mbh Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Vi kjøpte og overtok en enebolig for litt under 1 år siden. Vi er relativt nye til oppussing, men da vi åpnet vegger og tak klarte vi ikke å se noe tydelig bærevegg/bærende konstruksjon i andre etasje. Da vi fikk en tidligere byggmester til å undersøke nærmere, ble det heller ikke gjort funn av bærende konstruksjon. Det ble derimot påvist en heftig setning i området for bæring av mønedrager. Det fremstår som om søylen fra drager ikke videreføres ned på bærende konstruksjon i bjelkelag mellom andre etasje og kaldloft. Setningen ble anslått på øyemål til å være mellom 5-10cm. Se vedlagte bilder hvor røde piler eller streker angir område for bærende konstruksjon eller fravær av dette. Vi tenker at det kan ha blitt fjernet under renovering av badet under forrige eier. Renoveringen er dokumentert i kvitteringer for utført arbeid, men det er ikke noe dokumentasjon over endring i bærende konstruksjon. Vi har spurt selger hva de vet om endring i bærende konstruksjon, men de sier at de ikke vet noe og at de kun har gjort overfladisk oppussing. I takstrapporten ble det gitt TG1 for takkonstruksjonen og at den fremstår stabil og at det ikke er registrert konstruksjonsvikt på befaringsdagen. Vi opplever dette som grovt misvisende med tanke på setningen i kaldloftet, da den må ha oppstått tidligere enn dette, sannsynligvis ved fjerning av konstruksjonen. Vi opplever problemstillingen som to-delt: det burde ha blitt dokumentert fjerning/endring av bærende konstruksjon og setningen burde ha blitt dokumentert i takstrapporten. Vi får dekket juridiske kostnader opp til 100 000kr via vår boligforsikring, men det krever reklamasjon og en tvist med selger. Vi undersøker derfor hva som vil være mest hensiktsmessig fremgangsmåte. Vi har forstått det slik at takstmann må vurdere skaden, reklamasjon må fremsettes for selger og skaden må utbedres, men vi ønsker selvfølgelig ikke å sitte igjen med kostnadene for dette. Alle innspill og råd mottas med stor takknemlighet. Plantegning fra 2. etasje med rød pil som viser hvor konstruksjon burde ha vært Bilde fra kaldloft som viser søyle og setning Bilde fra andre etasje med rød pil hvor bærende konstruksjon burde ha vært Bilde fra takstrapport som viser TG1 for takkonstruksjon Endret 4. februar 2022 av mbh Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) mbh skrev (36 minutter siden): Bilde fra kaldloft som viser søyle og setning Det er ikke lett å se noe setning på bildet. Kan du beskrive med ord hvor den fremkommer? Er det noen setning å se i taket i etasjen under? Er veggen under søylen bygget i 2"x4"? Når ble boligen bygget? Endret 4. februar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 18 minutes ago, mobile999 said: Det er ikke lett å se noe setning på bildet. Kan du beskrive med ord hvor den fremkommer? Er det noen setning å se i taket i etasjen under? Er veggen under søylen bygget i 2"x4"? Når ble boligen bygget? Det er utfordrende å ta bilder som viser tilstrekkelig, men gulvet i kaldloftet "siger" ned der hvor søylen står. Det kan være enklere å se fra andre vinkler, slik som her og her. Gulvet er lavere der hvor "skyggen" begynner, en slags horisontal strek på tvers av gulvet. Intet å bemerke, til min kunnskap, i etasjen under. Veggen under søylen er bygd i disse dimensjonene: dybde og bredde. Boligen er fra 1985. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 mbh skrev (4 minutter siden): Veggen under søylen er bygd i disse dimensjonene: dybde Du måler med utlekting(?). Hva er målet uten utlekting? Ca. 67mm? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 du ser vel om det har blitt fjernet noen stolper inne i veggen der?da er det jo merker etter spiker i hvertfall,om det ikke er noen merker,så har det alldri vert noen stolpe der,og da kan du nok glemme og gå på selger de stolpene som står der nå,de ser ut til og ha vert der,ettersom de er mørkere en de nye som er montert etter oppussing av bad. Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 10 minutes ago, mobile999 said: Du måler med utlekting(?). Hva er målet uten utlekting? Ca. 67mm? Målte igjen nå. 67mm uten utlekting. 9 minutes ago, Oter said: du ser vel om det har blitt fjernet noen stolper inne i veggen der?da er det jo merker etter spiker i hvertfall,om det ikke er noen merker,så har det alldri vert noen stolpe der,og da kan du nok glemme og gå på selger de stolpene som står der nå,de ser ut til og ha vert der,ettersom de er mørkere en de nye som er montert etter oppussing av bad. Det er utfordrende å si om det har vært stolpe der inne, da bjelkene fremstår nye. Det er spikermerker der hvor stolpen skulle ha vært, men det fremstår som spiker for å feste bjelken til taket. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) mbh skrev (19 minutter siden): Målte igjen nå. 67mm uten utlekting. Okay. Jeg fikk forstørret bildet under og ser at gulvet er skjevt. Heller gulvet fra søylen og mot venstre i i bildet? Endret 4. februar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) (Glemte) Bildet: Spoiler Endret 4. februar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Har du vatret mønedrageren også? Endret 4. februar 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 5 minutes ago, mobile999 said: Okay. Jeg fikk forstørret bildet under og ser at gulvet er skjevt. Heller gulvet fra søylen og mot venstre i i bildet? (Bilde) Ja, det er i utgangspunktet til venstre for søylen at det er mulig å se at gulvet siger ned. Det er utfordrende å få med på bilder, men det er mulig å se at gulvet er en del høyere i motsatt ende av kaldloftet. Vedlegger flere bilder fra kaldloftet dersom det kan bidra til å belyse. Kaldloft 1, Kaldloft 2 og Kaldloft 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 mbh skrev (3 minutter siden): Ja, det er i utgangspunktet til venstre for søylen at det er mulig å se at gulvet siger ned. Poenget er om gulvet er lavere ute til venstre i bildet enn ved søylen. Dersom gulvet er lavere der kan det være lurt å finne ut grunnen til det. Har du en kule du kan legge på gulvet for å finne det ut? Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 13 minutes ago, bruker-540634 said: Har du vatret mønedrageren også? Mønedrageren. Ikke i vater. 2 minutes ago, mobile999 said: Poenget er om gulvet er lavere ute til venstre i bildet enn ved søylen. Dersom gulvet er lavere der kan det være lurt å finne ut grunnen til det. Har du en kule du kan legge på gulvet for å finne det ut? Her er vatermåleren lagt til venstre litt forbi mønedrageren. Tydelig at det heller nedover. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) mbh skrev (30 minutter siden): Her er vatermåleren lagt til venstre litt forbi mønedrageren. Tydelig at det heller nedover. Det var retning 90 grader på dette jeg mente. Klarer du å finne det laveste punktet? Endret 4. februar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) mbh skrev (38 minutter siden): Mønedrageren. Ikke i vater. Her er vatermåleren lagt til venstre litt forbi mønedrageren. Tydelig at det heller nedover. Var ikke stendern jeg tenkte på, men den store drageren i taket. Edit, kan også være greit å måle skjevheten under de platene da det ser ut som de har vridd seg. Endret 4. februar 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 ta bilde av bunn/toppsvill der stolpen egentlig skal være inne i veggen,men 67mm er jo egentlig ikke bærende vegg heller Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) 1 hour ago, mobile999 said: Det var retning 90 grader på dette jeg mente. Klarer du å finne det laveste punktet? Laveste punkt. Forsøkte med to golfballer, da det var det beste jeg hadde tilgjengelig. Fremdeles noe usikker om jeg har svart på det du lurte på. 52 minutes ago, bruker-540634 said: Var ikke stendern jeg tenkte på, men den store drageren i taket. Edit, kan også være greit å måle skjevheten under de platene da det ser ut som de har vridd seg. Målt på motsatt side av kaldloft. Fremstår for meg som om den heller nedover mot stenderen. 32 minutes ago, Oter said: ta bilde av bunn/toppsvill der stolpen egentlig skal være inne i veggen,men 67mm er jo egentlig ikke bærende vegg heller Noe ukjente begrep for meg, men dersom du mener over og under rød strek i dette bildet, så ser bjelken slik ut. Bjelken fremstår noe ny ut for min del. Det er spiker i de to hullene. Dersom det har vært noe der før, så kan det være at bjelken dekker over dette. Det ser slik ut under rød strek. Jeg tolker det du skriver som om stenderne i veggen er for tynne til å være en bærende vegg? Har du noen tanker om hvorfor det er planker/lekter montert på de? Kan det være at stender/bærende konstruksjon er revet og erstattet med det som er der nå? Det er tanker som har slått meg, uten at jeg har noe faglig tyngde til å si noe på det. Jeg vil for øvrig benytte sjansen til å takke alle som har skrevet her i tråden. Endret 4. februar 2022 av mbh Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 tviler på at det har vert en stolpe der,og for at det skulle ha vert en bærevegg,så måtte den være mere en 67mm,da det er en lettvegg. bruk en rettholt,eller et langt vater,så sjekker du taket ved badet,om det har seget,så vil du se det der,og hadde det seget så mye som du tror,så hadde nok døra inn til badet sittet fast også Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 mbh skrev (49 minutter siden): Målt på motsatt side av kaldloft. Fremstår for meg som om den heller nedover mot stenderen. Det der var jo positivt, det er innafor feilmarginene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 mbh skrev (1 time siden): Fremdeles noe usikker om jeg har svart på det du lurte på. Jeg forsøker å få et bedre bilde av situasjonen. Jeg synes det er litt merkelig at golfballene ligger så langt fra stolpen. Hvordan virker gulvet i soverommet på 16 kvm, langs veggen fra vinduet mot badet? Heller det noe her? (Vater/golfballer). Lenke til kommentar
mbh Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 1 hour ago, Oter said: tviler på at det har vert en stolpe der,og for at det skulle ha vert en bærevegg,så måtte den være mere en 67mm,da det er en lettvegg. bruk en rettholt,eller et langt vater,så sjekker du taket ved badet,om det har seget,så vil du se det der,og hadde det seget så mye som du tror,så hadde nok døra inn til badet sittet fast også Det vil jo være en fordel om det ikke har vært en stolpe der, da det vil kunne bety at ingenting er fjernet. Kan du, ut ifra plantegningen, si noe om hvilke andre vegger som har en bærende funksjon? Vi skal undersøke nærmere hvorvidt taket har seget inne på badet. Det er ikke noe vi har sett selv per nå. Med vatermåleren min på 1 meter fremstår det tilnærmet helt i vater. 53 minutes ago, bruker-540634 said: Det der var jo positivt, det er innafor feilmarginene. Det var positivt å høre. Vi håper det står bra til. 6 minutes ago, mobile999 said: Jeg forsøker å få et bedre bilde av situasjonen. Jeg synes det er litt merkelig at golfballene ligger så langt fra stolpen. Hvordan virker gulvet i soverommet på 16 kvm, langs veggen fra vinduet mot badet? Heller det noe her? (Vater/golfballer). Det kan jo være at det kun er gulvet i kaldloftet som er skjevt, uten at jeg har kunnskap til å si noe om hvorfor. Kun spekulasjoner. Gulvet på soverommet fremstår normalt med vater/golfballer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå