Mathias Klingenberg Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Hadde vært litt mer relevant å sammenligne en model Y med en V40 enn en V90 Cross Country. 5 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Interessant. Jeg synes forbruket var ganske høyt på begge bilene; en dieselbil som ligger på rundt 0.6 l/milen vil nok være nærmere kostnad til elbilen. Om man legger inn noe hurtiglading vil nok resultatet også endre seg noe. En mer effektiv bil som Hyundai Ioniq vil derimot mest sannsynlig gjøre at elbilen fortsatt er billigst. Det er uansett trist at det har blitt så dyrt med både drivstoff og strøm de siste årene. Et familiemedlem av meg bor i Texas og fyller for ca. 6 kr literen, under 5 kr literen med medlemsrabatt. Da er det ikke mye å spare på å bytte til elbil, om ikke drivstoffprisene økes kunstig av avgifter. 8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Dere brukte en bil som bruker nesten like mye diesel som lastebiler.. Min bil er større og bruker like under 1 liter mila. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 5. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) 1 hour ago, FrihetensRegn said: Interessant. Jeg synes forbruket var ganske høyt på begge bilene; en dieselbil som ligger på rundt 0.6 l/milen vil nok være nærmere kostnad til elbilen. Om man legger inn noe hurtiglading vil nok resultatet også endre seg noe. En mer effektiv bil som Hyundai Ioniq vil derimot mest sannsynlig gjøre at elbilen fortsatt er billigst. Det er uansett trist at det har blitt så dyrt med både drivstoff og strøm de siste årene. Et familiemedlem av meg bor i Texas og fyller for ca. 6 kr literen, under 5 kr literen med medlemsrabatt. Da er det ikke mye å spare på å bytte til elbil, om ikke drivstoffprisene økes kunstig av avgifter. Skal holde meg kort, men du kan igrunnen ignorere hele drivstoffbesparelsen og allikevel spare en haug av penger på service og vedlikehold alene. I tillegg kommer reduserte bom og årskostnader. Intensjonen er ikke å være spydig men, om man på ramme alvor fortsatt er av den oppfatningen av at det under normale omstendigheter er nokså like kostnader for disse drivlinjene så burde man be om en gjennomgang av økonomien med Hallgeir fra luksusfellen. Endret 5. februar 2022 av The Very End 12 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Cleanupordie Skrevet 5. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Ja, hvis man bare kjører småkjøring, bruker også dieselbiler mye drivstoff. Min 2.0 TDI kunne gå ned i 0,45 på mila på langkjøring på sommeren, på sommerferie. Men på kjøringen jeg som regel gjorde året rundt, bykjøring under 20 km til dagen, ble det nærmere 0,6 på sommer og 0,75 på vinter. I tillegg kom alt av reparasjoner og service. Partikkelfilter, EGR-ventil osv. osv. Den billige lille dieselbilen, 6 år gammel ved innkjøp og kjøpt brukt til lav pris, tilsvarte en stor og dyr, splitter ny elbil i totale kostnader. Endret 5. februar 2022 av Cleanupordie 9 1 Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Dubious skrev (8 minutter siden): Dere brukte en bil som bruker nesten like mye diesel som lastebiler.. Min bil er større og bruker like under 1 liter mila. Vet ikke om du har lagt merke til at forbruket for både elbil og dieselbil er oppgitt per 100 km, ikke per mil (10 km). På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers. Endret 5. februar 2022 av Cleanupordie 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 5. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2022 11 minutes ago, Cleanupordie said: På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers. Skulle ønske folk kunne erkjenne dette oftere, for det er høyst reelt. Ta min tidligere Mazda 3 (2011) modell. På langtur kunne den komme ned mot 0.42l mila, men når der var kaldt og kjøreturene var små kunne man med enkelthet doble forbruket (og i veldig kaldt vær med veldig kort kjøretur snakker vi opp mot literen på mila). Folk er veldig opptatt av å finne det verst tenkelige scenarioet når det skal argumenteres mot elbil, mens man lett hopper over å forholde seg til realiteten for andre drivlinjer. 12 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 The Very End skrev (19 minutter siden): Skal holde meg kort, men du kan igrunnen ignorere hele drivstoffbesparelsen og allikevel spare en haug av penger på service og vedlikehold alene. I tillegg kommer reduserte bom og årskostnader. Intensjonen er ikke å være spydig men, om man på ramme alvor fortsatt er av den oppfatningen av at det under normale omstendigheter er nokså like kostnader for disse drivlinjene så burde man be om en gjennomgang av økonomien med Hallgeir fra luksusfellen. Noen ganger er ikke kostnadsforskjellene store nok til at det lønner seg å bytte fra dieselbil til elbil. Og når jeg sier lønner seg, så mener ikke jeg kun økonomisk, men en haug med andre forhold som gjør at nytteverdien overgår kostnadene. Dieselprisen må doble seg før jeg bytter ut min gamle Land Cruiser med en hvilken som helst elbil. 