minimax Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Jeg demonterte nylig rørene under de to oppvaskkummene på kjøkkenet for å kunne rense dem ordentlig (det var matrester som hadde satt seg fast) men nå som jeg har satt det sammen igjen renner vannet nesten ikke ned igjen. Det vil si at alt virker bra til å begynne med, men så fylles tydeligvis vannlåsen opp, og vannet bobler opp igjen og også over til den andre kummen der jeg ikke har helt vann oppi. Det renner etterhvert sakte ned igjen. Jeg tok bilder før jeg demonterte alt (så jeg kunne montere alt tilbake igjen riktig) og det ser bra ut alt sammen, men jeg har tydeligvis gjort en feil allikevel. Ut fra bildene nedenfor, er det noe som virker opplagt feil? Jeg har også lagt ved monteringsbilde av den aktuelle vannlåsen/rørene. Endret 7. februar 2022 av minimax Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Kan hende det er samla seg meir matrestar lengre borte i systemet. Det er lite fall på det kvite røyret, så kanskje det ligg noko moro inni der. Prøvde du å stake det litt opp når du hadde alt demontert? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Hvis du tenker at det er matrester som har flyttet seg og som tetter til avløpet så kan du kjøpe deg en flaske Mundin (som proffene bruker) og så fylle opp med kokt vann i vasken og så ha Mundin i som igjen er tyngre enn vann og begynner å jobbe der det er tett hjulpet av varmen fra vannet. Pass på å spare litt av det oppkokte vannet slik at du får skylt bort Mundin-rester fra bunnen av vasken. Dette pleier å fikse avløp som kjøkkenvask og dusj med bare en enkel runde. Før du bruker dette trikset bør du dobbeltsjekke at alt er montert riktig og at det er ordentlig tett. Mundin har en pH-verdi som kun egner seg inni rørene. Les ellers bruksanvisning og sikkerthetsregler på flasken før bruk. Lokalt har jeg funnet Mundin på REMA og på OBS! Det varierer dog hvem som fører det rundt i Norge. Hvis du først er i gang kan du kanskje også ta toalettet, hvor en god mengde 35% eddik funker helt utmerket til synlige avleiringer. Hva enn du gjør, ikke bruk Plumbo pulver til noen av dette. Da risikerer du i verste fall at ting blir verre. Plumbo fører også et væske-basert produkt ala Mundin du kan bruke om du ikke finner tak i Mundin. Endret 7. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
minimax Skrevet 7. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Takk til begge to for gode tips! Det ser ut til at dere har truffet blink med at det var noe mer i selve avløpsrøret. Jeg hadde ikke Mundin (men supert tips om jeg skal løse opp et avløp senere), men en god gammeldags "sugekopp" type avløpsåpner. Det måtte noe jobbing til for å få noe til å skje, men så plutselig rant vannet ned som bare det igjen! PS: Vidor, du nevnte 36% eddik i toalettet -skal det bare helles oppi en mengde i selve toalettet og la ligge en stund før man skyller ned, eller mente du å kanskje fylle på en spruteflaske og spray "innunder" kantene på innsiden? Endret 7. februar 2022 av minimax Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Det kommer vel an på hvor det er avleiringer. For min del har det alltid satt seg i bunnen opp til vann-nivået, så har ikke prøvd med f.eks spray-tåke, men det burde vel fungere. Bare pass på hvor du får tåken, for 35% eddik er kraftige saker som aerosol. Vasker som regel innsiden ellers med papir og toalettbørste, også oppunder der vannet kommer fra. Plumbo pulver ødela finnishen så avleiringer satt seg raskere, men eddik er safe. Endret 12. februar 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå