Gå til innhold

Lavere oppløsning ved overføring fra kamera til pc

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nye sony pc330, den har jo en effektiv oppløsning på 2,05 ved filming. Men når jeg legger filmen over på PC'en får jeg en bare 720x576. Er det noen mulighet å få høyere oppløsning? Jeg legger filmene inn som "full kvalitets DV" med pinnacle 8. Filene blir lagret som .avi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha misforstått. 720 x 576 er størrelsen som må brukes ved opptak i PAL-standard. Så vidt jeg vet er det ingen DV-kameraer som bruker noe annet ved opptak til DV-tape. Ekstra oppløsning brukes ofte ved bruk av "super stady shot" og lignende digitale stabiliseringsfunksjoner, men det er 720x576 som havner på tapen.

Lenke til kommentar

Mulig det, men det står på sony sin hjemmeside at "Video actual er 2048K pixels" og "Still actual er 3040K pixels".

Hva er poenget med et kamera med høy oppløsning hvis det ikke kan ta opp i mer enn 720x576? Da har det jo ingen hensikt å ha et kamera med 2000k i oppløsning kontra et på feks 800k. Greit når det gjelder TV, da det ikke går ann å ha høyere. Men på PC'en så hadde det jo vært mulig. Noen som har et fornuftig svar??? :dontgetit:

Lenke til kommentar

DV/PAL standarden er fastlåst til 720X576! Dette kan du ikke endre. Poenget med høyere oppløsning på brikken er å gi bedre kvalitet på det kameraet leverer i forhold til farge og kontrast, men har mest betydning i forhold til stillbilder. Så av en brikke på 1 mill, "nyttiggjør" du deg bare 414 720 pix., resten forsvinner i komprimeringensprosessen i kameraet når signalene skal behandles. Så i filmøyemed er det kanskje "overkill" med bildebrikker med høy oppløsning, men større brikker leverer bedre signaler enn små. En annen sak er at hybridkameraer kanskje ikke er det man ønsker seg aller mest. Ingen er gode på begge områder, men nå er det nesten ikke mulig å komme unna dette. Det er jo litt synd.

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...