nowhereman Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Har tenkt å studere på universitet og må ta fag som privatist. Har tenkt å ta matte og norsk skriftlig til høst. Problemet mitt er at jeg er 24 og har ikke vært på skole siden 2016. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal begynte å øve til den skriftlige eksamen. Norsk har alltid vært mitt svakeste punkt. Jeg gikk elektro og hadde bare norsk ut vg2. Og fikk en 3'er. Matte er enkelt nok, dersom jeg følger matteboka og gjør de tildligere eksamensoppgavene. Men norsk er ikke like enkel. Jeg har lånt skolebølene for norsk fra min tidligere vgs, men føler at jeg ikke vil styrke de ferdighetene som blir vurdert under skritflig eksamen bare ved å lese boka. Vurderte privatistskole men siden jeg jobber fulltid vil jeg ikke ha tid til å møte på skolen. Jeg vet de skolene tilbyr nettskole, men er ikke sikker på om det er verdt pengene. Sonans har 24timer gratis tilgang, men jeg ble ikke imponert over innholdet. Noen av skolene har skrivekurs som er rettet mot bare den skriftlige eksamen, men er redd for å kaste bort tusenvis av kroner når jeg allerede driver å tilbakebetaler gjeld. Hvis det er noen som har studert på egenhånd eller gjennom nettstudie på privatistskole som kan gi meg råd eller fortelle meg hvordan du studerte til eksamen hadde jeg satt pris på det. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Jeg gikk påbygg etter elektro og kan si at norsk er ikke noe du studerer på egenhånd om du ikke var så flink i det. Endret 6. februar 2022 av Cocola Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 nowhereman skrev (43 minutter siden): Vurderte privatistskole men siden jeg jobber fulltid vil jeg ikke ha tid til å møte på skolen. Jeg vet de skolene tilbyr nettskole, men er ikke sikker på om det er verdt pengene. Sonans har 24timer gratis tilgang, men jeg ble ikke imponert over innholdet. Du kan jo prøve ut ASK Privatist også. Bedre nettopplegg enn Sonans, slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
nowhereman Skrevet 6. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2022 28 minutes ago, Sentinelle said: Du kan jo prøve ut ASK Privatist også. Bedre nettopplegg enn Sonans, slik jeg har forstått det. Jeg prøvde nettopp ASK Privatist men nettsiden og innholdet var verre enn Sonans. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Les noen bøker på norsk. Om du vil, så kan du også oppsøke flere analyser o.l. fra diverse nettsider. Sett deg også ned og skriv 'oppgaver' på egen hånd. Bare skriv. Gjør en slik annenhver dag. Du kan også sette deg ned og skrive litt dagbok hver kveld. Husk å lær deg opp all slags nyanser i former av beskrivelser, også lær deg å sette ord på all slags emosjonelle lag. Mange undervurderer slike enkle ting, men slikt gjør deg langt bedre til å skrive. Stort mer enn det trenger man ikke. Uansett viktig å lære deg litt av faget mens du tar det. I grunnen greit nok å lese deg opp i fagbøkene på egen hånd, om du tenker å ta det privatist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå