Redaksjonen. Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Volvo erstatte 100 deler med én: Går for mega-støp Lenke til kommentar
btj1969 Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler.. 2 Lenke til kommentar
molna Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Er ikke dette en av grunnene til at så mange Teslaer må vrakes ved bare mindre skader? Greit at det spares penger under produksjon, men så veldig miljøvennlig kan det vel neppe være. Tesla er jo en værsting når det gjelder bærekraftig produksjon. I andre enden har vi BMW, se nå heller til dem. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Sitat Det er også trolig en viktig årsak til at Tesla har industriledende fortjeneste på nær 30 prosent på bilene sine. Merk at dette er Teslas egenkalkulerte bruttomargin som ikke er sammenlignbar med noen andre bilprodusenter. Det hjelper selvfølgelig også å droppe sikkerhetskritiske komponenter uten å fortelle noe til kunde. CNBC: Tesla cut a steering component from some cars to deal with chip shortage, sources say 1 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 btj1969 skrev (3 minutter siden): Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler.. Dette er større deler i konstruksjonen som tidligere gjerne ble sveiset sammen til en eller noen få større deler. Nå hopper man over denne prosessen og lager hele delen i en jafs. Reparasjoner vil mye godt være som før. 6 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2022 molna skrev (2 minutter siden): Er ikke dette en av grunnene til at så mange Teslaer må vrakes ved bare mindre skader? Greit at det spares penger under produksjon, men så veldig miljøvennlig kan det vel neppe være. Tesla er jo en værsting når det gjelder bærekraftig produksjon. I andre enden har vi BMW, se nå heller til dem. Nei. Disse delene ble gjerne sveiset sammen til en sammenhengene konstruksjon, man slipper nå denne jobben ved at det som tidligere måtte sveiser nå lages som en enkelt del. Det er ingen ting som tilsier at Tesla, eller andre elektriske biler, må vrakes hyppigere enn andre biler med tilsvarende teknologi. Det er imidlertid slik at man nå samtidig med elektrifiseringen har begynt å putte langt mer elektronikk og sensorer inn i bilene, hvilket fordyrer en reparasjon. 14 3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 (endret) uname -i skrev (15 minutter siden): Merk at dette er Teslas egenkalkulerte bruttomargin som ikke er sammenlignbar med noen andre bilprodusenter. Det hjelper selvfølgelig også å droppe sikkerhetskritiske komponenter uten å fortelle noe til kunde. CNBC: Tesla cut a steering component from some cars to deal with chip shortage, sources say Det hjelper også å vite hva du snakker om før du sier noe. Dette var ikke en sikkerhetskritisk komponent, men en komponent nødvendig for og i fremtiden kunne tilby hands free kjøring. Bliene ble tidligere produsert med en slik. Dette står faktisk skrevet i linken du selv poster. Du kan sammenligne det med tradisjonell servostyring, hvor mange biler har to slike? Hva skjer når denne feiler? Jo, bilen blir litt tyngre på rattet. Endret 8. februar 2022 av Serpentbane 6 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (8 minutter siden): Dette er større deler i konstruksjonen som tidligere gjerne ble sveiset sammen til en eller noen få større deler. Nå hopper man over denne prosessen og lager hele delen i en jafs. Reparasjoner vil mye godt være som før. Serpentbane skrev (2 minutter siden): Nei. Disse delene ble gjerne sveiset sammen til en sammenhengene konstruksjon, man slipper nå denne jobben ved at det som tidligere måtte sveiser nå lages som en enkelt del. Men når du har blitt påkjørt bakfra, og delen er skeiv, hva skal gjøres da? Om du bare bytter ut enkelte panel, så blir det ikke like sterkt som en helstøpt del. Om det er tatt høyde for at den skal ha den styrken, blir det fort dyrt. Går også mange timer med å kutte den ut å lime inn en ny. Sveising tillates sjeldent. Kan også legge til at tesla har relativt billige karroseri deler. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (2 minutter siden): Det hjelper også å vite hva du snakker om før du sier noe. Dette var ikke en sikkerhetskritisk komponent, men en komponent nødvendig for og i fremtiden kunne tilby hands free kjøring. Dette står faktisk skrevet i linken du selv poster. De fjernet den pga komponentmangel. Og hands free er det på alle med Autopilot. Kunder bør spørre seg hva annnet Tesla har fjernet for å kunne pushe biler ut av fabrikkportene. Man har oppdaget det åpenbare(Radar, korsryggstøtte, manglende USB-porter), men hva med alt det andre Tesla har holdt skjult og som ikke kommer frem før ulykken er ute. 1 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Sjørøver skrev (3 minutter siden): Men når du har blitt påkjørt bakfra, og delen er skeiv, hva skal gjøres da? Om du bare bytter ut enkelte panel, så blir det ikke like sterkt som en helstøpt del. Om det er tatt høyde for at den skal ha den styrken, blir det fort dyrt. Går også mange timer med å kutte den ut å lime inn en ny. Sveising tillates sjeldent. Kan også legge til at tesla har relativt billige karroseri deler. Dette er bilens bærende konstruksjoner, ikke utenpåliggende paneler. Det er mye godt det samme som med andre biler der delene er sveiset sammen før bilen monteres oppå. Forskjellen ligger i hvor mange steg som er nødvendig i monteringsprosessen. 6 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2022 (endret) uname -i skrev (7 minutter siden): De fjernet den pga komponentmangel. Og hands free er det på alle med Autopilot. Kunder bør spørre seg hva annnet Tesla har fjernet for å kunne pushe biler ut av fabrikkportene. Man har oppdaget det åpenbare(Radar, korsryggstøtte, manglende USB-porter), men hva med alt det andre Tesla har holdt skjult og som ikke kommer frem før ulykken er ute. Selvsagt gjorde de det, det var ikke en del de ønsket å fjerne, men med komponentmangel får de levert dobbelt så mange biler ved å fjerne den. Men dette gjør ikke delen til en sikkerhetskritisk del. Ingen Tesla har hands free autopilot. Dette er ikke unikt for Tesla. Enyaq leveres til mange kunder uten 360 graders kamera pga komponentmangler, andre har gjort andre kutt. Poenget er at du påstår at dette påvirker sikkerheten. Men, det kan som sagt sammenlignes med servoen på en tradisjonell bil, det er ikke to av denne heller. Og bilene ble levert med en slik før, dette er noe som har kommet til i ettertid. Om denne feiler så vil det tilsvare at servoen feiler på en vanlig bil. Om noen av disse bilene skal oppgraderes til selvkjørende hands fri AP, så må de inn på service for å montere denne delen, der de tidligere kunne få en OTA oppdatering for det samme. Endret 8. februar 2022 av Serpentbane 9 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (2 minutter siden): Dette er bilens bærende konstruksjoner, ikke utenpåliggende paneler. Det er mye godt det samme som med andre biler der delene er sveiset sammen før bilen monteres oppå. Forskjellen ligger i hvor mange steg som er nødvendig i monteringsprosessen. Du forstår ikke det folk her sier. Ingen har snakket om utenpåliggende plater. Biler I dag blir stort sett limt, og det er utrolig lite sveising. Det er vanskelig og få godkjent sveising i forbindelse med reperasjon. Det er fint at de lager ting med megastøp, det er et stort fremskritt. Problemet er når denne delen blir skadet, så blir det veldig dyrt å bytte den. Du får neppe godkjent reperasjoner på en megastøp, så hele må byttes. Tesla er feks ekstremt strenge med hvor mye deformasjon en del kan ha før den må byttes. Dette blir veldig dyrt for kunden, og gir dyr forsikring. Dette ser vi allerede på Tesla. Det blir altså veldig dyrt å bytte en megastøpt del kontra å lime på noen nye panel. 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (1 minutt siden): Selvsagt gjorde de det, det var ikke en del de ønsket å fjerne, men med komponentmangel får de levert dobbelt så mange biler ved å fjerne den. Men dette gjør ikke delen til en sikkerhetskritisk del. Ingen Tesla har hands free autopilot. Selvfølgelig er AP hands-free. Man må riktignok rugge på ratte en gang i blant, men mesteparten av tiden slipper man. Det er bare en del av et mønster. Tesla droppet sjekk av bremser og forstilling for å pushe ut fleste mulig biler med minst penger og ressurser. Tyske TUV-kontroller underkjennner 10% av de 3 år gamle Teslaene de sjekker(dobbelt så mye som resten), mye pga feil med understell. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2022 Sjørøver skrev (2 minutter siden): Du forstår ikke det folk her sier. Ingen har snakket om utenpåliggende plater. Biler I dag blir stort sett limt, og det er utrolig lite sveising. Det er vanskelig og få godkjent sveising i forbindelse med reperasjon. Det er fint at de lager ting med megastøp, det er et stort fremskritt. Problemet er når denne delen blir skadet, så blir det veldig dyrt å bytte den. Du får neppe godkjent reperasjoner på en megastøp, så hele må byttes. Tesla er feks ekstremt strenge med hvor mye deformasjon en del kan ha før den må byttes. Dette blir veldig dyrt for kunden, og gir dyr forsikring. Dette ser vi allerede på Tesla. Det blir altså veldig dyrt å bytte en megastøpt del kontra å lime på noen nye panel. Det stemmer at enkelte komponenter også limes, men effekten er den samme. Man tar mange deler, og lager en større ikke-demonterbar del. Denne delen blir i praksis en enkelt del. Med støping så hopper man over dette steget, og har en enkelt del. Jeg klarer faktisk ikke å se hvordan disse to er forskjellige fra hverandre. Skal delen repareres i ettertid må man i begge tilfeller gjøre samme jobben. 9 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 8. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2022 uname -i skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig er AP hands-free. Man må riktignok rugge på ratte en gang i blant, men mesteparten av tiden slipper man. Det er bare en del av et mønster. Tesla droppet sjekk av bremser og forstilling for å pushe ut fleste mulig biler med minst penger og ressurser. Tyske TUV-kontroller underkjennner 10% av de 3 år gamle Teslaene de sjekker(dobbelt så mye som resten), mye pga feil med understell. Du skal alltid ha hendene på rattet når du bruker Tesla AP. Du kan se så mye mønster du bare vil. Dette er en ekstra komponent Tesla har valgt å montere for å ta høyde for fremtidige behov, og da by design også redundans, som som naturligvis betyr at serverfunksjonen ivaretas selv om den ene slutter å fungere. Men, å kun ha en betyr bare at den nå fungerer akkurat likt med andre biler som kun har en slik, være seg hydraulisk eller elektronisk. De har IKKE fjernet en sikkerhetskritisk del i dette tilfellet, det er det jeg svarer på. At du begynner å skrive om alt mulig annet er irrelevant. 10 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (43 minutter siden): Dette er større deler i konstruksjonen som tidligere gjerne ble sveiset sammen til en eller noen få større deler. Nå hopper man over denne prosessen og lager hele delen i en jafs. Reparasjoner vil mye godt være som før. Vanskelig å reparere støpte aluminiumsdeler 2 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Serpentbane skrev (31 minutter siden): Man tar mange deler, og lager en større ikke-demonterbar del. Og når denne delen blir skadet, kan du da bytte ut en av de mange delene. Betydelig billigere for deg som kunde. Serpentbane skrev (33 minutter siden): Jeg klarer faktisk ikke å se hvordan disse to er forskjellige fra hverandre. Du har en massiv ikke reparebar del og en del som er sammensatt av flere andre deler, og den kan da repareres billigere. 1 Lenke til kommentar
per-ola normann Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 (endret) 1 hour ago, btj1969 said: Hva skjer når man får en liten skade på bilen? en liten fillesak blir å koste 50.000 bare i deler.. Det er ikke sikkert det blir så dyrt hvis man kan løsne hele bakpartiet med 4 bolter som her med Tesla Model S Plaid: https://youtu.be/AAKwoZqaPbk Da burde det være mulig å flytte over de hele delene til en ny bakramme og sende den gamle til nedsmelting og produksjon av ny til en begrenset kostnad. Kanskje man til og med kunne gjøre utskiftingen selv så lenge man har tilgang til løftebukk og verktøy. Endret 8. februar 2022 av per-ola normann 5 Lenke til kommentar
avo Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Jo, elbiler vrakes hyppigere, og det skyldes noe så enkelt som momsfritaket. Det er ikke moms på ny bil, men det er moms på deler og arbeid ifm reparasjon, så med elbil er det oftere rimeligere for forsikringsselskapene med ny bil, enn med omfattende reparasjoner. 4 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 avo skrev (2 minutter siden): Jo, elbiler vrakes hyppigere, og det skyldes noe så enkelt som momsfritaket. Det er ikke moms på ny bil, men det er moms på deler og arbeid ifm reparasjon, så med elbil er det oftere rimeligere for forsikringsselskapene med ny bil, enn med omfattende reparasjoner. Det er en av de ni mytene som blir omhandlet her: https://www.tu.no/artikler/ni-pastander-om-hvorfor-elbiler-er-et-darligere-valg/516789 Sitat Konklusjon: Feil Nye biler er mer komplekse enn eldre biler. Det kan gi høye verkstedsregninger når ulykken først er ute. Det er likevel ikke et problem som ser ut til å være unikt for elbiler. Les mer om det i artikkelen. 7 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå