Gå til innhold

Oppgradere ferdigbygd gaming PC

CODEYX

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte med en ferdig bygd gaming PC fra Greencom, denne modellen, Greencom.

Er helt blank på PC når det kommer til gaming, har stort sett bare spilt konsoll. Forstår det sånn at denne PC-en har grafikk kort innebygd i prosessoren?

Spiller en del farming simulator 22 og planer for å spille GTA V etterhvert. Opplever å få FPS drop.

Regner med at jeg må oppgradere grafikken for å unngå det. Er det mulig å bare oppgradere denne med et bedre grafikk kort?

Eventuelt noen som kan peke meg i riktig retning når det kommer til hvilke grafikk kort jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen som er avbildet har et separat grafikkort, men på speclisten har den ikke annet enn den grafikken som er innebygget i prosessoren.

Hvis hovedkortet som er oppført stemmer, er det utstyrt med en 16x PCIe 3.0-slot. Det betyr at du nok bør holde deg unna f.eks. AMD 6500XT, som pga det kun har 4x PCIe vil få en heftig flaskehals når det må kjøre på PCIe 3.0.

Nøyaktig hvilket grafikkport du bør gå for i dagens marked er det bare du og din lommebok som kan svare på, men var jeg deg ville jeg satt meg et maksbudsjett og så holdt øye med prisene på diverse helgesalg og andre kampanjer.

Det kommer også an på hvilken oppløsning og frekvens du ønsker, og hvilke krav du har til "eye candy".

Som en pekepinn, se på RTX 3060, RTX 3060 Ti, og kanskje RTX 3070. AMD RX 6600XT og RX 6700XT kan også være gode ting å holde øye med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen mulighet er å se på brukt, f.eks RTX 2070 eller RTX 2070 Super. Om du har planer om å få utnyttet strålesporingen som GTA VI garantert vil ha når den tid kommer, bør du holde deg unna RTX 2060, da det er for svakt til å kunne benytte den teknologien på noen meningsfylt måte.

Lenke til kommentar

Hvilken oppløsning skal du spille i? Hva er budsjettet? Hvor mange FPS ønsker du på disse spillene?

Vega 7 er vel den innebygde grafikken i 5600G, så antar det er denne du kjører på p.t. Fordelen er jo at du har en GPU som kan kjøre spillene, så har du litt tid til å jakte et godt kjøp. Eventuelt vente på (forhåpentligvis) litt mer normalisert priser på skjermkort.

Hovedkort (og CPU) er her begrenset til PCIe 3 som tidligere nevnt, så om du går for RT6500XT bør du være klar over denne begrensingen. Det er ikke krise å kjøre på PCIe 3, men akkurat på RT 6500 XT så er det kun 4 av 16 lanes, dermed blir forskjellen større. Hvordan bottleneck'en oppfører seg i praksis kan du få litt innsyn i om du søker litt på youtube. Feks. denne vidoen (timestamp på FPS sammenligning mellom PCIe3 og PCIe4): 

CPU vil skjønne tegningen dersom du setter inn ny GPU ja, skal ikke være noe problem. Bare flytt skjermkabelen ned til grafikkkortet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...