorlig kriminalitet. Hun blir som den første et eksempel på en slik dom som kan gi preventiv effekt.

I forhold til lengden på straffen har hun bare passet barn og stått på kjøkkenet i terrorstaten. Kanskje ønsket hun å delta mer aktivt i krigen, men fikk ikke mulighet fordi hun var kvinne. Det er forskjell på å utføre kriminalitet og å være kapabel til å gjøre det.

Vi vet ikke hva hun har drevet med der nede, kanskje hun har holdt slaver, kanskje hun bare har vasket gulv og passet barn. 

Subara skrev (10 minutter siden):

Og det må være mulig å få en ny sjanse hvis man angrer, viser et oppriktig ønske om å endre livsretning. Uavhengig om angeren skjer pga ideologi, dårlig ekteskap og levevilkår - sikkert en blanding av alt sammen. Hun er norsk statsborger. Fagpersoner i retten og dommere er trent i å lese mennesker. Jeg går ut i fra at hun også følges med på av PST med argusøyne.

Helt enig, jeg tror også denne kvinnen angrer og ønsker å leve i et samfunn som det Norske. Hun har nok fått lærepengen sin. Straff bør tildeles uansett, pga den preventive effekten, men også fordi man må overvåke hennes "nye liv" i ordnede former. Hun bør også regne med å bli fulgt opp av PST som du sier. Det er etterhvert mange mennesker som trenger slik overvåkning, derfor er jeg skeptisk til å hente IS krigere og medhjelpere hjem igjen, det blir dyrt for samfunnet og er potensielt farlig. 

Subara skrev (13 minutter siden):

AAB må selvfølgelig aldri slippe ut.

Veldig enig, men.... Vårt rettsystem gjelder også for han, og man kan i teorien ikke si det, da han har full rett til å komme tilbake til det norske samfunnet når det ikke lenger er grunnlag for forvaringsdom. Heldigvis, så tror jeg aldri noen kommer til å si at det grunnlaget er borte. Han kan råtne der han sitter, helst alene på ei kald celle

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 8.2.2022 den 22.15):

Jeg vet ikke hva dama har eller ikke har gjort. Men å være gift, føde barn og støvsuge er ikke å «kjempe for IS».

Hun var en del av en terroristorganisasjon, hva hun har gjort eller ikke vet jeg ikke, men at det var til fordel IS er det vel ingen tvil om ? Du må huske på at det er mange ledd i en såpass stor organisert gruppe de trenger mat, vann, sanitet, bomber og granater, og du tror det verste denne terroristen gjorde var og støvsuge ? Ærlig talt dette mener jeg er voldsomt naiv tankegang om medlemmer av en terroristorganisasjon som er notorisk kjipe, er det bare fordi de er kvinner eller ligger det noe annet bak ? 

Lenke til kommentar
Subara skrev (57 minutter siden):

Hun har utført alvorlig kriminalitet.

Å i det hele tatt delta, støtte og hjelpe en terrororganisasjon som begår massedrap med såpass brutale metoder er en aktiv kriminell handling som er svært alvorlig og burde hatt 15-20 år minimum straff alene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Av alle aktører og alt av faktorer og ressurser som skal til for å holde IS i gang er vel husmødrene og sengepartnerne noen av de som innehar en viktig rolle. De sørger for rekreasjon, sosiale tiltak, sex, familieliv, matlaging og renhold i bakre linjer. Mange av krigerne som kom spurte straks om det var "koner" eller kvinnelige fanger/slaver tilgjengelig for dem. Noen spurte også etter barn og unge gutter.

Jeg vet ikke hva det er som trekker kvinner til seg i IS, men kan det være en erotisk tiltrekning til farlige menn/dyr? Litt som ulveforkjempere?

Lenke til kommentar
Dart skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det er som trekker kvinner til seg i IS, men kan det være en erotisk tiltrekning til farlige menn/dyr? Litt som ulveforkjempere?

Kvinner er gjennomsnittlig mer religiøse enn menn, det som trekker dem er at de tror på svineriet like mye som de andre idiotene, og ulv er jo ikke farlige, de har dog viktige funksjoner i vår natur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 timer siden):

Hun har utført alvorlig kriminalitet.

Å i det hele tatt delta, støtte og hjelpe en terrororganisasjon som begår massedrap med såpass brutale metoder er en aktiv kriminell handling som er svært alvorlig og burde hatt 15-20 år minimum straff alene. 

Hvor mange år bør man få i buret per barn man føder? Hvor stor bot er passe for å stryke skjortene til en ond jævel?

-k

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Hun var en del av en terroristorganisasjon, hva hun har gjort eller ikke vet jeg ikke, men at det var til fordel IS er det vel ingen tvil om ? Du må huske på at det er mange ledd i en såpass stor organisert gruppe de trenger mat, vann, sanitet, bomber og granater, og du tror det verste denne terroristen gjorde var og støvsuge ?

Retten har en mye bedre mulighet til å vurdere
hva hun beviselig har gjort enn meg og deg. Derfor prøver jeg å ikke mene alt for mye om det.

Men jeg har meninger om hva loven _burde_ tillate og ikke tillate. Det er enklere å diskutere fra lenestolen for da kan man tillate seg enkle forutsetninger.

Sitat

Ærlig talt dette mener jeg er voldsomt naiv tankegang om medlemmer av en terroristorganisasjon som er notorisk kjipe, er det bare fordi de er kvinner eller ligger det noe annet bak ? 

Jeg mener at jeg er relativt konsistent i mitt forsvar av rettighetene alle fra ABB til IS-medlemmer til å bli dømt basert på gjeldende lover og regler, å ikke utsettes for en urimelig pinsel, og ønske om lover som beskytter raringer og tåpne folk fram til de evt utgjør vesentlig fare eller skade for andre.

Hva enn du insinuerer her så foreslår jeg at du skriver i klartekst hva du mistenker ved min deltakelse.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...