Gå til innhold

BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, bzzlink said:

Ja men man kjører fortsatt i fra Porsche Taycan rundt Nurburgring.

Noen av oss bryr seg mer om prestanda enn kvalitet på søm.

Noen sekunder raskere, hvilken av de to bilene tror du er mest morsom å kjøre? Rundetider handler i liten grad om hestekrefter og akselerasjon. En Porsche 911 GT2 RS er nesten ett minutt raskere enn disse elektriske blysledene rundt Nordschleife...

Fascinerende å se hvor langt folk går i uttalelsene sine for å forsvare Tesla sine produkter...

Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Noen sekunder raskere, hvilken av de to bilene tror du er mest morsom å kjøre? Rundetider handler i liten grad om hestekrefter og akselerasjon. En Porsche 911 GT2 RS er nesten ett minutt raskere enn disse elektriske blysledene rundt Nordschleife...

Fascinerende å se hvor langt folk går i uttalelsene sine for å forsvare Tesla sine produkter...

Hvis rundetider ikke handler om hestekrefter og akselerasjon hvorfor vinner Tesla over Porsche da?

Bedre bremser og understell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvis rundetider ikke handler om hestekrefter og akselerasjon hvorfor vinner Tesla over Porsche da?

Bedre bremser og understell?

Motoreffekt. Ene og alene. Den har jo nesten dobbelt så høy effekt som den bilen du sammenligner med. Og over dobbelt så høy som bensindrevne sedaner som er like raske eller raskere. En annen ting er at med en gjennomsnittlig sjåfør, så hadde Porschen antakelig vært raskere enn Teslaen. Poenget med en bil, uansett om den har 75hk eller 1000hk må uansett være at den har balanserte fine kjøreegneskper som gjør kjøringen underholdende under de fleste forhold. HEr ser det ut som om Teslaen faller igjennom, slik de fleste amerikanske muskelbiler har gjort før den. For å ta en smusikalsk sammenligning, så er Porschen en Gibson Les Paul USA, med en liten stereo kvalitetsforsterker, mens Teslaen er en Kinagitar til 1000kr med et monsterkabinett på et par tusen watt. Ingen tvil om hva som gir mest lyd, men heller ingen tvil om hva som er morsomst å leke med. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, bzzlink said:

Bedre bremser og understell?

Hehe, jeg liker ironien din. Det eneste Teslaen har å skilte med er hestekrefter. Porsche har heller ikke prøvd seg siden de var der i 2019 med en forseriebil med de små motorene. Hvis man gir Lars Kern en ny Turbo S idag vil tiden gå ned.

Hvorfor er biler med halvparten av motoreffekten til en Tesla et hav raskere? Hvilken hastighet greide Teslaen gjennom fuchsrohre og flugplatz? Understell, balanse og bremser er alt på nordschleife. Alle kan lage biler som går fort rett frem...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 timer siden):

Man kan så klart også spørre seg *hvorfor* Teslas kunder elsker produktene til Tesla.

De store tingene som kommer opp ganske regelmessig i alle sammenhenger som jeg har vært borti er det følgende:

- Autopilot

- Ytelser

- Infotainment/app

- Rekkevidde/lading

 

Dette er ting som krever "teknisk kompetanse", overraskende nok.

Og så setter vi dem i en konkurrent sin bil og så får de oppleve det samme der og et febrilsk forsvar for kjøp av Teslaen begynner. AP er ikke annet enn en helt greit implementert førerstøtte. Finnes ikke unikt på noe som helst vis. Ytelse har Tesla kun rett frem i et kort tidsrom, mens andre biler yter likt eller bedre i det som betyr noe. Slik som komfort, støy og det å ikke ha bilen på verksted. Infotainment… yeah right… Men jeg skal gi Tesla én ting, ruteplanleggeren i bilen er god med tanke på ladestopp. Der har nok alle andre et godt stykke igjen. Rekkevidde og lading begynner Tesla å bli forbigått på og det er ikke noe som tyder på at Tesla vil ta tilbake ledelsen de en gang hadde her.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

Men Teslaen kjører fortere rundt Nurburgring enn Taycan. De tok akkurat rekorden for raskeste serieproduserte el sedan.

Vil påstå at det er over knærne.... Vil tippe Porsche føler det som under beltestedet da men.

Hent en Tesla og en Taycan fra butikken og kjør noen runder på Ringen. Teslaen har ikke en sjanse. Teslaen må modifiseres kraftig og bruke dekk som ikke er lovlige på vei for å nærme seg Taycan levert rett fra butikkgulvet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Roger Moore said:

Hent en Tesla og en Taycan fra butikken og kjør noen runder på Ringen. Teslaen har ikke en sjanse. Teslaen må modifiseres kraftig og bruke dekk som ikke er lovlige på vei for å nærme seg Taycan levert rett fra butikkgulvet.

Der tar du feil. (det er mulig du tenker på den første Tesla testen, der de slo Taycanen med 26 sek. diskusjonen nå er at de slo Taycanen med 3 sek, i en Plaid) 

Teslaen kjørte på vanlige dekk, og var ikke modifisert.

Porschen er det ikke oppgitt hvilke dekk den kjørte på, og det var en førserie bil, så hvem vet hva slags modifikasjoner det er på den. 

Det er jo en veldig kort kjøretur fra Zuffenhausen og opp til Nurburgring, så vi får håper Porsche tør å ta turen for å gi oss svar på spørsmålet.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Hehe, jeg liker ironien din. Det eneste Teslaen har å skilte med er hestekrefter. Porsche har heller ikke prøvd seg siden de var der i 2019 med en forseriebil med de små motorene. Hvis man gir Lars Kern en ny Turbo S idag vil tiden gå ned.

Hvorfor er biler med halvparten av motoreffekten til en Tesla et hav raskere? Hvilken hastighet greide Teslaen gjennom fuchsrohre og flugplatz? Understell, balanse og bremser er alt på nordschleife. Alle kan lage biler som går fort rett frem...

Vel....

Nå har jeg logget endel runder på Touristenfahrten, og kan love deg at Nurburgring er ikke akkurat rett frem...

Porschen kan vi anta har fryktelig mye bedre understell og bremser enn Teslaen. PDCC altså det aktive understellet til Porsche føles som ren magi.

Men batteri, inverter og motor klarer ikke å holde tritt. De klarer ikke å generere effekten eller toppfarten som trengs.

Derfor vinner Teslaen, og det er en skikkelig bragd av Tesla.

"But it handles really well, the mid corner speed is fantastic" - Said every owner of a slow car ever
Sitat: Moog MCM

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Hehe, jeg liker ironien din. Det eneste Teslaen har å skilte med er hestekrefter. Porsche har heller ikke prøvd seg siden de var der i 2019 med en forseriebil med de små motorene. Hvis man gir Lars Kern en ny Turbo S idag vil tiden gå ned.

Hvorfor er biler med halvparten av motoreffekten til en Tesla et hav raskere? Hvilken hastighet greide Teslaen gjennom fuchsrohre og flugplatz? Understell, balanse og bremser er alt på nordschleife. Alle kan lage biler som går fort rett frem...

Apropos, det kommer en oppdatert bremsepakke for Plaid ila 2022. Rolige 20000 dollar ekstra. Så da kan de som vil kjøre Plaid på bane, kjøre på bane med skikkelige bremser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, MrMarbles said:

Apropos, det kommer en oppdatert bremsepakke for Plaid ila 2022. Rolige 20000 dollar ekstra. Så da kan de som vil kjøre Plaid på bane, kjøre på bane med skikkelige bremser.

Kult.

20000$ er jo ikke så verst pris for keramiske bremser.

Her er hva det koster for et nytt felgsett til Taycan

1505658612_Screenshot2022-02-10at09_35_45.thumb.png.a6da667961e7087af61a59437b2f0c58.png

 

 

https://content.eu.porsche.com/prod/pag/tequipment/TeqFinder.nsf/TeqFinder?ReadForm&ma=RDW (LL)&co=65&sp=1&ba=Taycan&bt=J1&ka=All&pr=4E2BE35B267D7D13C1258454005770A5&ac=product

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (12 minutter siden):

Apropos, det kommer en oppdatert bremsepakke for Plaid ila 2022. Rolige 20000 dollar ekstra. Så da kan de som vil kjøre Plaid på bane, kjøre på bane med skikkelige bremser.

Hjelper vel lite når karosseri og understell ikke holder følge...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, bzzlink said:

Porschen kan vi anta har fryktelig mye bedre understell og bremser enn Teslaen. PDCC altså det aktive understellet til Porsche føles som ren magi.

Men batteri, inverter og motor klarer ikke å holde tritt. De klarer ikke å generere effekten eller toppfarten som trengs.

Sikker på at det ikke er vektforskjellen som gir forskjellene i BTG?

Lenke til kommentar
3 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg vet ikke. Uansett, Tesla er foreløpig alene om å ha en offisiell rundetid for elektriske standardbiler så det er naturlig at de topper listen.

image.thumb.png.ea26b4df40598824d3cecac5356dd81c.png

Hmm interessant. Porsche fikk kanskje ikke godkjent tiden sin?

De skryter fortsatt av den på hjemmesidene. Kanskje produksjonsmodellen er treigere…

https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-record-nuerburgring-nordschleife-18440.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Hmm interessant. Porsche fikk kanskje ikke godkjent tiden sin?

De skryter fortsatt av den på hjemmesidene. Kanskje produksjonsmodellen er treigere…

https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-record-nuerburgring-nordschleife-18440.html

Lars Kern satte ikke den runden under en offisiell timing session. Derfor er den ikke bekreftet av Nurburgring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...