Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

Det faktiske tallet for TMY er ikke 56KW/100km slik de påstår. Tripptelleren på min TMY som har gått siden September 2021 til nå februar 2022 viser 16KW/100km gjennomsnittsforbruk.

Hvis man skal tro forbrukstallene på diselbilen dems på12L/100km og regne med faktisk diselpris i kristiansand der jeg bor på 18.89kr/L havner brake even punktet ikke på 2 KR/KW, men 14 KR/KW. Jeg aner ikke hvordan TU har fått TMY til å bruke 56KW per 100km. Det må være en ren skrive/regnefeil fra dems side. Tallene dems er ikke feil, de er latterlig feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0dd skrev (1 time siden):

Det faktiske tallet for TMY er ikke 56KW/100km slik de påstår. Tripptelleren på min TMY som har gått siden September 2021 til nå februar 2022 viser 16KW/100km gjennomsnittsforbruk.

Hvis man skal tro forbrukstallene på diselbilen dems på12L/100km og regne med faktisk diselpris i kristiansand der jeg bor på 18.89kr/L havner brake even punktet ikke på 2 KR/KW, men 14 KR/KW. Jeg aner ikke hvordan TU har fått TMY til å bruke 56KW per 100km. Det må være en ren skrive/regnefeil fra dems side. Tallene dems er ikke feil, de er latterlig feil.

 

Les saken. Det er målt fra kursen (dvs. med strømmåler), ikke i bilen. Dvs. at tap i lader samt forbruk til forvarming er med i tallene. Det bilen viser på skjermen er ikke inkludert ladetap eller forvarming. 

Teoretisk kan man få uendelig forbruk, om du kun forvarmer og aldri kjører. Forvarmer man hele tiden en halv time og kjører 1km blir forbruket astronomisk. Naturlig nok. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

En lader omgjør ikke strøm tapsfritt. Det forsvinner litt i varme som laderen genererer. Dette er også en del av kostnaden, som kommer i tillegg til det bilen bruker.

Ble litt krøll i siteringen der :) Jeg prøvde å svare/spørre en annen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 5.2.2022 den 16.05):

Med en gang det blir litt kaldt ser man dieselbilene stå på tomgang utenfor butikken, slik at de skal være varme når sjåføren er er ferdig med å handle.

Det er et stort forurensingsproblem. Dessverre så er Politi-stasjonen vår sentralisert vekk, så her er det fritt fram å bryte loven. Er sjeleglad jeg ikke er astmatiker her på vinteren. Dieselfolket (noen av dem) virker å være de største egosentrikerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Enda flere som har regnet på besparelsen ved bruk av elbil. Trenden er glassklar.

https://www.elbil24.no/nyttig/regnestykket-alle-elbil-motstandere-bor-se/75280051

Ja for tall fra elbil er jo til å stole på.  Jeg husker i al fall strømpriser på 3 og 4 kr i desember, mens jeg fylte på diesel for under 14-15 kr/literen. 

For egen del var det betydelig billigere (og hurtigere) å ta bilen hjem til .dk i julen enn det hadde vært med en tilsvarende elbil der jeg ville vært avhengig av mye hurtiglading. 

Men joda, for langt størstedelen av året vil temmelig sikkert elbilen være rimeligere.  Pris er imidlertid ikke altavgjørende for min del. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (11 minutter siden):

Ja for tall fra elbil er jo til å stole på.  Jeg husker i al fall strømpriser på 3 og 4 kr i desember, mens jeg fylte på diesel for under 14-15 kr/literen. 

Elbil24 mener det er naturlig å sammenligne en pendlerbil med 20 mils rekkevidde og ingen hurtiglading med en bensinbil med 100 mils rekkevidde oog 3 minutters fylletid. Da får man de resultatene man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Elbil24 mener det er naturlig å sammenligne en pendlerbil med 20 mils rekkevidde og ingen hurtiglading med en bensinbil med 100 mils rekkevidde oog 3 minutters fylletid. Da får man de resultatene man ønsker.

Men så hører det med historier at en viss gruppe mennesker foretrekker å finne unnskyldninger og rare bruksmønster for å alltid kunne si at elbil suger. For denne gruppen er det egentlig best å la de være i fred, da de er så låst at de ikke klarer tanken på omstilling. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

ikke klarer tanken på omstilling. 

Jeg skjønner en del av de. Bestemor på over 80 år skal aldri ha elbil, hun kjører diesel så lenge hun lever: Kan egentlig ikke kritisere slike folk. Det er faktisk en relativt stor andel folk som sier de ikke skal ha batteribil. Det kan bli vanskelig å finne gode nok fossilbiler etterhvert som bilparken slites ut. Ser det allerede nå, svært tynt utvalg i visse modeller. Har man en velholdt fossilbil vil den holde verdien veldig godt i mange år enda.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Men så hører det med historier at en viss gruppe mennesker foretrekker å finne unnskyldninger og rare bruksmønster for å alltid kunne si at elbil suger. For denne gruppen er det egentlig best å la de være i fred, da de er så låst at de ikke klarer tanken på omstilling. 

Notert at du mener man har et "rart bruksmønster" om man kan tenke seg bedre rekkevidde og lading enn det man får fra en e-golf.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Very End said:

Men så hører det med historier at en viss gruppe mennesker foretrekker å finne unnskyldninger og rare bruksmønster for å alltid kunne si at elbil suger. For denne gruppen er det egentlig best å la de være i fred, da de er så låst at de ikke klarer tanken på omstilling. 

Mykje småkøyring i nærområdet gjennom diverse bommpengeringer er for mange typisk bruksmønster. Det betyr ikkje at stort sett lengre turer på landevegen utan mange utan bompasseringar er uvanleg.

Eg har to bilar. Den eine går typisk korte turar gjennom bommpengering utanom nokre få lengre turar, men ikkje lenger enn at lading før start og ved ankomst på "heimeladar" hadde fungert. Den andre har få turar kortare enn 50km og mange på 400+ km der det må ladast på kommersiell lader før retur og gjerne undervegs om ikkje rekkevidda er over 500km på vinterføre. Det er og svært dårleg utval i små varebilar med lang rekkevidde. To av tre ladingar på hurtiglader hadde kutta i  økonomisk fordel med elbil. Eventuellt ennå større del på hurtiglader på grunn av "kort" rekkevidde.

Reknestykket for elbilen blir ikkje så bra om eigar ikkje kan lade heime og alltid må lade på kommersiell ladestasjon. Endå dårlegare blir det med hurtiglading på langtur og direkte dårleg blir reknestykket om sjåføren er på timebetaling. Akkurat det siste er ikkje så uvanleg, det er ganske mange tjenestbilar og det er ikkje gjeve at dei kan lade der dei har stopp for å utføre oppdraget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Ja for tall fra elbil er jo til å stole på.  Jeg husker i al fall strømpriser på 3 og 4 kr i desember, mens jeg fylte på diesel for under 14-15 kr/literen. 

For egen del var det betydelig billigere (og hurtigere) å ta bilen hjem til .dk i julen enn det hadde vært med en tilsvarende elbil der jeg ville vært avhengig av mye hurtiglading. 

Men joda, for langt størstedelen av året vil temmelig sikkert elbilen være rimeligere.  Pris er imidlertid ikke altavgjørende for min del. 

Diesel for 14-15 kroner literen? Det må være før oljeprisen steg kraftig. Jeg kjører forbi en stasjon daglig og prisen ligger som regel på 19-tallet. Laveste jeg har sett denne måneden var høyt oppe på 17-tallet .

Strømmen har ikke kostet 3-4 kroner kWh på natta (når folk flest lader) så lenge jeg har fulgt med i hvert fall. Pr. nå ligger den normalt på ca. 1,50 i snitt. Med nettleie drøye 2 kroner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (28 minutter siden):

Jeg har en V90 CC med D5 motoren

Forbruket ligger jevnt på 0,68-0,7 pr mil

Hvordan TU fikk 1,2 og hvordan de da kjører vil jeg helst ikke vite 🙂

Tipper de brukte det gode, gamle trikset med å begynne med konklusjonen og så jobbe seg bakover.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (34 minutter siden):

Jeg har en V90 CC med D5 motoren

Forbruket ligger jevnt på 0,68-0,7 pr mil

Hvordan TU fikk 1,2 og hvordan de da kjører vil jeg helst ikke vite 🙂

Det står vel forøvrig i artikkelen, men hvis det er som du skriver, at du IKKE vil vite, så har du vel ikke tatt deg bryet med å lese den.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det de fleste burde vurdere er hybridbiler. Helst ladbare (litt avhengig av din økonomi). Verden har ikke nok råstoff til å lage batterier til el-biler overalt. Til hybridbiler trengs bare ca en femtedel av batteristørrelsen til en el-bil. Likevel spares 90% av utslippet dersom man er flittig nok med ladingen (dvs dersom besinprisen er såpass mye dyrere enn strømprisen). Hvis vi for personbiler kan velge mellom 100 millioner elbiler eller 500 millioner hybridbiler i verden så vil hybridene gi mindre utslipp.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Mykje småkøyring i nærområdet gjennom diverse bommpengeringer er for mange typisk bruksmønster. Det betyr ikkje at stort sett lengre turer på landevegen utan mange utan bompasseringar er uvanleg.

Eg har to bilar. Den eine går typisk korte turar gjennom bommpengering utanom nokre få lengre turar, men ikkje lenger enn at lading før start og ved ankomst på "heimeladar" hadde fungert. Den andre har få turar kortare enn 50km og mange på 400+ km der det må ladast på kommersiell lader før retur og gjerne undervegs om ikkje rekkevidda er over 500km på vinterføre. Det er og svært dårleg utval i små varebilar med lang rekkevidde. To av tre ladingar på hurtiglader hadde kutta i  økonomisk fordel med elbil. Eventuellt ennå større del på hurtiglader på grunn av "kort" rekkevidde.

Reknestykket for elbilen blir ikkje så bra om eigar ikkje kan lade heime og alltid må lade på kommersiell ladestasjon. Endå dårlegare blir det med hurtiglading på langtur og direkte dårleg blir reknestykket om sjåføren er på timebetaling. Akkurat det siste er ikkje så uvanleg, det er ganske mange tjenestbilar og det er ikkje gjeve at dei kan lade der dei har stopp for å utføre oppdraget.

Med Ionity-avtale til 139,- per måned, har jeg kunne fylle for 1,65 kWh i løpet av denne perioden. Så langt billigere enn prisene du antyder. Og med visse modeller får du det første året uten månedskosten. Da skal det veldig mye til for åt det blir billigere med ice-bil.

Faktisk betaler jeg mer for hjemmelading, da borettslaget tar 2,50 per kWh, siden jeg ikke har mulighet til fast plass og engen lader. Jeg bruker derfor ikke strøm fra lader til forvarming pga opplegget som gjør det vanskelig/umulig, og om det skulle være mulig, veldig lite vennlig overfor mine andre ladende naboer.

Kjører som regel lite på korte turer, de fleste er gjerne 90 km eller mere. Og da trenger jeg i de fleste tilfeller ikke lade på tur, med mindre turene er veldig lange. Og om sånne turer skjer, kan man ofte løse ladingen ved å stå på AC-lader mens man gjør det man tok turen for. OG, nå er riktignok folk forskjellige, men på turer over 400 km en vei, så vil de aller fleste stoppe for en matbit og en strekk på kroppen. Da kan man fort kombinere dette.

Som sagt lengre opp, kostnaden trenger ikke være all verden for det ene stoppet eller de to-tr, om man må lade både til og fra og ved ankomststed. Riktignok litt avhengig av hvor man hører til geografisk, og hvor man beveger seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...