6RCURCGB Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Porsche har nok litt mer ressurser enn det Tesla hadde i 2008 eller der omkring. Det handler mer om vilje og at ledelsen var i konflikt. Hovedfokuset til Musk på den tiden var å skvise ut grunderene fra CEO og CTO rollene. Det greide han og på lasset forsvant visjonen og den tekniske kompetansen. 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) 3 minutes ago, 6RCURCGB said: Det handler mer om vilje og at ledelsen var i konflikt. Hovedfokuset til Musk på den tiden var å skvise ut grunderene fra CEO og CTO rollene. Det greide han og på lasset forsvant visjonen og den tekniske kompetansen. Og fordi visjonen og den tekniske kompetansen forsvant så ble Tesla verdens største elbilprodusent. Høres ut som et sjakktrekk. Porsche bør visst også bli kvitt sin visjon og tekniske kompetanse. Endret 9. februar 2022 av Espen Hugaas Andersen 1 1 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Og fordi visjonen og den tekniske kompetansen forsvant så ble Tesla verdens største elbilprodusent. Høres ut som et sjakktrekk. Porsche bør visst også bli kvitt sin visjon og tekniske kompetanse. Fordi når Musk får mye penger, da får vi gode biler - det er derfor vi har FSD i bilene, problemene med hjuloppheng, varmeanlegg osv er en saga blott. Salget går som bare det, men det trenger ikke være en god pekepin på kvalitet eller teknisk forsprang. Du er sikkert enig i at det finnes eksempler på varer som til tross for dårlig kvalitet eller lite bruksområde får en salgsboost av hype. Chrysler PT Cruiser var på salgstoppen en gang, ser du på det som spesielt gode biler? Chevrolet Citation var en rimelig bil som solgte utrolig bra, den er i senere tid blitt kjent som en teknisk meget dårlig bil - slik som Tesla. Altså, en bil med masse problemer som selger bra. Argumentet er kjempesvakt og avdekker kun at du sitter å heier på salget av bilen din - ikke på forbedring av kvalitet. 3 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) 11 minutes ago, DrAlban3000 said: Fordi når Musk får mye penger, da får vi gode biler - det er derfor vi har FSD i bilene, problemene med hjuloppheng, varmeanlegg osv er en saga blott. Salget går som bare det, men det trenger ikke være en god pekepin på kvalitet eller teknisk forsprang. Du er sikkert enig i at det finnes eksempler på varer som til tross for dårlig kvalitet eller lite bruksområde får en salgsboost av hype. Chrysler PT Cruiser var på salgstoppen en gang, ser du på det som spesielt gode biler? Chevrolet Citation var en rimelig bil som solgte utrolig bra, den er i senere tid blitt kjent som en teknisk meget dårlig bil - slik som Tesla. Altså, en bil med masse problemer som selger bra. Argumentet er kjempesvakt og avdekker kun at du sitter å heier på salget av bilen din - ikke på forbedring av kvalitet. Jeg er enig i at hype kan føre til kortvarige salgstopper. Men alle Teslas biler selger bra (i forhold til pris), og det har de gjort i en årrekke. Det blir for enkelt å skylde suksessen til Tesla på hype. Realiteten er at kundene i all hovedsak elsker bilene. Alle undersøkelser viser dette. Det utslitte argumentet som du da kanskje vil komme drassende med, og som har kommet opp regelmessig de siste 10 årene, er at Teslas kunder er en del av en menighet, og så snart Tesla trenger å selge biler til *normale* bilkunder så vil de slite. Men argumentet har vært feil de siste ti årene, og vil nok fortsette være feil. Teslas kunder er normale oppegående folk som i all hovedsak tenker rasjonelt om hvilken bil de vil kjøpe. De aksepterer ikke noe fra Tesla som de ikke vil akseptere fra andre bilselskaper. Endret 9. februar 2022 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden): Og fordi visjonen og den tekniske kompetansen forsvant så ble Tesla verdens største elbilprodusent. Høres ut som et sjakktrekk. Tror ikke det er noe galt med visjonene. Robo-taxier som vil komme om for to år siden, toleranser i byggekvaliteten som er så bra at de ikke lar seg måle, menneskelignende roboter, 150% markedsandel, flygende elbiler, et service apparat som er så bra at delen er bestilt og personell på vei før bilen ruller inn i veikanten. Realitetene derimot. 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) 7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Det blir for enkelt å skylde suksessen til Tesla på hype. Realiteten er at kundene i all hovedsak elsker bilene. Alle undersøkelser viser dette. Man kan så klart også spørre seg *hvorfor* Teslas kunder elsker produktene til Tesla. De store tingene som kommer opp ganske regelmessig i alle sammenhenger som jeg har vært borti er det følgende: - Autopilot - Ytelser - Infotainment/app - Rekkevidde/lading Dette er ting som krever "teknisk kompetanse", overraskende nok. Endret 9. februar 2022 av Espen Hugaas Andersen 3 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Jeg er enig i at hype kan føre til kortvarige salgstopper. Men alle Teslas biler selger bra (i forhold til pris), og det har de gjort i en årrekke. Det blir for enkelt å skylde suksessen til Tesla på hype. Realiteten er at kundene i all hovedsak elsker bilene. Alle undersøkelser viser dette. Det utslitte argumentet som du da kanskje vil komme drassende med, og som har kommet opp regelmessig de siste 10 årene, er at Tesla fans er en del av en menighet, og så snart Tesla trenger å selge biler til *normale* bilkunder så vil de slite. Men argumentet har vært feil de siste ti årene, og vil nok fortsette være feil. Teslas kunder er normale oppegående folk som i all hovedsak tenker rasjonelt om hvilken bil de vil kjøpe. De aksepterer ikke noe fra Tesla som de ikke vil akseptere fra andre bilselskaper. Jeg forsøkte ikke å koke det ned til kun hype, jeg har ikke et godt svar på alle grunnene til at Tesla selger bra. I all hovedsak er det forspranget de har hatt i årevis på alt annet enn kvalitet og tekniske forsprang - design (model s er kjempefin), innovasjon/funksjoner, helt annerledes enn hva noen var vant til. En rask og kul elbil med god plass, blir salgt av sånt. Når de i tillegg er rimelige i innkjøp, går som olja lyn og er praktiske har du oppskriften på en boom av dimensjoner. Det endrer ingenting er hva jeg prøver å si. Grunnen til argumentet er åpenbar. Tvilsom mediestrategi, det begynner å gå opp for folk at Musk bare er enda en veldig rik fyr (ler av flyktininger, vaksinekonspi, skattekonspi). Måten ting foregår i USA tipper jeg heller det er årsak, om Tesla skulle gått dukken eller gått på en skikkelig smell. Men det tror jeg ikke. Jeg tror ikke det finnes en teslakundeprofil, men jeg tror f.eks folk med anlegg for å dras til slike kulter kjøper tesla. Jeg sier ikke at alle er slik, men de personene med slike trekk velger seg en Tesla. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 (endret) 38 minutes ago, DrAlban3000 said: I all hovedsak er det forspranget de har hatt i årevis på alt annet enn kvalitet og tekniske forsprang - design (model s er kjempefin), innovasjon/funksjoner, helt annerledes enn hva noen var vant til. En rask og kul elbil med god plass, blir salgt av sånt. Når de i tillegg er rimelige i innkjøp, går som olja lyn og er praktiske har du oppskriften på en boom av dimensjoner. Designet på Model S skader absolutt ikke, men konkurrentene har også i all hovedsak fint design, så det er ikke noen spesiell styrke. Model X ble slaktet for designet og Model 3 har også fått en del kritikk for fronten, så der er det heller ikke særlig fordel. Model Y er kritisert for å være for lik Model 3. Model 3 er heller ikke superpraktisk, i og med at det er en sedan, så der gjelder ikke det argumentet til særlig grad. Og Teslas biler er i all hovedsak dyre, sammenlignet med størrelsesmessig tilsvarende biler i massemarkedet. Man glemmer kanskje dette litt i Norge, pga avgiftsfordelene, men man får svært mye bil for tilsvarende pris i utlandet. Altså pris er ikke et argument for å kjøpe Tesla. Man kommer tilbake til de tingene jeg nevnte i forrige innlegg; autopilot, ytelse, rekkevidde/lading og infortainment/app. Og for å være sterke på disse områdene må man absolutt ha dyp teknisk kompetanse på mange forskjellige områder. Det er ikke sånn at to tidligere ansatte tok med seg all teknisk kompetanse i Tesla når de dro. Tesla har omkring 100.000 ansatte som til større eller mindre grad har teknisk kompetanse. 38 minutes ago, DrAlban3000 said: Tvilsom mediestrategi, det begynner å gå opp for folk at Musk bare er enda en veldig rik fyr (ler av flyktininger, vaksinekonspi, skattekonspi). Måten ting foregår i USA tipper jeg heller det er årsak, om Tesla skulle gått dukken eller gått på en skikkelig smell. Men det tror jeg ikke. Musk får for tiden 200k nye følgere på Twitter hver dag. Til den grad han har noen mediastrategi så er den svært suksessfull. Men jeg vet ikke om jeg er enig i at han har noen strategi. Når det gjelder noen av temaene så har han jo noen gode poenger. Han er f.eks den privatpersonen som betaler mest skatt i USA i 2021, samtidig som politikere trekker han frem som et skrekkeksempel. Han støtter demonstrasjonene i Canada til en eller annen grad, og de er jo ikke helt ubegrunnet. Det er jo gode grunner til at vi ikke innfører de samme tiltakene som Canada. Han var også f.eks i mot tiltakene i California, som også gikk langt, langt utover det vi innførte i Norge. Det at han har et noenlunde moderat syn på en del saker gjør at han appellerer både til demokrater og republikanere i USA. Endret 9. februar 2022 av Espen Hugaas Andersen 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Designet på Model S skader absolutt ikke, men konkurrentene har også i all hovedsak fint design, så det er ikke noen spesiell styrke. Model X ble slaktet for designet og Model 3 har også fått en del kritikk for fronten, så der er det heller ikke særlig fordel. Model Y er kritisert for å være for lik Model 3. Model 3 er heller ikke superpraktisk, i og med at det er en sedan, så der gjelder ikke det argumentet til særlig grad. Og Teslas biler er i all hovedsak dyre, sammenlignet med størrelsesmessig tilsvarende biler i massemarkedet. Man glemmer kanskje dette litt i Norge, pga avgiftsfordelene, men man får svært mye bil for tilsvarende pris i utlandet. Altså pris er ikke et argument for å kjøpe Tesla. Man kommer tilbake til de tingene jeg nevnte i forrige innlegg; autopilot, ytelse, rekkevidde/lading og infortainment/app. Og. Musk får for tiden 200k nye følgere på Twitter hver dag. Til den grad han har noen mediastrategi så er den svært suksessfull. Men jeg vet ikke om jeg er enig i at han har noen strategi. Når det gjelder noen av temaene så har han jo noen gode poenger. Han er f.eks den privatpersonen som betaler mest skatt blablabla Forskjellen er jo lik, og Tesla er i prissegment med VW og Skoda i andre land også. Musk får for tiden 200k nye følgere, dette er samme argumentet igjen Espen... Igjen er det liksom en pekepinn på hvor bra man er. Er trump best da? Ja, du er enig i det ja. Vaksinenekt neste nå 👍Forferdelige holdninger. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 1 minute ago, DrAlban3000 said: Forskjellen er jo lik, og Tesla er i prissegment med VW og Skoda i andre land også. F.eks koster rimeligste Tesla Model Y $61k i USA. For den prisen kan du f.eks kjøpe 2 stk Tiguan og ha nok til overs til en motorsykkel. 1 minute ago, DrAlban3000 said: Musk får for tiden 200k nye følgere, dette er samme argumentet igjen Espen... Igjen er det liksom en pekepinn på hvor bra man er. Er trump best da? Ja, du er enig i det ja. Vaksinenekt neste nå 👍Forferdelige holdninger. Jeg tror de fleste kan være enig i at Trump hadde en veldig effektiv mediastrategi. Og jeg hater fyren. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 21 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Musk får for tiden 200k nye følgere på Twitter hver dag Twitter er litt av en plass. Slike kan nok enkelt kjøpes, mye botter. 1 million votes på twitter koster et par hundre dollar ser jeg. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 1 minute ago, kremt said: Twitter er litt av en plass. Slike kan nok enkelt kjøpes, mye botter. 1 million votes på twitter koster et par hundre dollar ser jeg. Det gjelder jo alle. Snart er Musk på top ti på Twitter. 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Og fordi visjonen og den tekniske kompetansen forsvant så ble Tesla verdens største elbilprodusent. Høres ut som et sjakktrekk. Jeg tror ikke det er noen sammenheng der men du må gjerne utdype. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 18 hours ago, AL123 said: Er det latterlig at bilen ikke klarer 0-100 på mindre enn 2,2 sekunder? Den er vel fremdeles verdens nest raskeste til 100km/t ? Hvis det er eneste ankepunktet du har mot bilen, så bør du kjøpe deg en umiddelbart. Jeg for min del ville vært mer bekymret for at bilen i likhet med andre amerikanske "muskelbiler" ikke ser ut til å ha noe i nærheten av et karosseri og hjuloppheng til å takle effekten, akkurat slik jeg fryktet på forhånd. Det er ikke mye poeng i å ha masse effekt uten at en kan bruke den til annet enn dragrace. Og i likhet med mange tidligere Teslaer, så er den ikke ferdig, selv om de har begynnt å levere den. Topphastigheten er begrenset til 162mph, så kan man spekulere i hvorfor. Er det fordi bilens chassis ikke takler mer, er det fordi motoren ikke takler det turtallet fabrikken har lovet, eller er det fordi batteriet ikke takler et effektuttak tilsvarende 7-8C? En ting er iallefall sikkert. De klarer ikke å oppdatere seg til bedre kjøreegenskaper. Slik det iallefall kommer frem av Car & Driver sin test, så når den ikke Taycan til knærne engang. Men Teslaen kjører fortere rundt Nurburgring enn Taycan. De tok akkurat rekorden for raskeste serieproduserte el sedan. Vil påstå at det er over knærne.... Vil tippe Porsche føler det som under beltestedet da men. 4 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 16 hours ago, uname -i said: Angående girkasse. Tesla prøvde en gang å lage en to-trinns girkasse, men de fikk det ikke til. Noe som ledet til den åpenbare konklusjonen at to-trinnns girkasse bare er tull. Kanskje Porsche er en enig at det bare er tull, men bare lagde det på gjørs for å vise hvor utrolig peiling de har? Porsche klarte ikke å matche prestandaen til Tesla uten girkasse. De måtte ha utveksling for å klare samme toppfart og akselerasjon. Men klarte det fortsatt bare nesten. Itillegg måtte de på med en clutch I drivverket så de kunne frikoble en motor fysisk for å matche forbruket. Selv med disse tiltakene så rapidgater en Taycan hvis du kjører den over tid på Autobahn. og gir deg redusert kraft. Så for å oppsummere Model S Har banerekorden på Nurburgring Akselererer raskere Har høyere toppfart Har mer plass Er lettere Er billigere Har lengre rekkevidde Jeg har eid et par Porscher, og synes de lager fantastiske biler. Men elbil det er de ikke så flinke til. 2 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 bzzlink skrev (2 minutter siden): Jeg har eid et par Porscher, og synes de lager fantastiske biler. Men elbil det er de ikke så flinke til. Vært mye problemer med Taycan? Det her er helt utrolig hvertfall. For en skrotbil. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mega-consolidated-delivery-quality-issues-thread-and-checklist.236802/ 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 BMW sliter vel også litt med elbilsatsningen sin når Performance bilen dems veier (included Asian driver) 2400kg!! Her er en liste med forskjellige ting du må slenge på taket til Tesla M3Performance for at den skal veie like mye som en BMW i4 M50 1 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 7 minutes ago, uname -i said: Vært mye problemer med Taycan? Det her er helt utrolig hvertfall. For en skrotbil. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mega-consolidated-delivery-quality-issues-thread-and-checklist.236802/ Vel jeg har eid Porscher med IMS problemet, og kamakselsproblemet. Jeg sover veldig mye bedre om natta nå som jeg har Tesla Porsche hadde opp mot 10% feilrate på motorene sine i nesten et 10år..... 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 bzzlink skrev (49 minutter siden): Men Teslaen kjører fortere rundt Nurburgring enn Taycan. De tok akkurat rekorden for raskeste serieproduserte el sedan. Vil påstå at det er over knærne.... Vil tippe Porsche føler det som under beltestedet da men. Fra Car&Driver sin test : " But, trust us, you don't want to do 200 mph in this car. Even 162 mph was terrifying, wandering and nervous to the point that we were concerned about our ability to shepherd it between lane lines. The steering doesn't firm up enough with speed, making the task more difficult. At similar velocities, a Taycan is resolutely stable. Another reason to fear a 200-mph speed is brakes that got soft during our testing. Although our braking regimen isn't nearly as severe as what a racetrack demands, a warning message reporting the brakes' demise popped up on the dash. Between the flappability at high speeds and the iffy brakes, our helmets are way off to former FIA GT racing driver Andreas Simonsen, who piloted the Plaid to what must have been a harrowing 7:35 Nürburgring lap." Høres ut som Plaid er som amerikanske muskelbiler flest. Underutviklet, overmotorisert og overprisen. Det må definitivt være noe galt med vurderingsevnen til de som gir nesten 1,5 mill for noe sånt.. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar 2022 Del Skrevet 9. februar 2022 2 minutes ago, AL123 said: Fra Car&Driver sin test : " But, trust us, you don't want to do 200 mph in this car. Even 162 mph was terrifying, wandering and nervous to the point that we were concerned about our ability to shepherd it between lane lines. The steering doesn't firm up enough with speed, making the task more difficult. At similar velocities, a Taycan is resolutely stable. Another reason to fear a 200-mph speed is brakes that got soft during our testing. Although our braking regimen isn't nearly as severe as what a racetrack demands, a warning message reporting the brakes' demise popped up on the dash. Between the flappability at high speeds and the iffy brakes, our helmets are way off to former FIA GT racing driver Andreas Simonsen, who piloted the Plaid to what must have been a harrowing 7:35 Nürburgring lap." Høres ut som Plaid er som amerikanske muskelbiler flest. Underutviklet, overmotorisert og overprisen. Det må definitivt være noe galt med vurderingsevnen til de som gir nesten 1,5 mill for noe sånt.. Ja men man kjører fortsatt i fra Porsche Taycan rundt Nurburgring. Noen av oss bryr seg mer om prestanda enn kvalitet på søm. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå