Gå til innhold

Volvo erstatte 100 deler med én: Går for mega-støp


Anbefalte innlegg

per-ola normann skrev (45 minutter siden):

Det er ikke sikkert det blir så dyrt hvis man kan løsne hele bakpartiet med 4 bolter som her med Tesla Model S Plaid:
https://youtu.be/AAKwoZqaPbk

Da burde det være mulig å flytte over de hele delene til en ny bakramme og sende den gamle til nedsmelting og produksjon av ny til en begrenset kostnad. 

Kanskje man til og med kunne gjøre utskiftingen selv så lenge man har tilgang til løftebukk og verktøy.

 

Det er jo ikke en del av karroseri. Det er bærebru. Ganske enkelt å ta de ned å bytte, uansett bil. Ikke noe problem å det gjøre selv.

 

Karroserideler er en helt annen verden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Redaksjonen. skrev (3 timer siden):

Nei, TU, Tesla er ingen pioner på støpegodt i karosserier. Idra har levert presstøpemaskiner siden 1946, og bilindustrien ble kunder veldig tidlig. Alfa Romeo kan vel trygt kalles pionerer på dette området, iallefall hvis man regner med småseriebiler. Allerede i 1967 ble 33 Stradale bygget med en magnesiumdel som utgjorde bilens gulv, sidevegger og torpedobegg, fra A-stolpe og frem til hjuloppheng. Delen var i en magnesiumslegering og ble levert av helikopterprodusenten Augusta. I masseproduksjon har større og mindre støpegods noder vært brukt siden Audi presenterte sin første A8 i 1994, og blandt produsentene som bruker en stor andel støpegods i karosseriene sine i dag er Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Cadillac, Aston Martin, Ferrari, Tesla og Rolls Royce.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
btj1969 skrev (3 timer siden):

Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler..

Med små skader så skades ikke megastøpene, kun ytre deler. Da reparerer man den enkelte småskaden eller lar det stå til med den skrammen.

Ved store skader så kan de indre delene som megastøpene skades. Da priser man seg lykkelig om man kommer fra det uten varige men. Bilen er kondemnert. Akkurat som ved tilsvarende skader på sveisede biler.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
molna skrev (3 timer siden):

Er ikke dette en av grunnene til at så mange Teslaer må vrakes ved bare mindre skader? Greit at det spares penger under produksjon, men så veldig miljøvennlig kan det vel neppe være. Tesla er jo en værsting når det gjelder bærekraftig produksjon. I andre enden har vi BMW, se nå heller til dem.

Nei, på ingen måte. Støpegodskomponentene ligger vanligvis godt innenfor deformasjonssonene i bilen, og dersom de skades, så har karosseriet såpass store skader uansett at bilen bør vrakes. De andre komponentene som brukes i bilens bærende konstruksjon, som ultrahøyfast stål, kompositt og ulike limpte konstruksjoner er ikke hverken billigere eller enklere å bytte ut, men er helt nødvendige for å klare dagens sikkerhetskrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):



Det er ingen ting som tilsier at Tesla, eller andre elektriske biler, må vrakes hyppigere enn andre biler med tilsvarende teknologi. Det er imidlertid slik at man nå samtidig med elektrifiseringen har begynt å putte langt mer elektronikk og sensorer inn i bilene, hvilket fordyrer en reparasjon.

 

Del en er riktig, del 2 er feil. Elbiler er pr i dag ikke de drivende modellene når det kommer til bruk av elektronikk i bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 timer siden):

Vanskelig å reparere støpte aluminiumsdeler

Nei, heller tvert imot. Høyfast stål er enda vanskeligere å reparere, og det er ofte materialalternativet. Karosserier bygget i sin helhet av vanlige stålplater ble avleggs for 25-30 år siden, iallefall her i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
avo skrev (1 time siden):

Jo, elbiler vrakes hyppigere, og det skyldes noe så enkelt som momsfritaket.

Det er ikke moms på ny bil, men det er moms på deler og arbeid ifm reparasjon, så med elbil er det oftere rimeligere for forsikringsselskapene med ny bil, enn med omfattende reparasjoner.

Hvilket grunnlag har du for den påstanden?

 

Jeg tar meg friheten av å gjenposte statistikk laget av Kleppestrand med rådata fra SSB. Dessverre finnes ikke statistikk på vrakede biler fordelt etter drivlinje, men det finnes for bilmerker. Her ser du hva som ble vraket av biler i 2020, fordelt på antall vrakede biler av totalt antall biler for hvert merke fordelt på alderskategorier. Ingen store forskjeller blandt merker med mye elbil vs merker med lite elbil, men det er jo interessant at Tesla som bare har elbiler ligger lavere enn Toyota som da ikke hadde elbiler...

vraking biler.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
per-ola normann skrev (1 time siden):

Det er ikke sikkert det blir så dyrt hvis man kan løsne hele bakpartiet med 4 bolter som her med Tesla Model S Plaid:
https://youtu.be/AAKwoZqaPbk

Da burde det være mulig å flytte over de hele delene til en ny bakramme og sende den gamle til nedsmelting og produksjon av ny til en begrenset kostnad. 

Kanskje man til og med kunne gjøre utskiftingen selv så lenge man har tilgang til løftebukk og verktøy.

 

Jeezes for et nivå. Tror du bør lese litt om bilkonstruksjoner før du ser på Munro sine videoer. Munro sitt team er forøvrig dyktige på reversed engineering knyttet opp mot konstnadskalkyler. Når det gjelder kunnskapsnivået om bilkonstruksjon ellers er denne Plaidserien tidvis en lidelse å se på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Med små skader så skades ikke megastøpene, kun ytre deler. Da reparerer man den enkelte småskaden eller lar det stå til med den skrammen.

Ved store skader så kan de indre delene som megastøpene skades. Da priser man seg lykkelig om man kommer fra det uten varige men. Bilen er kondemnert. Akkurat som ved tilsvarende skader på sveisede biler.

Det skal veldig lite til for at det blir skader der. En påkjørsel i relativt lav hastighet bakfra, feks i kø, er nok. Har sett mye Model 3 og Y som blir reparert, og de deformerer ganske lett. De er tross alt verdens sikreste biler.

 

AL123 skrev (3 minutter siden):

Nei, heller tvert imot. Høyfast stål er enda vanskeligere å reparere, og det er ofte materialalternativet. Karosserier bygget i sin helhet av vanlige stålplater ble avleggs for 25-30 år siden, iallefall her i Europa.

Nei. Det er vell de siste 10-15 år at alu ble mer og mer vanlig. Det var heller unntaket en regelen før.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Det skal veldig lite til for at det blir skader der. En påkjørsel i relativt lav hastighet bakfra, feks i kø, er nok. Har sett mye Model 3 og Y som blir reparert, og de deformerer ganske lett. De er tross alt verdens sikreste biler.

 

Nei. Det er vell de siste 10-15 år at alu ble mer og mer vanlig. Det var heller unntaket en regelen før.

Som sagt Audi innførte aluminiumskarosserier med A8 i 1994, men allerede før den tid begynnte man å innføre høylegerte ståltyper, som feks boronstål som hverken kan varmes, sveises eller kappes, og som dermed er like lite reparerbare som støpegodsaluminium.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Bilindustrien er i ferd med å bli elektrisk. Ny drivlinje krever andre produksjonsmetoder. Ikke bare fordi bilene nå må designes rundt et stort batteri, men også fordi elbiler generelt er dyrere å bygge enn de tradisjonelle.Én metode å få ned kostnadene på, er å kombinere flere chassisdeler gjennom støping. Det kan forenkle kontruksjonen ved å sløyfe hundrevis av deler. Produksjonstiden og prisen går ned."

Bilindustrien har selvfølgelig alltid vært på jakt etter å redusere kostnader. Dette er ikke noe som er nytt med el-biler. At ikke flere har tatt i bruk dette skyldes først og fremst at de fleste lager biler av presset stålplate og som artikkelen nevner - det finnes bare en produsent i Italia for slike presser for aluminium.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (50 minutter siden):

Det skal veldig lite til for at det blir skader der. En påkjørsel i relativt lav hastighet bakfra, feks i kø, er nok. Har sett mye Model 3 og Y som blir reparert, og de deformerer ganske lett. De er tross alt verdens sikreste biler.

Nå er jeg ikke noen verkstedmann, men at model 3 og Y skal få deformert megacasting på grunn av køkjøring-bulker i relativt lav hastighet høres for utrolig ut. Har du none kilder på dette? Megacastingene ligger jo et godt stykke inne i bilen. Det er mange Al-deler mellom den og et treffsted bak på bilen.

Tesla-Model-Y-vs-Model-3-underbody-1024x361.jpg.f6f6c5d8af696f15574c8477853d4d96.jpg

158516001_Screenshot2022-02-08at13-24-19ModelYE14RearMegaCastingsandStructureTrunkTubPotentialTowLocation.thumb.png.7126e7672d5dea78205dd8003f7d1f7a.png

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
molna skrev (4 timer siden):

Er ikke dette en av grunnene til at så mange Teslaer må vrakes ved bare mindre skader? Greit at det spares penger under produksjon, men så veldig miljøvennlig kan det vel neppe være. Tesla er jo en værsting når det gjelder bærekraftig produksjon. I andre enden har vi BMW, se nå heller til dem.

Men bærekraft i bruk da? Regner med de fleste BMWer da er enkle å billige når det kommer til reparasjon og vedlikehold og snittalderen ved vraking er 30år +  ?

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Nei, heller tvert imot. Høyfast stål er enda vanskeligere å reparere, og det er ofte materialalternativet. Karosserier bygget i sin helhet av vanlige stålplater ble avleggs for 25-30 år siden, iallefall her i Europa.

Så i en situasjon der denne delen blir bøyd så mener du at man kan bøye den tilbake, eller kun bytte ut en seksjon?

Ja kan godt hende at jeg tar feil, men har alltid trodd at å reparere slike aluminiumskonstruksjoner var utfordrende, pga de ofte sprekker og at det er vanskelig å sveise tykke aluminium strukturer. Dessuten hvis man skal bytte en seksjon så er vel det umulig å få tak i.

 

Edit

Det ruster ikke, så totalt sett så vil nok en slik konstruksjon føre til økt levetid på bilen så lenge resten er av tilsvarende kvalitet. Er begrenset hvor mange som blir skadet av en kollisjon tross alt.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (19 minutter siden):

Så i en situasjon der denne delen blir bøyd så mener du at man kan bøye den tilbake, eller kun bytte ut en seksjon?

Ja kan godt hende at jeg tar feil, men har alltid trodd at å reparere slike aluminiumskonstruksjoner var utfordrende, pga de ofte sprekker og at det er vanskelig å sveise tykke aluminium strukturer. Dessuten hvis man skal bytte en seksjon så er vel det umulig å få tak i.

 

Edit

Det ruster ikke, så totalt sett så vil nok en slik konstruksjon føre til økt levetid på bilen så lenge resten er av tilsvarende kvalitet. Er begrenset hvor mange som blir skadet av en kollisjon tross alt.

Hverken høyfast stål eller støpt aluminium kan benkes nei. Blir delene skadet, så må delene byttes. Det vil veldig sjelden bli gjort i praksis, så da blir det hugging. Når det gjelder korrosjon, så vil neppe disse delene være avgjørende for levetid, uansett om de er av stål eller aluminium.

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Del en er riktig, del 2 er feil. Elbiler er pr i dag ikke de drivende modellene når det kommer til bruk av elektronikk i bil.

Nei, samtidig betyr ikke nødvendigvis på grunn av. Men, gjennomsnitts elbilen har ganske mye mer elektronikk enn gjennomsnittsbilen fra 10 og til og med 5 år siden. Her i Norge har så andelen elbiler økt ganske dramatisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Kanskje andre bilprodusenter lar være å støpe bilen i ett stykke fordi de vet hvordan man setter sammen deler uten at resultatet ser ut som tanngarden til en engelskmann?

Bare en tanke.

Hadde ikke gjort noen forskjell uansett hva som ble gjort, for folk hadde like fult sittet på forumet og trollet for å skape litt engasjement. Bil er følelser.

Verden går fremover min gode mann, bedre å se fremover enn å værer blendet av illusjonen om at alt var bedre før (selv om det definitivt er en del ting som ikke bare er blitt bedre).

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Verden går fremover min gode mann, bedre å se fremover enn å værer blendet av illusjonen om at alt var bedre før (selv om det definitivt er en del ting som ikke bare er blitt bedre).

Det er veldig mye som er bliit bedre. Kvaliteten på biler for eksempel. Med noen unntak da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...