7 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 The Very End skrev (Akkurat nå): Folk er veldig opptatt av å finne det verst tenkelige scenarioet når det skal argumenteres mot elbil, mens man lett hopper over å forholde seg til realiteten for andre drivlinjer. Det går ofte mot det når det skal argumenteres for elbiler og mot bensin/dieselbiler også. Enkelte mennesker er fanboys og mener at det de har og liker skal alle andre også ha og like. Med en motorvarmer er det ikke så stor forskjell på dieselforbruket sommer som vinter. En dieselmotor holder rundt 90 grader driftstemperatur, enten det er -20 eller +30 grader ute. 2 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Just now, FrihetensRegn said: Noen ganger er ikke kostnadsforskjellene store nok til at det lønner seg å bytte fra dieselbil til elbil. Og når jeg sier lønner seg, så mener ikke jeg kun økonomisk, men en haug med andre forhold som gjør at nytteverdien overgår kostnadene. Dieselprisen må doble seg før jeg bytter ut min gamle Land Cruiser med en hvilken som helst elbil. Men snakker vi ikke her økonomi? Hvis ikke er det greit nok det, men da må man være ærlig at det kun er egne følelser som er grunnen og ikke sidestille det med økonomisk lønnsomhet. 5 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Samme øvelse med en plugg inn hybrid er også interessant. Veldig mye av daglig kjøring kan være helt eller delvis elektrisk. Forutsetningen er at man holder seg under 4-5 mil på hverdagene. Kort pendling kan også være veldig billig om man kan lade i begge endene av turen. Langtur blir mer likt bensin/diesel. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Cleanupordie skrev (54 minutter siden): Vet ikke om du har lagt merke til at forbruket for både elbil og dieselbil er oppgitt per 100 km, ikke per mil (10 km). På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers. Lastebilen jeg kjører bruker 15 liter per 100 km, altså 1,5 per mil. Regnestykket blir det samme. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 FrihetensRegn skrev (53 minutter siden): Det går ofte mot det når det skal argumenteres for elbiler og mot bensin/dieselbiler også. Enkelte mennesker er fanboys og mener at det de har og liker skal alle andre også ha og like. Med en motorvarmer er det ikke så stor forskjell på dieselforbruket sommer som vinter. En dieselmotor holder rundt 90 grader driftstemperatur, enten det er -20 eller +30 grader ute. Med motorvarmer (på strøm) må du regne inn strømforbruk i tillegg. Dessuten vil dieselbilen uansett starte tilleggsvarmeren sin for å holde temperaturen i kupeen når det er kaldt ute. Det er for lite spillvarme fra motoren i moderne dieselbiler. Dermed blir forbruket høyere selv om motoren er varm. 4 2 Lenke til kommentar
2ETE1ZXM Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Jeg har både bensinbil, dieselbil og elbil. Jeg synes det er rart at man sammenligner en av de mest energieffektive nyutviklede bilene som Tesla Y med en av de minst energieffektive dieselbilene. Jeg kjører en nyere rekkesekser MB på snaut 400 HK. Den bruker 0,8 l diesel på bykjøring og 0,6 l på landevei. Jeg bruker elbil til jobb og hytta, og lader enkelt begge steder. Veldig fornøyd. Men jeg kunne ikke tenke meg å være avhengig av ekstern lading og velger diesel på andre langturer. Tror ikke det er mulig å konkludere generelt mellom diesel/bensin og el. Er situasjonsavhengig. Men må du stort sett bruke ekstern lading tror jeg diesel er et godt alternativ for mange. Jeg ønsker å disponere tida mi selv, ikke være avhengig av å vente på at bilen lades. 7 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Det store problemet for elbiler er levetiden. MB har f.eks ca 19 år gjennomsnittlig levetid for forbrenningsbiler før vraking. For elbiler som lages i dag føler jeg det tallet vil bli ca 12-14 år. Det er mange, mange som bor relativt øde som har biler i daglig drift som er 25-30 år gamle. De mekker selv og bilene er enkle. Lite salting. 3 2 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Kostnadsbildet for de fleste vil jo være veldig individuelt avhengig av bosted, arbeidsplassen osv. Ta meg f.eks., jeg kjører en elbil og passerer Oslo og Bærum hver virkedag, besparelsen bare i bompenger er enorm. I tillegg får jeg ladet bilen på jobben. Jeg har da veldig lave drivstoffkostnader, lader kun på kommunale ladeplasser i Oslo og hurtigladere dersom jeg skal på lengre tur eller om det er en del kjøring i helgene. Ellers er det inge reg.reim, motoroljeskift hver 10.000/15.000 km o.l. For min del er elbilen no brainer. Hadde jeg derimot bodd på landet uten bompassering, uten en arbeidsplass som lar meg lade bilen så hadde jeg nok gått for en Toyota hybridbil. Endret 5. februar 2022 av Raude 1 Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Dubious skrev (2 timer siden): Lastebilen jeg kjører bruker 15 liter per 100 km, altså 1,5 per mil. Regnestykket blir det samme. Det må være en tom, liten lastebil. Vanlig forbruk på 40 tonn vogntog er 40+ liter per 100 km. 8 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Med motorvarmer (på strøm) må du regne inn strømforbruk i tillegg. Dessuten vil dieselbilen uansett starte tilleggsvarmeren sin for å holde temperaturen i kupeen når det er kaldt ute. Det er for lite spillvarme fra motoren i moderne dieselbiler. Dermed blir forbruket høyere selv om motoren er varm. Neinei, ethvert merforbruk på dieselbilen må selvsagt ses bort fra. Drivstoffet oppstår jo også i tanken til bensinstasjonen. Vet ikke hvordan det er nå, men har tidligere sett at mange biler ikke regner med tilleggsvarmeren i forbruket som vises på skjermen. 4 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 1,2 på mila var jo usedvanlig høyt, min 20 år gamle Subaru bensinbil bruker 0,9 på småkjøring. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå