Gå til innhold

Volvo erstatte 100 deler med én: Går for mega-støp


Anbefalte innlegg

4 hours ago, RJohannesen said:

Hvilket grunnlag har du for den påstanden?

 

Jeg tar meg friheten av å gjenposte statistikk laget av Kleppestrand med rådata fra SSB. Dessverre finnes ikke statistikk på vrakede biler fordelt etter drivlinje, men det finnes for bilmerker. Her ser du hva som ble vraket av biler i 2020, fordelt på antall vrakede biler av totalt antall biler for hvert merke fordelt på alderskategorier. Ingen store forskjeller blandt merker med mye elbil vs merker med lite elbil, men det er jo interessant at Tesla som bare har elbiler ligger lavere enn Toyota som da ikke hadde elbiler...

vraking biler.jpg

Tesla produserer ikkje varebiler eller pick up. Det gjer heller ikkje Audi, Volvo eller BMV.  Ford, VW, Nissan og Toyota selger mange varebilar og pickup. Om det ikkje er differensiert på type bil så kan det slå ut på tala. Også prisen på bilane betyr noko, ein Proace City varebil kan bli vraka for ein skade der ein Tesla blir reparert når kostnaden for reperasjon er den same i kroner og øre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, bruker-540634 said:

Edit

Det ruster ikke, så totalt sett så vil nok en slik konstruksjon føre til økt levetid på bilen så lenge resten er av tilsvarende kvalitet. Er begrenset hvor mange som blir skadet av en kollisjon tross alt.

Eg har mine tvil der. Magnesiumlegert aluminium og saltvatn er ofte ein dårleg kombinasjon når det gjeld korrosjon. Kombinert med stål fungerer aluminium som offeranode, det kan bli korrosjonsproblem av det og. Til slutt, aluminium får til slutt alltid utmattingssprekker.

Eit gjett, levetida til bilar blir i framtida det dei er designa for. Minst 300 000 kilometer og ti år utan problem, avhengig av merke og modell. Ut over det blir allt bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (9 minutter siden):

 

Eit gjett, levetida til bilar blir i framtida det dei er designa for. Minst 300 000 kilometer og ti år utan problem, avhengig av merke og modell. Ut over det blir allt bonus.

Det er slik det har vært til nå. Dimmensjonert levetid vil si 10-12 år. Nå har EU lagt frem krav om at det skal økes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Eit gjett, levetida til bilar blir i framtida det dei er designa for. Minst 300 000 kilometer og ti år utan problem, avhengig av merke og modell. Ut over det blir allt bonus.

Strukturell sikkerhet må vel begynne å nærme seg en utflating (diminishing returns) nå. Det meste av utvikling på sikkerhet foregår med sensorer og aktive systemer. Dvs. at så lenge sensorer og elektronikken oppdateres innen rimelig tid så bør bærestrukturen kunne få et lengre liv enn nå. Signaler bør i større grad gå trådløst sånn at bilens systemer rundt om kring bare trenger strøm via en standard plugg. Så kan man oppgradere og bytte etter hvert. Noen typer utstyr kan nok også standardiseres sånn at det blir lettere å bytte og oppgradere. Programvaren bør bli mer modulær så det f.eks ikke er noe problem å sette inn f.eks navigasjonsskjerm fra en annen produsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Og når denne delen blir skadet, kan du da bytte ut en av de mange delene. Betydelig billigere for deg som kunde. 

 

Du har en massiv ikke reparebar del og en del som er sammensatt av flere andre deler, og den kan da repareres billigere. 

Lim og sveis av disse komponentene betyr at de i praksis er en stor del når de monteres på bilen. Disse skjøtene er ofte mer solide enn selve godset delene er laget av.

Igjen, hvordan er det lettere å reparere? Hvordan plukker du bare av denne skadde delen og setter inn en ny? 

