Gå til innhold

BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler


Anbefalte innlegg

Det er like morsomt å lese TUs leseres kommentarer om hva den ledende bilindustrien bør gjøre og ikke gjøre. Jeg tror ledelsen i BMW vet hva de snakker om. Og de produserer flere modeller med eldrift allerede, men det er altså markedet som bestemmer og markedet ønsker et godt utvalg av forskjellige produkter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Det er like morsomt å lese TUs leseres kommentarer om hva den ledende bilindustrien bør gjøre og ikke gjøre. Jeg tror ledelsen i BMW vet hva de snakker om. Og de produserer flere modeller med eldrift allerede, men det er altså markedet som bestemmer og markedet ønsker et godt utvalg av forskjellige produkter.

Og konkurrenten Mercedes har planer om å slutte helt med bensin- og dieselbiler. Er det da BMW som vet hva de snakker om, mens Mercedes som ikke har peiling?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 4.2.2022 den 17.58):

Verden har hatt tid, nærmere bestemt de siste 50+++ åra på å gjøre transportsektoren grønnere. Hva han her måtte mene er irelevant (sammen med store deler av toppledelsen i tysk bilindustri som ikke har gjort noe annet enn å trenere prosessen med løgner og direkte lovbrudd, ref. dieselgate og den nylige dommen om samarbeid om å forhindre den teknologiske utviklingen). "Ja men hvis jeg slutter begynner andre" er et like bra argument som 6-åringen som sier at "alle andre" får lov til å spise to is. 

Han som sier det er sjef for verdens mest miljøvennlige bilfabrikant. Ikke bare reduksjon av kjipe miljøfarlige stoffer i batterier, men også ledende innen gjenvinning og bruk av komposittmaterialer med et godt miljøavtrykk. Jeg tror mange ikke er klar over at en Model S f.eks koster mer CO2 å lage + kjøre 150k KM enn en BMW 320i.

Det er ikke et argument på at bensinbiler er mer miljøvennlige enn elbiler - det blir feil, men det er en kommentar på hvor store forskjeller det er på et miljøvennlig bilmerke og et bilmerke folk tror er miljøvennlig.

Om du leser artikkelen ser du at dette er kritikk imot nåværende løsninger, det er ikke godt nok utarbeidet - det er riktig. Det kommer til å kreve mer tid, hvor han foreslår å endre drivstofftype eller utvikle en løsning som er bedre og mer miljøvennlig. Dette gjelder hovedsakelig markeder som ikke har råd/mulighet å utvikle strømnettet sitt kjapt nok. Fortjener ikke de miljøvennlige løsninger?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 timer siden):

Kan du ikke fortelle litt om hvordan klimaprganisasjonen og klimapolitikerne har tenkt å gi den fattige delen av verden tilgang på masse billig og stabil energi? Har disse over hodet tanker ut over subsidierte vindmøller og utenlandskabler?

Solceller.

Om du eier et passende tak, for eksempel en låve vendt riktig vei, kan du fylle det taket med solceller og produsere strøm til 17 øre/kWh. I følge en artikkel i Aftenposten for snart to år siden. I Norge altså..

Hvor mye lagring vil noen trenge som bor et sted det ikke er strøm fra før? Jeg tror svaret på det er 'fint lite'. Solceller vil settes opp og tas i bruk under den forutsetning at det er lite energi tilgjengelig om natta men mye om dagen. Da kan man drive maskiner, kjøle og fryseaggregater, aircondition, datamaskiner, lade biler, traktorer, mopeder, lastebiler og fandens oldemor. At det er lite strøm tilgjengelig om natta vil ikke være noe problem siden det ikke var noe i utgangspunktet..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Solceller.

Om du eier et passende tak, for eksempel en låve vendt riktig vei, kan du fylle det taket med solceller og produsere strøm til 17 øre/kWh. I følge en artikkel i Aftenposten for snart to år siden. I Norge altså..

Hvor mye lagring vil noen trenge som bor et sted det ikke er strøm fra før? Jeg tror svaret på det er 'fint lite'. Solceller vil settes opp og tas i bruk under den forutsetning at det er lite energi tilgjengelig om natta men mye om dagen. Da kan man drive maskiner, kjøle og fryseaggregater, aircondition, datamaskiner, lade biler, traktorer, mopeder, lastebiler og fandens oldemor. At det er lite strøm tilgjengelig om natta vil ikke være noe problem siden det ikke var noe i utgangspunktet..

Når det blir mørkt klokken 19 og du ennå ikke har lest lekser, klart du trenger strøm etter solnedgang. Hva med å lage mat? Eller å oppbevare mat? Er jo lite poeng i å kjøle maten litt på dagtid når det er mørkt og varmt hele natten.

En _må_ ha lagring. Men igjen, dette er tanker jeg aldri har hørt om fra klimaevangelister. Det skal vesten bare drepe eget næringsliv og utvikling samt rasere egen natur på klimaets alter. Klimaevanglister er mer opptatt av frykt og forbud enn muligheter for å gi alle i verden trygge liv. Her er tilgangen på å oppbevare, kjøle og varmebehandle mat og få rent vann en del av det å ha et trygt liv. Tanker klimaevanglister ikke tenker eller akter å ta inn over seg.

Det finnes mye viktigere ting enn klimafrykt og klimaskam, nemlig å gi alle i verden tilgang på minst like mye energi som nordmenn har. Og aller helst til priset før utenlandskabler, ACER og det «grønne» skiftet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

De mest dogmatiske og skråsikre er ofte de med minst kunnskap. Han der er et ekstremeksempel på Dunning/Kruger-effekten.

Prøv å adressere punktene mine. Se om du klarer å ha utvikling av verden for de fattige i tankene uten å la deg hemme av klimapanikk.

 

Bår klimatiltakene vil sementere en milliard mennesker i evig fattigdom da er det noe galt på ferde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (11 minutter siden):

Når det blir mørkt klokken 19 og du ennå ikke har lest lekser, klart du trenger strøm etter solnedgang. Hva med å lage mat? Eller å oppbevare mat? Er jo lite poeng i å kjøle maten litt på dagtid når det er mørkt og varmt hele natten.

En _må_ ha lagring. Men igjen, dette er tanker jeg aldri har hørt om fra klimaevangelister. Det skal vesten bare drepe eget næringsliv og utvikling samt rasere egen natur på klimaets alter. Klimaevanglister er mer opptatt av frykt og forbud enn muligheter for å gi alle i verden trygge liv. Her er tilgangen på å oppbevare, kjøle og varmebehandle mat og få rent vann en del av det å ha et trygt liv. Tanker klimaevanglister ikke tenker eller akter å ta inn over seg.

Det finnes mye viktigere ting enn klimafrykt og klimaskam, nemlig å gi alle i verden tilgang på minst like mye energi som nordmenn har. Og aller helst til priset før utenlandskabler, ACER og det «grønne» skiftet.

Ja, selvfølgelig må man det. 

Men var ikke utgangspunktet ditt samfunn eller samfunnslag som nettopp ikke hadde dette i dag? Altså der hvor diesel-aggregat ikke når?

Du utfordret og etterspurte løsning på hvordan elektrifiserer områder som p.t. har null og niks fra før. Som ikke har kjøleskap, og sannsynligvis langt større utfordringer å tenke på, enn manglende leselys til leksene ... I dette scenarioet, hvor det allerede fra før er bekmørkt etter nattens frembrudd, og hvor kjøleskap eller diesel-aggregat kun er en (uoppnåelig) drøm, hadde faktisk et lite solcellepanel fordelt mellom en rekke husstander, kunne gjort underverker. Selv uten lagring. 

Det ville tross alt vært sykt mye bedre enn dagens situasjon. 

(Hvorvidt det er reelt å få til, er jeg mer usikker på. Men det var ikke jeg som kom med solcelle-ideen, så gjennomføringevne kommer jeg ikke til å svare for.)

Ergo: ja, det er jo best med et lite batteri. Absolutt! Men i dette scenarioet er det virkelig ikke nødvendig med Tesla PowerWalls for å lykkes ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (26 minutter siden):

Når det blir mørkt klokken 19 og du ennå ikke har lest lekser, klart du trenger strøm etter solnedgang. Hva med å lage mat? Eller å oppbevare mat? Er jo lite poeng i å kjøle maten litt på dagtid når det er mørkt og varmt hele natten.

Ingenting annet enn hydrokarboner som duger i dine øyne?

Ugangspunktet var altså at de *ikke* hadde strøm. Da er overgangen til å ha strøm om *dagen* en voldsom forbedring. Det med kjøleskap er så enkelt å løse at alt du oppnår med kveruleringen din er å avsløre deg. Ting må legges til kjøling før det blir mørkt. Også bør kjøleskapet være toppmatet så du kan hente ting der også etter mørkets frembrudd uten å tape for mye kulde.

Gjøre lekser ja, la du merke til at jeg skrev 'lite energi om natta' og ikke 'null energi'? Forskjellen kan være et batteri som lagrer en promille av dagens produksjon men likevel gir nok til å holde liv i noen ledpærer og en radio. Når utgangspunktet altså er null strøm er det enkelt å klare seg med *lite* deler av døgnet. Tross alt klarte du deg med null før ikke sant?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Han som sier det er sjef for verdens mest miljøvennlige bilfabrikant. Ikke bare reduksjon av kjipe miljøfarlige stoffer i batterier, men også ledende innen gjenvinning og bruk av komposittmaterialer med et godt miljøavtrykk. Jeg tror mange ikke er klar over at en Model S f.eks koster mer CO2 å lage + kjøre 150k KM enn en BMW 320i.

Det er ikke et argument på at bensinbiler er mer miljøvennlige enn elbiler - det blir feil, men det er en kommentar på hvor store forskjeller det er på et miljøvennlig bilmerke og et bilmerke folk tror er miljøvennlig.

Om du leser artikkelen ser du at dette er kritikk imot nåværende løsninger, det er ikke godt nok utarbeidet - det er riktig. Det kommer til å kreve mer tid, hvor han foreslår å endre drivstofftype eller utvikle en løsning som er bedre og mer miljøvennlig. Dette gjelder hovedsakelig markeder som ikke har råd/mulighet å utvikle strømnettet sitt kjapt nok. Fortjener ikke de miljøvennlige løsninger?

 

Ikke alle miljørapporter fra Tyskland er troverdige…

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Ingenting annet enn hydrokarboner som duger i dine øyne?

Ugangspunktet var altså at de *ikke* hadde strøm. Da er overgangen til å ha strøm om *dagen* en voldsom forbedring. Det med kjøleskap er så enkelt å løse at alt du oppnår med kveruleringen din er å avsløre deg. Ting må legges til kjøling før det blir mørkt. Også bør kjøleskapet være toppmatet så du kan hente ting der også etter mørkets frembrudd uten å tape for mye kulde.

Gjøre lekser ja, la du merke til at jeg skrev 'lite energi om natta' og ikke 'null energi'? Forskjellen kan være et batteri som lagrer en promille av dagens produksjon men likevel gir nok til å holde liv i noen ledpærer og en radio. Når utgangspunktet altså er null strøm er det enkelt å klare seg med *lite* deler av døgnet. Tross alt klarte du deg med null før ikke sant?

Å jo. Jeg skulle ønske klimaevanglistene heller brukte tid og krefter på å bytte ut kerosene-lampene som brukes rundt i verden med solceller, batteripakker og led-lamper. Disse kerosene-lampene forbrenner omtrent like mye kerosene per år som flytrafikken gjorde før Covid. Men neida, der i gården er flyskam det enste som gjelde. Det er så hvitt og elitistisk at det er til å bli kvalm av.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

Å jo. Jeg skulle ønske klimaevanglistene heller brukte tid og krefter på å bytte ut kerosene-lampene som brukes rundt i verden med solceller, batteripakker og led-lamper. Disse kerosene-lampene forbrenner omtrent like mye kerosene per år som flytrafikken gjorde før Covid. Men neida, der i gården er flyskam det enste som gjelde. Det er så hvitt og elitistisk at det er til å bli kvalm av.

