Odd R. Valmot Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Ny TV-teknologi: Mer å ta stilling til når du skal fornye stuekinoen Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Greit alt dette, men jeg greier meg overaskende godt med skjermer som er opp til 10 år gamle, har man dem ikke ved siden av hverandre går dette utrolig bra. Nå tilbys kalibrering av nye TVer hjemme, for et par tusenlapper. Da undrer jeg meg over om det blir serlig bra når det er et annet lys i stua enn det var under kalibreringen, noe det sikkert er mesteparten av tiden, om man ikke har et eget dedikert TV rom, hvor alt er likt(?) Jeg opplever det som greit å justere bildet selv, bare man ikke overdriver. Det finnes tips på nett også. Vår stue er ikke større enn at en moderat størrelse på TV fungerer supert. Det skal god plass (både stor vegg og god avstand) til en stor skjerm, ellers ingen vits. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Så lenge det ikke kommer TV-er tilbake med 3D-visning skal jeg beholde min nåværende lengst mulig. Har ellers nok TV-er uansett. 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Hadde ikke ungen knust plasma TVen (PS51D8005) med en jojo ville vi trolig ikke ha byttet den ut enda. Ble selvfølgelig en OLED da alt annet vi så på var en nedgradering på sortnivå. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 KjeRogJør skrev (4 timer siden): Nå tilbys kalibrering av nye TVer hjemme, for et par tusenlapper. Dette er lureri. Ja den blir kalibrert, men de fleste TVene er bra kalibrert fra fabrikk,og skal det ha noe nytte så må det gjøres der den skal brukes, og ikke på lageret til butikken. Bare å søke opp modellen man skal kjøpe så finner man som regel en guide på hvordan de har justert og testet TVn. 1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Dubious skrev (10 timer siden): Dette er lureri. Ja den blir kalibrert, men de fleste TVene er bra kalibrert fra fabrikk,og skal det ha noe nytte så må det gjøres der den skal brukes, og ikke på lageret til butikken. Bare å søke opp modellen man skal kjøpe så finner man som regel en guide på hvordan de har justert og testet TVn. Han skriver jo nettopp at det tilbys kalibrering av TVen _hjemme_. Altså der den skal brukes. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 PantZman skrev (11 timer siden): Hadde ikke ungen knust plasma TVen (PS51D8005) med en jojo ville vi trolig ikke ha byttet den ut enda. Ble selvfølgelig en OLED da alt annet vi så på var en nedgradering på sortnivå. Jeg hoppet aldri på plasma-toget pga. innbrenningsproblematikken, og det samme gjelder til en viss grad OLED etter hva jeg har skjønt. Noe å ta i betraktning. Satser heller på at MicroLED har blitt rimeligere når vår ~10 år gamle 65" Sony LCD en gang må byttes ut (håper det blir lenge til). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden): Han skriver jo nettopp at det tilbys kalibrering av TVen _hjemme_. Altså der den skal brukes. Hvem tilbyr kalibrering hjemme? El-kjedene tar et par tusen for å gjøre det på lageret i butikken. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Mulig min feil. En kjenning av meg skulle skifte og fortalte meg om dette tilbudet, jeg tok vel for gitt at det måtte vere hjemme, da noe annet virket enda mer teit. Jeg kan forstå det i en tilrettelagt hjemmekino med full kontroll over lyskilder. Det er ikke mye vits i en stue med vinduer og alle slags forskjellige lysforhold. 🤣🤣 Endret 6. februar 2022 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 6. februar 2022 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) KjeRogJør skrev (22 timer siden): Greit alt dette, men jeg greier meg overaskende godt med skjermer som er opp til 10 år gamle, har man dem ikke ved siden av hverandre går dette utrolig bra. Nå tilbys kalibrering av nye TVer hjemme, for et par tusenlapper. Da undrer jeg meg over om det blir serlig bra når det er et annet lys i stua enn det var under kalibreringen, noe det sikkert er mesteparten av tiden, om man ikke har et eget dedikert TV rom, hvor alt er likt(?) Jeg opplever det som greit å justere bildet selv, bare man ikke overdriver. Det finnes tips på nett også. Vår stue er ikke større enn at en moderat størrelse på TV fungerer supert. Det skal god plass (både stor vegg og god avstand) til en stor skjerm, ellers ingen vits. Jeg var veldig fornøyd med min toppmodell Panasonic 55" plasma-tv helt til jeg kom hjem til en kamerat som hadde fått seg Oled tv. Var bare å begynne å spare til ny tv med en gang. Har nå Oled tv fra Philips og bildet er veldig(!) mye mer imponerende enn plasma. Når jeg nå streamer serien av Mandalorian og Boba Fett endrer tv,n automatisk til Dolby Vision innstillinger og bildet blir bare helt ‘magisk’. Selv i mørke sener vises nå alle detaljer og ting som lyser opp (f.eks. stearinlys) får en helt annen glød og styrke i sammenligning med plasma. Er nå litt irritert over at jeg ventet så lenge med å bytte til oled.. Endret 6. februar 2022 av Joooakim Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (På 6.2.2022 den 11.09): Jeg hoppet aldri på plasma-toget pga. innbrenningsproblematikken, og det samme gjelder til en viss grad OLED etter hva jeg har skjønt. Noe å ta i betraktning. Satser heller på at MicroLED har blitt rimeligere når vår ~10 år gamle 65" Sony LCD en gang må byttes ut (håper det blir lenge til). Innbrenning var ikke eksisterende på den TVen, men jeg ser minimalt med sport og nyhetskanaler. Var hos fadern i helgen og der var det tydelig tegn til innbrenning. TVen er litt eldre (og rimeligere). Mye OL og nyheter vises på den TVen. Tror ikke innbrenningen er permanent da den så ut til å være fra dagens poengtavler, kanal logoer osv fra OL og ikke noe annet. Endret 7. februar 2022 av PantZman Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Aldri hatt OLED, men det er folk som har fått innbrenning etter 1 års bruk. Min forrige TV ble kjøpt i ~2012, min nye TV ble kjøpt i 2022, og forhåpentligvis så blir neste TV i 2030, som hadde vært umulig med OLED. Største problemet med å kjøpe OLED, er at alt annet vil være dårligere når man først har kjøpt OLED. Min nye TV er mye bedre enn min gamle, men OLED ville ha vært enda bedre, men ikke brukenes for meg. Hadde jeg hatt råd så kunne jeg kjøpt 2 TVer, en for filmer/serier, og en for alt annet. Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Lysstyrken til LED svekkes ved bruk. Så innbrenning kan nok oppstå på samtlige varianter av LED skjermer, der lysstyrken til enkeltdioder varierer i takt med bildet. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Andre Nyttårsdag skrev (2 timer siden): Lysstyrken til LED svekkes ved bruk. Så innbrenning kan nok oppstå på samtlige varianter av LED skjermer, der lysstyrken til enkeltdioder varierer i takt med bildet. Teoretisk ja, men det skal nok svært mye mer til på MicroLED med uorganiske LEDs enn på OLED. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 PantZman skrev (5 timer siden): Innbrenning var ikke eksisterende på den TVen, men jeg ser minimalt med sport og nyhetskanaler. Var hos fadern i helgen og der var det tydelig tegn til innbrenning. TVen er litt eldre (og rimeligere). Mye OL og nyheter vises på den TVen. Tror ikke innbrenningen er permanent da den så ut til å være fra dagens poengtavler, kanal logoer osv fra OL og ikke noe annet. Det er nettopp slike innbrenninger som er problemet. Alt som er statisk og ikke forandrer seg, kan føre til innbrenninger. Nå finnes det både verktøy i de fleste TVer for å motvirke eller "rense" bildet for innbrenninger som ikke er permanent. Samsung har hatt dette i lang tid. Har selv en Philips fra 2014, der har jeg ikke behøvd å lete etter slikt verktøy, men du burde sjekke om TV'en til faren din har dette, og teste ut. Lær han gjerne opp til å gjøre dette selv. Kanskje kan du redde TVen fra permanent skade. Finnes og noen triks man kan prøve om TV'en ikke har eget program for dette. Sett på noe som viser f.eks. hvitt lys, og la dette stå på en god stund. Dette kan myke opp eller fjerne slike innbrenninger som gjerne er, som du sier, logoer som ofte kommer i bestemte farger. Går det ikke helt vekk, så prøv tilsvarende med biler i noen av primærfargene, rødt blått og gult (en om gangen). Flere tips finner du sikkert på nettet/youtube om det er behov for. Dubious skrev (5 timer siden): Største problemet med å kjøpe OLED, er at alt annet vil være dårligere når man først har kjøpt OLED. Min nye TV er mye bedre enn min gamle, men OLED ville ha vært enda bedre, men ikke brukenes for meg. Hva i all verden er problematisk med at TVen kan vise det aller beste bildet? Redd for å bli blasert når du blir nødt til å se på en "dårligere" tv når du er på besøk hos andre? Klarer jammen ikke skjønne begrunnelsen din. Nei, har du lyst på OLED fordi du mener det er best, og TV'en i rette størrelsen ikke er avsindig mye dyrere, ville jeg helt klart anbefale deg å gå for det beste. Det er tross alt deg selv du først og fremst skal skjemme bort. Så får man heller være litt mer overbærende når man er hos andre med "dårligere" TV-bilde. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) KjeRogJør skrev (På 6.2.2022 den 13.13): Mulig min feil. En kjenning av meg skulle skifte og fortalte meg om dette tilbudet, jeg tok vel for gitt at det måtte vere hjemme, da noe annet virket enda mer teit. Jeg kan forstå det i en tilrettelagt hjemmekino med full kontroll over lyskilder. Det er ikke mye vits i en stue med vinduer og alle slags forskjellige lysforhold. 🤣🤣 Jeg kjenner ikke detaljene i prosessen til Elkjøp. I verste fall består «kalibreringen» i å skru av «demo mode» med glorere detaljer. Overdreven kontrast og oppskarping, og sette den i en mer nøytral modus. I beste fall består det i å henge en «puck» rett på skjermen, måle et antall test-farger, og så skru på rgb miks og gamma til tven nært matcher en referanse. Jeg tror ikke noe på at lysforhold i rommet har noe å si for hvordan de skrur på tven din. Det er mulig at proffe kalibreringstjenester ser på sånt, men da er det kanskje lysstyrke og gamma de skrur på. Lysstyrke er ganske intuitivt å skru på selv. Primært så er det nok en tulletjeneste med 100% margin for å hente ut mer marginer i et kompetitivt marked. -k Endret 7. februar 2022 av knutinh Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Snowleopard skrev (11 minutter siden): Hva i all verden er problematisk med at TVen kan vise det aller beste bildet? Redd for å bli blasert når du blir nødt til å se på en "dårligere" tv når du er på besøk hos andre? Klarer jammen ikke skjønne begrunnelsen din. Innbrenning. Jeg har åpne tabs i Chrome hele dagen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 knutinh skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner ikke detaljene i prosessen til Elkjøp. I verste fall består «kalibreringen» i å skru av «demo mode» med glorere detaljer. Overdreven kontrast og oppskarping, og sette den i en mer nøytral modus. I beste fall består det i å henge en «puck» rett på skjermen, måle et antall test-farger, og så skru på rgb miks og gamma til tven nært matcher en referanse. Jeg tror ikke noe på at lysforhold i rommet har noe å si for hvordan de skrur på tven din. Det er mulig at proffe kalibreringstjenester ser på sånt, men da er det kanskje lysstyrke og gamma de skrur på. Lysstyrke er ganske intuitivt å skru på selv. Primært så er det nok en tulletjeneste med 100% margin for å hente ut mer marginer i et kompetitivt marked. -k Jeg søkte selv på jobb hos et firma som drev med bl.a. hjemmekalibrering, og jo, lysforholdene har mye å si. Man anbefaler derfor at kalibrering skjer i de lysforhold man oftest bruker TVen under, eventuelt om man ønsker, kjører en runde i dagslys, og en der man har det noe mørkere, eller har bedre lyskontroll. Man lager da dette som to forskjellige profiler. Firmaet lå vel under Power på den tiden. Uansett, måten det skjer på hos f.eks. Elkjøp, er at organisasjonen sentralt har noen som tester TVer i egne lokaler der man kan simulere dagslys og mørkt, og så finne ut hvor hver TV yter best bilde. Når så verdiene er satt, er det bare å sende info til teknikerne, som så stiller inn disse profilene dersom kunden ønsker kalibrert TV. Ikke perfekt kalibrering for alle, men langt bedre enn originalinnstillingene i mange tilfeller, og langt bedre enn mange klarer selv. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Dubious skrev (8 minutter siden): Innbrenning. Jeg har åpne tabs i Chrome hele dagen. K. om du kjører TV som PC-skjerm, så skjønner jeg at frykten for innbrenning er til stede. PC-skjermer med OLED er mer sjeldent vare utenom innebygde laptopskjermer, men der er nok og programvaren for å motvirke innbrenning langt "hissigere", så selv om du ikke legger merke til det, så skal skjermen aktivt jobbe med dette med å dimme diodene på felt som er i utgangspunktet statisk. Er ihvertfall lenge siden jeg leste/hørte at dette var aktuell problemstilling på PC-skjermer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå