Redaksjonen. Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 DEBATT: Synger Facebook på siste (meta)vers? Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Jeg tror nok en vesentlig grunn for at de mister brukere er fordi folk er lei deres ekstreme sensur kombinert men en feed som fylles med søppel og da ikke engang "søppel" fra venner, men alle mulige andre ting. Når facebook også innrømmet i retten at deres faktasjekkere kun gjør dette utifra egne meninger, har det skapt en enda større mistillit. De går etter journalister med mange tiårs erfaring og lyver om hva som er blitt sagt. Nei, Facebook har bare seg selv å takke. Deres evige grådighet etter makt og penger har gjort dem overflødige. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Det er jo lov å håpe. Spesielt alle offentlige institusjoner må komme seg vekk fra FB. Når stat og kommune kommuniserer gjennom et privat foretak som er kjent for massiv innhenting av personlige data og salg av disse til tredjepart som bruker dem til manipulering av opinionen på høyt nivå, da er det på tide å trekke seg. For Norge sin del bør de statlige aktørene gå sammen om å utvikle en tilsvarende plattform for kommunikasjon til landets borgere. Vi er allerede i disse registrene sånn at å logge oss på via IDPorten, kombinert med muligheten for å bruke pseudonym for å kunne snakke fritt burde være en smal sak å få til. Alt selvfølgelig driftet fra et datasenter i Norge på norske (a.k.a. fri kildekode) løsninger. 7 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 5 hours ago, Roger Moore said: Det er jo lov å håpe. Spesielt alle offentlige institusjoner må komme seg vekk fra FB... Jeg er enig i alt du sier der. Men det er langt igjen, selv med det siste fallet så har Facebook steget like mye som Oslo Børs (OSEBX) de siste 3 årene. Og vi har fortsatt en eierandel på langt over 10000 kr hver, gjennom oljefondet. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 5 hours ago, Roger Moore said: Det er jo lov å håpe. Spesielt alle offentlige institusjoner må komme seg vekk fra FB. Når stat og kommune kommuniserer gjennom et privat foretak som er kjent for massiv innhenting av personlige data og salg av disse til tredjepart som bruker dem til manipulering av opinionen på høyt nivå, da er det på tide å trekke seg. For Norge sin del bør de statlige aktørene gå sammen om å utvikle en tilsvarende plattform for kommunikasjon til landets borgere. Vi er allerede i disse registrene sånn at å logge oss på via IDPorten, kombinert med muligheten for å bruke pseudonym for å kunne snakke fritt burde være en smal sak å få til. Alt selvfølgelig driftet fra et datasenter i Norge på norske (a.k.a. fri kildekode) løsninger. Altså, jeg tror du burde sette deg mer inn i lovgivningene rundt persondata og hvordan det både påvirker og brukes i det offentlige. Det er faktisk mye arbeid i kulissene for hvordan disse håndteres (ROS og DIPA er relevant å kjenne til). Ellers er det et stort argument at offentlige tjenester skal være tilgjengelig på de flatene hvor folk ferdes, noe som også er grunnen til hvorfor tjenestene også har kanaler på sosiale medier. Ellers anbefaler jeg å være litt mindre konspiratorisk. Ta en snakk med sikkerhetsansvarlige i de forskjellige offentlige tjeneste (alle har det), og de kan da gi deg mer utfyllende svar. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 13 minutes ago, The Very End said: Ellers er det et stort argument at offentlige tjenester skal være tilgjengelig på de flatene hvor folk ferdes, noe som også er grunnen til hvorfor tjenestene også har kanaler på sosiale medier. Men nå er det jo slik at Staten har kjøpt seg inn i Facebook og driver massiv Facebook reklame gjennom Statskanalen. Det er næringsvirksomhet, og noe helt annet enn å finne folk der de "ferdes". De fleste klarer å finne det de trenger av offentlig informasjon på offentlige websider. Og nrk.no dekker fint behovet for interaksjon med NRK programmer. 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) 5 minutes ago, J-Å said: Men nå er det jo slik at Staten har kjøpt seg inn i Facebook og driver massiv Facebook reklame gjennom Statskanalen. Det er næringsvirksomhet, og noe helt annet enn å finne folk der de "ferdes". De fleste klarer å finne det de trenger av offentlig informasjon på offentlige websider. Og nrk.no dekker fint behovet for interaksjon med NRK programmer. Vi må skille mellom kommersiell reklame og informativ reklame. Kan forstå at begge virker irriterende, men det er ikke nødvendigvis dumt å sende reklame for å informere brukere av Facebook at de kan kontakte f.eks Skatteetaten på Facebook. Videre pleier Skatteetaten kun svare generelle spørsmål og ber på samme tid at man henvender seg til andre kanaler om man ønsker sine saker løst (som krever at man oppgir personopplysninger). Personlig setter jeg pris på å kunne ha valgene fremfor å være avhengig av telefonkø - helvete eller fysisk oppmøte for trivielle ting. Endret 5. februar 2022 av The Very End Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 1 minute ago, The Very End said: ... det er ikke nødvendigvis dumt å sende reklame for å informere brukere av Facebook at de kan kontakte f.eks Skatteetaten på Facebook... Det er vel en svært liten del av norske Facebook-medlemmer som ikke klarer å skrive skatteetaten.no hvis de er ute etter informasjon derfra. Nå vil riktignok mange bare skrive skatt, og få hjelp av Google, men det er en sak for seg. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 1 minute ago, J-Å said: Det er vel en svært liten del av norske Facebook-medlemmer som ikke klarer å skrive skatteetaten.no hvis de er ute etter informasjon derfra. Nå vil riktignok mange bare skrive skatt, og få hjelp av Google, men det er en sak for seg. En skulle tro at mange klarte nettopp dette, men vi har ofte tendenser til å tenke at alt er «enkelt», men så viser det seg derimot at slike relativt enkle operasjoner for mange oppleves vanskelig. Dette er også grunnen til at vi bør være glad for at det er en overflod av kanaler til våre tjenester slik at disse når et bredt publikum. Når det er sagt er jeg 100% enig med deg at man skal være ekstremt forsiktig med å ukritisk stole på aktørene innenfor sosiale medier. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 All reklame og salg som man ikke oppsøker selv er spam. 2 Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Hvordan kommer investeringene i metaverset til Zuckerberg ut om man adder "The new kid in Town", lockdowns. Ut i fra nær historie, er det ikke urimelig å spekulere i en tenk lengre lockdown, og sett i lys av den muligheten, som ikke var tenkelig for 3 år siden. Kansje investringene da vil få omstendigheter det kan blomstre i og kansje ikke. Kunnskap om metaverset og dets potesiale sett i lys av tenkte mulige fremtids scenarioer, er vel det nærmeste man kommer et svar? Endret 5. februar 2022 av Slakter Hansen retting Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 The Very End skrev (3 timer siden): Altså, jeg tror du burde sette deg mer inn i lovgivningene rundt persondata og hvordan det både påvirker og brukes i det offentlige. Det er faktisk mye arbeid i kulissene for hvordan disse håndteres (ROS og DIPA er relevant å kjenne til). Ellers er det et stort argument at offentlige tjenester skal være tilgjengelig på de flatene hvor folk ferdes, noe som også er grunnen til hvorfor tjenestene også har kanaler på sosiale medier. Ellers anbefaler jeg å være litt mindre konspiratorisk. Ta en snakk med sikkerhetsansvarlige i de forskjellige offentlige tjeneste (alle har det), og de kan da gi deg mer utfyllende svar. Overraskende nok så snakker jeg med disse ukentlig, og de er like skeptiske som meg. Det er ikke konspiratorisk det jeg skriver, men beviselige hendelser med FB. Det er lov å se på fakta og i å ikke være naiv. Stat og kommune har et ansvar for deg som borger, da skal en ikke tvinge mennesker inn i private selskap som bedriver kartlegging og manipulasjon av befolkningen. Ha i bakhodet at USA har en lov som sier at om et amerikansk teknologiselskap, slik som FB, Microsoft, AWS, Google med flere blir bedt om å hoste opp data om og fra sine kunder så skal de utlevere dise dataene. Uten å informere kunden om det. Dette er ikke konspirasjon., men ekte lover som en vet finnes. Hvis en fjerner stat og kommune fra FB, og tilbyr lignende funksjonalitet på de forskjellige etatene sine hjemmesider så er en fremdeles der folk ferdes, på internett. NRK har begynt å utvikle sin en plattform for dette. Da er det bare for de andre statlige aktørene å innlede et samarbeid her med NRK. At denne plaformen skal eies, utvikles og driftes i Norge helt utenfor private selskap sine skyløsninger er og blir en selvfølge. At NAV, Lånekassen og kommuner i stadig økende grad bruker AWS og Azure er ikke annet enn en personvernstragedie. 2 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 J-Å skrev (2 timer siden): Det er vel en svært liten del av norske Facebook-medlemmer som ikke klarer å skrive skatteetaten.no hvis de er ute etter informasjon derfra. Nå vil riktignok mange bare skrive skatt, og få hjelp av Google, men det er en sak for seg. Kommuner, SVV, Nye Veier og felre andre store etater som skal kommunisere toveis med befolkningen bruker dessverre FB. I tillegg opplever en ofte at skoler bruker FB for å kommunisere om alt sosialt barna skal/kan være med på. I gråsonen har en idretslag som mottar betydelig med offentlige midler gjør det sammen. Å tvinge folk inn på FB for at de skal ha en sosial tilhørighet er og blir en uting. Vi trenger en statlig eid, utviklet og driftet løsning som tar over disse oppgavene fra FB. 1 1 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 The Very End skrev (3 timer siden): Vi må skille mellom kommersiell reklame og informativ reklame. Kan forstå at begge virker irriterende, men det er ikke nødvendigvis dumt å sende reklame for å informere brukere av Facebook at de kan kontakte f.eks Skatteetaten på Facebook. Videre pleier Skatteetaten kun svare generelle spørsmål og ber på samme tid at man henvender seg til andre kanaler om man ønsker sine saker løst (som krever at man oppgir personopplysninger). Personlig setter jeg pris på å kunne ha valgene fremfor å være avhengig av telefonkø - helvete eller fysisk oppmøte for trivielle ting. Her er problemet, FB har giott en kommunikasjonsmulighet en ikke hadde før. Og isolert sett er den bra, utfordringen ligger i at FB og det FB gjør med persondataene er skadelig. Derfor må staten lage, eie og drifte en løsning som frir oss fra FB. Offentlige etater og virksomheter bør få et alternativ til FB og så et forbud mot å være på FB. Per nå er det f.eks. umulig å følge utviklingen og kommunikasjonen i flere større veiprosjekt om du ikke har en FB-konto. Skal en kommunisere ellers så må en finne enkeltpersoner i forskjellige statlige instanser og private selskap. For å både få informasjon og for å komme med tilbakemeldinger. I tidligere år var jeg helt utelatt fra alt som skjedde på skolene og i idrettslagene ungene var en del av fordi jeg ikke har og aldri kommer til å få meg en FB konto. Ene og alene fordi jeg er rivende uenig med hva som skjer med mine personopplysninger. Der i samfunnet staten og kommuner har styringen, der skal en kunne være fullverdig medlem uten å måtte bli et offer for private selskap sin innsamling og missbruk av personopplysninger. Dette er et viktig demokratisk prinsipp. 2 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 8 minutes ago, Roger Moore said: I tidligere år var jeg helt utelatt fra alt som skjedde på skolene og i idrettslagene ungene var en del av fordi jeg ikke har og aldri kommer til å få meg en FB konto. Jeg ser jo utfordringen med å holde flere parallelle systemer oppdatert, men det er absolutt ikke bra. Kjenner du til Spond? Som "menig" bruker for en sportsaktivitet synes jeg den fungerer bra, men jeg vet veldig lite om selskapet bak. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 Eneste grunn til å bruke Facebook er at at mange bruker det som oppslagstavle og kommunikasjon for for viktig informasjon. Det at at innhold manipuleres av Faktisk.no og meningsmotstandere gjør ikke tjenesten noe mer populær for min del. 1 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 J-Å skrev (12 minutter siden): Jeg ser jo utfordringen med å holde flere parallelle systemer oppdatert, men det er absolutt ikke bra. Kjenner du til Spond? Som "menig" bruker for en sportsaktivitet synes jeg den fungerer bra, men jeg vet veldig lite om selskapet bak. Ja, jeg bruker Spond i forbindelse med min ene fritidsaktivitet. Jeg er avventende positiv. Skulle ønske den var enda mer frakoblet det private og investorer her. Jeg synes drømmen til Spond er fin, men jeg er usikker på om det er realiserbart. Det er alltid negative element når noen ønsker å tjene penger på noe innen utøvelse av statlig- og frivillig virksomhet. 1 Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 31 minutes ago, Roger Moore said: Kommuner, SVV, Nye Veier og felre andre store etater som skal kommunisere toveis med befolkningen bruker dessverre FB. I tillegg opplever en ofte at skoler bruker FB for å kommunisere om alt sosialt barna skal/kan være med på. I gråsonen har en idretslag som mottar betydelig med offentlige midler gjør det sammen. Å tvinge folk inn på FB for at de skal ha en sosial tilhørighet er og blir en uting. Vi trenger en statlig eid, utviklet og driftet løsning som tar over disse oppgavene fra FB. Men kjære. Husker du ikke at det var tildels mye påvirkning i statlig regi, da ut i fra det jeg la mest merke til fra daværende statsminister Jens Stoltenberg 34 minutes ago, Roger Moore said: Kommuner, SVV, Nye Veier og felre andre store etater som skal kommunisere toveis med befolkningen bruker dessverre FB. I tillegg opplever en ofte at skoler bruker FB for å kommunisere om alt sosialt barna skal/kan være med på. I gråsonen har en idretslag som mottar betydelig med offentlige midler gjør det sammen. Å tvinge folk inn på FB for at de skal ha en sosial tilhørighet er og blir en uting. Vi trenger en statlig eid, utviklet og driftet løsning som tar over disse oppgavene fra FB. Statsminister Jens Stoltenberg var jo en særs aktiv pådriver for å skaffe brukere til facebook. Vi skulle få nærmest hotline direkte til ham. Selveste valget så Jens i krystallkulen, kunne legges til denne plattformen. Husker ikke i forbifarten, om det fantes andre som i regi av å være noe statlig, som i samme eller større grad promoterte bruk av FB like hardt. Så man kan vel si at på mange vis kom det anbefalinger fra statlig hold det å ta i bruk FB. Statlig IT prosjekt er jeg skeptisk til. Et opplegg i regi av noe NGO aktig, eller en stiftelse, hvorpå vi kan søke om hjelp og finansiering og da bør vi se på noen Norge allerede stoler på og samarbeider med, velgjørerene George Soros og Bill Gates for å sikre oss. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 18 minutes ago, Slakter Hansen said: Statsminister Jens Stoltenberg var jo en særs aktiv pådriver for å skaffe brukere til facebook. Det blir vel ikke bedre nå som han får 1% eierandel gjennom oljefondet. Erna var forresten ikke noe mindre aktiv, hun stilte til og med opp på åpningen av Oslokontoret: https://e24.no/naeringsliv/i/MRAR2K/facebook-aapner-kontor-i-oslo-krigen-om-annonsekronene-hardner-til 2 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 @Roger Moore Du hjertelig fortjener et hjerte på dine innlegg her i tråden. Jeg har konsekvent blitt holdt utenfor flere deler av samfunnet, inkludert det du lister opp, fordi at jeg nekter å ofre meg til Facebook. Jeg tilhører også en yngre generasjon enn deg, så jeg har dessverre måttet gå gjennom min ungdomstid med dette. Det er fælt. Jeg deler også din bekymring rundt bruk av AWS, Azure, Zoom, osv, osv. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå