Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL og trådløst nettverk med router.

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal sette opp nettverk for familien til ei venninne, der jeg skal dele en internettforbindelse fra Telenor (den med 10GB grense) på to eller tre PC'er.

Jeg har ikke noen erfaring med routere, fordi vi har Tiscali, og der er det bare å kjøre PC'ene rett i switchen. Jeg vil også gjerne unngå å bruke noen som helst software fra Telenor, fordi jeg har hørt at det går an å laste ned et program som automatisk logger deg på med PPPOE når maskinen startes opp.

De har også bestilt (om jeg forsto faren rett) brannmur fra Telenor, er den noe å satse på, eller bør de i tillegg bruke en annen?

Det jeg trenger er altså følgende:

* Program til å "ringe opp" - (Jeg fjerner det ikke, men det er altså feil, jeg trenger bare en router...)

* En router.

På forhånd takk.

mvh

Petter Brodin

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, tusen takk!

Men hvaslags router skal jeg kjøpe? Noen som har noen abefalinger? Den skal helst være lett å konfigurere, og ikke FOR dyr.

Takker igjen for alle svar.

3com sin officeconnect fungerer utmerket, har satt opp endel slike men de må ha nyeste firmware innstallert.

Lenke til kommentar

Ok, er det denne du mener?

Hvor får jeg tak i nyeste firmware, er det lett å installere denne, osv?

Dette må virke knirkefritt, da jeg gjør jobben for noen andre, og ikke gidder å sitte å knote med det i mange timer, det blir _litt_ for flaut.

Må jeg bruke noe spesielt oppset på den switcen?

Kan jeg kjøpe den på forhånd, klargjøre den hjemme, og ta den med dit jeg skal, plugge den opp og så vil alt fungere knirkefritt?

Må PC'ene på det nettverket jeg skal sette opp ha statisk IP, får de dette fra Telenor, etc?

(Jøss, snakker om å nå sitt eget inkompetansenivå, her var det mye jeg ikke kunne!)

Lenke til kommentar
Ok, er det denne du mener?

Hvor får jeg tak i nyeste firmware, er det lett å installere denne, osv?

Må jeg bruke noe spesielt oppset på den switcen?

Kan jeg kjøpe den på forhånd, klargjøre den hjemme, og ta den med dit jeg skal, plugge den opp og så vil alt fungere knirkefritt?

Må PC'ene på det nettverket jeg skal sette opp ha statisk IP, får de dette fra Telenor, etc?

Det er svært lett og oppdatere, alt gjøres fra et webgrensesnitt.

Ja, du kan sette den opp hjemme, du trenger brukernavnet og passordet til de, husk @online.no etter brukernavnet og du skal bruke PPPoE -oppsettet på routeren.

Den har DHCP-server så alt du gjør er og sette opp maskinene til og motta IP automatisk.

Lenke til kommentar
Det virka greit...

Har den routeren auto MID-X (autosense)? (Er bare kjekt å ha...)

Hvordan kobler jeg den til for konfigurasjon? Via vanlig ethernet?

Ja, den konfigureres via webgrensesnitt.

Har et enkelt og ryddig webgrensesnitt med hjelpefunksjon.

Om switchen har MID-X vet jeg ikke, har aldri testet dette på akuratt denne modellen, de nyeste med WLAN har hvertfall det.

Lenke til kommentar
Hvordan skal de PC'ene settes opp, da?

Er det bare å kjøre "veiviser for Internett," og velge "Jeg kobler til via et lokalnett (LAN)"?

Som sagt:

Er det noen som har erfaringer med kvaliteten på Telenors brannmur?

Ja, så enkelt er det.

Hvilken brannmur? Norton sin?

Det er en bra brannvegg i routeren så det er ikke så fryktelig nødvendig med lokale brannvegger på maskinene.

Lenke til kommentar

Så bra!

Tusen takk igjen, er det noe mer jeg trenger å vite nå, før jeg evt. skal begynne å sette opp nettverket?

De jeg skal sette det opp for har ikke tilgang til Internett før jeg kobler dem opp, da de har levert tilbake den jobbPC'en de hadde før, som var den eneste med Internett. Derfor må alt være klart i det jeg kommer til dem...

Lenke til kommentar
Så bra!

Tusen takk igjen, er det noe mer jeg trenger å vite nå, før jeg evt. skal begynne å sette opp nettverket?

De jeg skal sette det opp for har ikke tilgang til Internett før jeg kobler dem opp, da de har levert tilbake den jobbPC'en de hadde før, som var den eneste med Internett. Derfor må alt være klart i det jeg kommer til dem...

Har de XP?

Hvis ikke ta med RASPPPOE på en diskett slik at du har en mulighet og komme på nett utenom routeren hvis du sliter.

Er modemet og dette oppe og går?

Hvis ja, sjekk før du kommer at det har sync.

Lenke til kommentar

Sync er kontakt med sentralen, ikke sant?

Om de ikke har sync, betyr det at linja ikke er kobla opp fra Telenor sin side, evt. at det er noe feil på linja, da?

Trenger den brannmuren i routeren konfigurering? I så fall, er den like lett å sette opp som resten tydeligvis er?

Edit: Litt mer utdypende.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Sync er kontakt med sentralen, ikke sant?

Om de ikke har sync, betyr det at linja ikke er kobla opp, evt. at det er noe feil på linja, da?

Trenger den brannmuren i routeren konfigurering? I så fall, er den like lett å sette opp som resten tydeligvis er?

Ja, sync lampa indikerer at modemet har greid og etablere en link med utstyret i sentralen, den kan også være merket DSL, Line osv men det står i papirene.

Nei, alle normale nettjenester fungerer uten noen konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Det jeg trenger er altså følgende:

* Program til å "ringe opp"

* En router.

Det er routeren som ringer opp, du trenger ingen programvare i et slikt oppsett.

Ja. Jeg har akkurat samme linja. Kjøpte meg en D-Link 624 (eller noe sånt). Var bare å plugge alle inn i lan porten, sette på brukernavn/passord som den skulle ringe opp, og presto! Det virker! :thumbs:

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg nettopp telefon fra faren i huset der jeg skal sette det opp, og han ville ha trådløst nettverk.

Det har jeg ALDRI satt opp, og jeg trenger å vite hvaslags nettverkskort jeg trenger, og hvordan jeg sikrer det.

agvg:

hvor finner jeg den switchen med WLAN?

Lenke til kommentar
Telenor har jo et tilbud på en wlan pakke hvis du bestiller/kanskje også nettop har bestillt, godt tilbud er det også, trådløs ruter m 4 porter (811.12b forresten)+ USB dongle, samlet pris er 599, ganske bra synes jeg, kjøpte en sånn og oppsettet var latterlig enkelt, når det gjelder generell kvalitet må jeg si at jeg ikke har hørt om merket før, men dongelen var defekt ved ankomst, får ny i posten i dag eller i morgen. Var visstnok den første de hadde hatt feil på sa de. Men vennlig og rask kundeservice og enkelt oppsett som sagt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...