Så er det spørsmålet om det totale skadeomfanget som vil komme med en skade på disse delene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4ZOOWZKB skrev (10 timer siden):

Myte, av nesten 40000 registrerte Teslaer så er det vraket under 80 stk. Altså 0,2%. Ikke akkurat store mengder.

Jeg tok en kikk på teslastats og ser det er 79 462 registrerte Teslaer i Norge nå (eks gamle Roadster). De 40 000 er kanskje bare fra en bestemt periode? Edit: Jeg fant ut. De 80 stk er fra 2017 til 2020 og tallet nesten 40 000 var antall registrerte Teslaer ved utgangen av 2020. I følge kildetabell 07845 hos SSB ble den første Teslaen registrert i Norge i 2009 (formodentlig en Roadster) og den første Teslaen vraket mot pant i 2017 når det var 4240 Teslaer registrert. Den ene som ble vraket i 2017 er oppført med gjennomsnittsalder 6 år. De tre påfølgende årene var gjennomsnittsalderen på vrakede Teslaer hhv 1,8 1,1 og 1,6 år. Det tyder på at de fleste Teslaene som er vraket mot pant er det på grunn av kollisjonsskader og ikke generell aldring.  Pga sterkt stigende salg er det bare en liten andel av registrerte Teslaer som er over garantitida. Vi får bare følge med hvordan det endrer seg i framtida.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei. Grunnen til at de vrakes er fordi forsikringselskapene har en merkelig tankegang og ikke vil at biler som er dyre å reparere skal repareres eller selges som vrak/delebiler og dermed "gjenbrukes".

Dette er ikke unikt for Tesla og for den saks skyld el-biler. Dette har vært vanlig praksis på eks-biler og helt tilbake til forrige årtusen.

Mange flotte biler med et par år på nakken som fint kunne vært solgt videre og restaurert, men "eieren" = forsikringselskapene vil dessverre ikke...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett forsikringer merket med grønn etikk eller noe sånt. NRK forbrukerinspektørene hadde en serie om hvor mye brukbart som egentlig kastes i stedet for å gjenbrukes / selges som reparasjons- eller dele-objekter. Hele renovasjonsbransjen bærer preg av å maksimere materialgjenvinning og energigjenvinning i stedet for gjenbruk. Det burde bli langt høyere vekt på maksimering av gjenbruk som det primære målet og da må leverte gjenstander i større grad oppbevares og annonseres for det.

Apropos det så så jeg nylig en minidokumentar om gjenvinning av datamaskiner i USA. De har egne renovasjonsselskapet som spesialsiserer seg på demontering og delesalg. Fabrikklokaler med et hundretall demontører sitter og sletter data, tester komponenter, vurderer og legger de ut på ebay. Kjøper man brukt business-datautstyr på ebay så er det stor sjans for at de kommer fra en av disse demonteringsfabrikkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tictakk skrev (1 time siden):

Nei. Grunnen til at de vrakes er fordi forsikringselskapene har en merkelig tankegang og ikke vil at biler som er dyre å reparere skal repareres eller selges som vrak/delebiler og dermed "gjenbrukes".

Dette er ikke unikt for Tesla og for den saks skyld el-biler. Dette har vært vanlig praksis på eks-biler og helt tilbake til forrige årtusen.

Mange flotte biler med et par år på nakken som fint kunne vært solgt videre og restaurert, men "eieren" = forsikringselskapene vil dessverre ikke...

Tvert imot. I Norge har vi de siste 20 årene vraket altfor få biler. Pga høye avgifter så har man bygget opp igjen skadebiler som strengt tatt burde vært hugget. Med elbiler har dette jevnet seg ut litt, heldigvis, og hvis vi ser bort fa noen tullete økonomiske kondemneringer pga høy delepris, så er vi nå noenlunde der vi skal være.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg skulle gjerne sett forsikringer merket med grønn etikk eller noe sånt. NRK forbrukerinspektørene hadde en serie om hvor mye brukbart som egentlig kastes i stedet for å gjenbrukes / selges som reparasjons- eller dele-objekter. Hele renovasjonsbransjen bærer preg av å maksimere materialgjenvinning og energigjenvinning i stedet for gjenbruk. Det burde bli langt høyere vekt på maksimering av gjenbruk som det primære målet og da må leverte gjenstander i større grad oppbevares og annonseres for det.

Apropos det så så jeg nylig en minidokumentar om gjenvinning av datamaskiner i USA. De har egne renovasjonsselskapet som spesialsiserer seg på demontering og delesalg. Fabrikklokaler med et hundretall demontører sitter og sletter data, tester komponenter, vurderer og legger de ut på ebay. Kjøper man brukt business-datautstyr på ebay så er det stor sjans for at de kommer fra en av disse demonteringsfabrikkene.

Problemet er kostnader, og dette gjelder spesielt skadebiler der en reparasjon er for omfattende og dyr. Man kan tenke så grønt man bare vil, men et forsikringsselskap vil ikke bruke mer penger på å reparere enn hva en ny bil koster, så lenge du og jeg ikke er villig til å betale ekstra for grønne forsikringer som tilsier at de skal gjøre nettopp dette.

Det sagt, bilene som vrakes kastes ikke, de sendes på huggerier, og selv om nye elektriske biler krever nye prosedyrer så begynner vi å komme dit at man også får kjøpt brukte batteripakker på huggerier. Prisene er imidlertid relativt høye enda, så det er ikke så veldig aktuelt på de eldste bilene alltid. De vet vel å ta seg godt betalt på det som er den dyreste delen, men det krever sikkert litt ekstra å demontere også.

Når det gjelder gjenvinning av datamaskiner så gjøres det i Norge også. Vi sender alle våre datamaskiner til et firma som tester, sletter (vi får sertifikat på sikker sletting) og videreselger maskiner til andre land. Vi får så en viss andel av dette basert på hvor brukbart utstyret vi sender fra oss er. Ellers så er det selskaper som selger brukt utstyr til private også, Resirkulerte datamaskiner, mobiler og nettbrett med full garanti - Refurb.eu er ett eksempel, men jeg kan ikke komme på å ha sett noen som tar i mot utstyr fra private.

Men, så har vi i alle fall her jeg bor et gjenbrukstorg der datautstyr og elektronisk utstyr demonteres og sendes for gjennvinning del for del, som er nesten like bra som videresalg og gjenbruk. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (20 minutter siden):

Problemet er kostnader, og dette gjelder spesielt skadebiler der en reparasjon er for omfattende og dyr. Man kan tenke så grønt man bare vil, men et forsikringsselskap vil ikke bruke mer penger på å reparere enn hva en ny bil koster, så lenge du og jeg ikke er villig til å betale ekstra for grønne forsikringer som tilsier at de skal gjøre nettopp dette.

Du misforstår. Jeg etterspør ikke reparasjon av økonomisk kondemnerbare biler. Det jeg etterspør er at vrakede biler blir oppbevart lengre sånn at de kan fungere som delebiler for å redde andre biler. I tillegg bør det være byråkratisk mulig å av-vrake en bil som noen av en eller annen grunn finner verdi i. Ikke alle ser de samme mulighetene.

Lenke til kommentar

Ja ha det er masse bedrevitere her inne..... Som er fulle av info om karosseri teknikk og konstruksjoner.

Støpegods av aluminium i biler av aluminium bruker å være indre deler av karosseriet. Alt av deler som er gjenget og skrudd i er støpte deler så lenge det er aluminiums bil. BMW 5 serien som kommer i 2004 har fronten i aluminium og en del Volvoer har ulike deler støpte i aluminium som er en del av chassiset. De bilen er ikke alu biler men det er mye brukt av alu i nesten alle biler. 

Ta som eksempel bakparti av en Tesla. Bakhjulene i sin vugge er skrudd i den støpte delen som går fra bakfanger frem til og eventuelt under baksetene. Støpte bakdelen utgjør gulv i bagasje rommet, indre hjulbrønner på begge sider, indre bakskjermene bak og bakerste delen av indre kanaler som er under bakdørene. I dagens situasjon med reparasjoner da er det ikke aktuelt og sveise en del i den støpte delen som er grunnmuren for bakdelen av karosseriet. Det å skifte den delen er next to nothing possible. 

Om en Tesla for sladd å slår bakhjulene i en kant i veibanen da er skade risiko som kan påvirke den støpte delen og da er det kondemnering av kjøretøyet aktuell. Den støpte delen i bakpartiet er trolige ikke til salgs som reserve del og blir trolige ikke heller. Aluminium er ikke å foredra å rette på om det er tjukke materialer som er skadede/bøyde. Det bygger på at det sprekker i alle retninger og aluminium har ikke den fjærende egenskapen som stål har. Tilgivende eller tilbakerørelse som skaper fjæring. 

Tesla har vært i krangling med antall verksteder om salg/innkjøp av reservedeler til Tesla og kjent sak er verksteder som eks en på Fornebu som skulle gå rettens vei til å ha mulighet til å kjøpe nye karosserideler til Tesla. Kjenner til verksted som ikke fikk kjøpt en fanger og var tvungen til å reparere den som var dømt ødelagt i takseringa.

Da er vel prisen på delene ikke relevant å diskutere om det er på samme måte per dags dato. Kun noen få som klarer å kjøpe deler.

Aluminium er et fantastisk emne og veldig interessant å jobbe med hva angår reparasjon og/eller konstruksjon. 

Om jeg minnes rett da var Audi-Union tidlig ute med en støpt torpedovegg i sine biler og og mange andre som har brukt seg av støpeteknikken. Men ikke en enste er i nærheten av hva Tesla har klart av og det er ikke noen hemmelighet at det spares og ha en bakpart av en del enn hundra deler påsveiset sammen som Volvo påpeker. Men alt har sin pris og ikke alle produksjonsmetoder er til å underlette vedlikehold og reparasjoner av produktet etter en skade. Vi lever i bruk å kast samfunn og det er noe som påvirker miljøet sterkt. 

Det er underlig f..n å må se biler nesten til en mill kastes etter en liten skade..... Kan skrive en del mer om emnet men men pitt pitt...

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (38 minutter siden):

Det sagt, bilene som vrakes kastes ikke, de sendes på huggerier, og selv om nye elektriske biler krever nye prosedyrer så begynner vi å komme dit at man også får kjøpt brukte batteripakker på huggerier. Prisene er imidlertid relativt høye enda, så det er ikke så veldig aktuelt på de eldste bilene alltid. De vet vel å ta seg godt betalt på det som er den dyreste delen, men det krever sikkert litt ekstra å demontere også.

Brukte batteripakker har man fått kjøpt i mange, mange år. Jeg har selv batteri på hytta laget av 112 moduler (2,33 batteripakker) fra 24kWh Leaf. Er vel en 5-6 år siden det ble montert. 

Lenke til kommentar
On 2/8/2022 at 11:02 AM, per-ola normann said:

Det er ikke sikkert det blir så dyrt hvis man kan løsne hele bakpartiet med 4 bolter som her med Tesla Model S Plaid:
https://youtu.be/AAKwoZqaPbk

Da burde det være mulig å flytte over de hele delene til en ny bakramme og sende den gamle til nedsmelting og produksjon av ny til en begrenset kostnad. 

Kanskje man til og med kunne gjøre utskiftingen selv så lenge man har tilgang til løftebukk og verktøy.

 

Det er hjelperamme (sub frame) de snakker om i den videoen. Mega casting er en del av karosseriet og for alle praktiske formål umulig å reparere på en god måte. Hvor stor ulempe det evt. er vil fremtiden vise. Men det er uheldig at el-biler må kondemneres ved omtrent bagatellmessige skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...