Og da begynner du å prate om noe annet igjen. Ble det for vanskelig å ha to tanker i hodet på en gang? Som at det går an å begrense vår egen bruk av fossil energi *samtidig* som vi prøver å skaffe fornybar energi til den tredje verden? Du redder ikke den tredje verden ved å rakke ned på alle som vil at vesten skal bruke mindre fossil energi vet du.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 timer siden):

Og konkurrenten Mercedes har planer om å slutte helt med bensin- og dieselbiler. Er det da BMW som vet hva de snakker om, mens Mercedes som ikke har peiling?

Det har da BMW også. BMW konsernets lovnader og ambisjoner ligger ikke noe tilbake for Mercedes når det gjelder elektrifisering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Og da begynner du å prate om noe annet igjen. Ble det for vanskelig å ha to tanker i hodet på en gang? Som at det går an å begrense vår egen bruk av fossil energi *samtidig* som vi prøver å skaffe fornybar energi til den tredje verden? Du redder ikke den tredje verden ved å rakke ned på alle som vil at vesten skal bruke mindre fossil energi vet du.

Helt enig med deg i det. Samtidig så er det like patetisk når enkelte bilprodusenter nærmest blir demonisert hvis de ikke følger samme tidsplan for elektrifisering som Tesla. Da vet man rett og slett ikke hvordan verden fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Og da begynner du å prate om noe annet igjen. Ble det for vanskelig å ha to tanker i hodet på en gang? Som at det går an å begrense vår egen bruk av fossil energi *samtidig* som vi prøver å skaffe fornybar energi til den tredje verden? Du redder ikke den tredje verden ved å rakke ned på alle som vil at vesten skal bruke mindre fossil energi vet du.

 Niks, det finnes ingen gode grunner til å rasere vår egen velferd. Du hjelper heller ingen i verden ved å rasere vestens tilgang på energi. Enste som skjer er at vesten blir fattigere og at forskjellene internt i vesten øker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roger Moore said:

 Niks, det finnes ingen gode grunner til å rasere vår egen velferd. Du hjelper heller ingen i verden ved å rasere vestens tilgang på energi. Enste som skjer er at vesten blir fattigere og at forskjellene internt i vesten øker.

Litt satt på spissen; jo, å redusere vårt overforbruk (ofte forvekslet med velferd) vil faktisk gjøre et stort bidrag til en bedre verden. Det er vesten (vi) som er problemet, ikke de stakkarne som bor i sine stråhus i Afrika - selv om vi liker skylder på at de får for mange barn og at dette er det «virkelige» problemet. Hint: løft blikket, din privilegerte mann.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 hours ago, OlavEH said:

Og konkurrenten Mercedes har planer om å slutte helt med bensin- og dieselbiler. Er det da BMW som vet hva de snakker om, mens Mercedes som ikke har peiling?

Virkelig? Skal Mercedes drastisk redusere produksjonen siden det ikke er nok råvarer til batterier? Skal de kutte ut markeder der elektriske biler er uselgelige?

Kan det være at både Mercedes og BMW vet hva de driver med men at Mercedes trenger å grønnvaske seg i media mer enn det BMW gjør?

Vi trenger flere bilprodusenter som tør å ikke være politisk korrekte i hver uttalelse. Honnør til BMW og Volvo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grønn? Nei takk!

Diesel og ekte ren 98 oktan uten "kunstige" innblandinger av etanol er det beste som finns, hvis man ikke har katalysator. Katalysator forringer duften! Etanol er skadelig fordi det fører vann inn i drivstoffsystemet, og ofte kommer fra områder ryddet for regnskog. Jeg har ikke noe imot elbiler og kunne godt hatt en som leketøy, men ikke som hovedbil.

Hvor enn langt det gørnne skiftet er kommet, så vil jeg se det reversert. Objektivt sett er grønn den styggeste fargen jeg vet om.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...