Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (3 timer siden):

Og du tror bilene i denne testen er lastet til maks?

Med full bil så bruker den omtrent 3 liter på mila, men med lite last så bruker den 1,5.
Kun lastebil, ikke henger.

Du sammenligner 40 tonn med 2 tonn.. hvor 2 tonn bruker 1,2 liter på mila, og 40 tonn bruker 4 liter på mila.

 

Det som er relevant er hvordan de vanligvis blir kjørt, når en sammenligning skal gjøres. Kjøres lastebiler vanligvis tomme? Personbiler kjøres vanligvis/daglig så å si tomme i denne sammenhengen (forbruk). Dessuten var det du som begynte å sammenligne med lastebiler, ikke jeg. En annen ting, hvis du lurer på hvorfor forbruket er høyt på denne bilen så er det fordi de regner med diesel brukt til forvarming av bilen med dieselvarmer.

Endret av Cleanupordie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ragnar M skrev (38 minutter siden):

Her er det Teslaen som har et merkelig høyt forbruk på nesten seks kwh per mil. En gammel Tesla jeg låner av og til ligger rett over to kwh per mil.

Du klarer ikke det målt fra veggen. Det er ca. 10-12% tap i laderen (avhengig av strømstyrke man lader med), og i tillegg kommer all strøm brukt til forvarming av bilen. Som det blir mye av når det kjøres mye småturer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (5 timer siden):

Kan tenke meg at du gjør mange turer med LC som krever en "arbeidshest" enten det er noe tungt på kroken eller andre typer oppdrag på elendig         underlag og tunge bakker, og da har man ikke påfallende mye å velge mellom på den elektriske siden. De elbilene jeg har sett har ikke serlig god   bakkeklaring.

Rivian R1T med luftfjæring har 38 cm bakkeklaring på maks. Spennende om den kommer til Norge med det første. Blir antagelig dyrere enn folk flest har lyst til. Men cool bil da. Masse bra egenskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så sleng på ny netttariff som jekker opp nettleien med 300-400kr mnd så er sitter man igjen med rekkeviddeangst og timesvis av "bensinstasjontimer" når man skal på langtur. En svensk sammenligning av langtur viser at det koster 3x så mye å kjøre en elbil med betalt hurtiglading fra sverige til spania, som om man gjør det samme i en dieselbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis kun pris er et kriterie finnes det mange svært billige og helt greie diesel og bensinbilder fra rundt 2010 med OK comfort. Disse har en avskrivning per år tilnærmet 0,-. Hvis du skal ha en viss rekkevidde, også vinterstid, så må en i dag kjøpe en ganske kostbar elbil (jeg har en slik en fra 2021). Kostnad per kilometer medregnet verdifall er langt høyere med den enn dieselbilen. Hvertfall med strømprisene vi har sett i det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Edmund Brekke skrev (3 timer siden):

En tesla som står ute må forvarmes for at de rammeløse vinduene ikke skal sitte fast når dørene åpnes. Denne forvarmingen krever mye energi, gjerne tilsvarende en kjøretur på en mil eller mer.

Hvis det er så isete ute at vinduene sitter fast er det nok av is på frontruta også. Dermed en fordel å forvarme alle typer biler, om man ikke _liker_ å skrape da...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 timer siden):

Jeg har en av hver, og elbilen koster meg mye mye mye mye mindre penger enn dieselbilen... 

Jeg har elbil og bensinbil, og begge koster meg omtrent like mye.

Forskjellen er at elbilen kjøres tre ganger så langt som bensinbilen, og bensinbilen er 16 år gammel med lite verditap.

Da pandemien fikk meg til å slutte å ta buss fant jeg ut at jeg kunne spare omtrent kr 150 i bompenger og bensin hver dag ved å kjøpe elbil. Sparer også minst en time hver dag med egen bil fremfor buss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har begynt å se litt på langtidsværvarselet for å planlegge ladingen av elbilen!

Det fungerer fint, og akkurat nå så har bilen startet lading med en strømpris ned mot 95 øre/kwh på ladeøkten i natt.

Tidligere kjørte vi tur på søndagene for å få billig diesel. Triste tider å tenke tilbake på i forhold!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

E400d har et WLTP snittforbruk på 0,68L/10 km, velger du isteden en E220d med "kun" 200 HK er forbruket oppgitt til 0,54L/10 km.

Merkelig at de ikke har valgt en produsent med mer tradisjon for å bygge gode dieselmotorer enn det Volvo har til denne testen.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Plokken said:

E400d har et WLTP snittforbruk på 0,68L/10 km, velger du isteden en E220d med "kun" 200 HK er forbruket oppgitt til 0,54L/10 km.

Merkelig at de ikke har valgt en produsent med mer tradisjon for å bygge gode dieselmotorer enn det Volvo har til denne testen.

Merkelig hvor mange som ikke leser artikkelen. 
Grunnen til det høye forbruket på begge biler er at man forvarmer og kjører mye småturer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (19 timer siden):

1,2 på mila var jo usedvanlig høyt, min 20 år gamle Subaru bensinbil bruker 0,9 på småkjøring.

Min bruker 12 år gamle Subaru bruker 0,92 på jobbpendling. 60% landevei, resten by. En del bakker. På vinteren. 0, 83 på sommeren. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (56 minutter siden):

Merkelig hvor mange som ikke leser artikkelen. 
Grunnen til det høye forbruket på begge biler er at man forvarmer og kjører mye småturer.

Hvordan hadde testen vært med 7-8 mil jobbpendling med 90 i snitt?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, André Brandtzæg said:

Hadde vært mer interessant om de og brukte hurtigladere 0-100%. For det er ikke alle som har mulighet til å lade hjemme. 

Kjøper ikke elbil om man ikke kan lade hjemme. Enten kjøper man hybrid eller flytter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 5.2.2022 den 8.40):

Men snakker vi ikke her økonomi? Hvis ikke er det greit nok det, men da må man være ærlig at det kun er egne følelser som er grunnen og ikke sidestille det med økonomisk lønnsomhet. 

Altså, det er jo betraktelig mer økonomisk lønnsomt med en trillebår enn en elbil, men de har ikke akkurat samme funksjoner. Man kan jo frakte ting og personer med begge.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, grovetussen said:

Altså, det er jo betraktelig mer økonomisk lønnsomt med en trillebår enn en elbil, men de har ikke akkurat samme funksjoner. Man kan jo frakte ting og personer med begge.

Er enig i at noen (få) har såpass spesielle behov som gjør at de ikke kan velge el, men det reelle tallet av slike brukere er veldig få. Derimot mangler det ikke på representasjonen av folk som tror de er i denne gruppa i det lokale kommentarfeltet. Argumentasjonen og til dels latterlige urealistiske bruksbehov (må kjøre 2 tonns henger minst 11 timer i strekk uten pause) kommer stadig opp som argument for hvorfor det ikke går, mens man andre ganger trekker man frem eksemplet om bil som ble kjøpt for vrakpant pris og da ikke har ble verditap som et argument mot el. Sistnevnte er så klart et argument, men for de fleste tror jeg verdien av god nattesøvn hvor frykten for at ikke en av de 100 tingene som kan gå i stykke på gammel fossilbil burde veie tyngre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...