Redaksjonen. Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Årlig elforbruk for en EU-husholdning er 3600 KWh. Det er akkurat nok til å drive en elbil. Så om Europa skal erstatte ICE biler med elbiler, må Europas produksjon av elkraft bortimot fordobles - det vil ta langt tid. I de fleste andre land vil overgangen ta enda lengre tid. Syntetisk drivstoff løser jo ikke problemet siden det vil kreve energi å produsere det, energi oftest i form av elkraft fra vind eller sol, og da er det jo langt mer effektivt å bruke elkraften direkte til å lade batteriet på en elbil. 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg jag007 Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 Proton1 skrev (28 minutter siden): Årlig elforbruk for en EU-husholdning er 3600 KWh. Det er akkurat nok til å drive en elbil. Så om Europa skal erstatte ICE biler med elbiler, må Europas produksjon av elkraft bortimot fordobles - det vil ta langt tid. I de fleste andre land vil overgangen ta enda lengre tid. Syntetisk drivstoff løser jo ikke problemet siden det vil kreve energi å produsere det, energi oftest i form av elkraft fra vind eller sol, og da er det jo langt mer effektivt å bruke elkraften direkte til å lade batteriet på en elbil. Du forutsetter altså at strømproduksjon kun går til husholdninger, det betviler jeg sterkt. Hvis vi ser på litt hjemmelige forhold, så gikk 0,43% av norsk brutto elproduksjon til elbiler i 2020. Kilde, https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227 9 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Verden har hatt tid, nærmere bestemt de siste 50+++ åra på å gjøre transportsektoren grønnere. Hva han her måtte mene er irelevant (sammen med store deler av toppledelsen i tysk bilindustri som ikke har gjort noe annet enn å trenere prosessen med løgner og direkte lovbrudd, ref. dieselgate og den nylige dommen om samarbeid om å forhindre den teknologiske utviklingen). "Ja men hvis jeg slutter begynner andre" er et like bra argument som 6-åringen som sier at "alle andre" får lov til å spise to is. Endret 4. februar 2022 av The Very End 17 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg onkel_jon Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 Verden er klar men europeiske bil industrien ikke er klar skulle han sagt. Derfor kineserne kommer til oversvømme markedet med el biler 22 Lenke til kommentar
Mr Dr PHD President Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Fortsetter utviklingen som nå er det like før knott blir vanlig drivstoff til biler igjen. 4 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Hvis BMW sjefen er så redd for at det skal produseres fossil-drevne biler i andre deler av verden,så kan han jo f.eks bygge noen fabrikker i de såkalte andre deler av verden slik at tyskerne henger med. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jalla21 Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 Selvsagt er "verden" klar for elbiler selv om de nesten ikke har strøm til belysninger engang. Virker som endel bør reise litt rundt i verden, og studere hvordan strømmen blir til, prisen på den og ikke minst distrubusjonsnettet. 10 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) ACYBN18O skrev (46 minutter siden): Hvis BMW sjefen er så redd for at det skal produseres fossil-drevne biler i andre deler av verden,så kan han jo f.eks bygge noen fabrikker i de såkalte andre deler av verden slik at tyskerne henger med. Det gjør de allerede. BMW har bla fabrikker i Kina, og det har de hatt i mange år. Endret 4. februar 2022 av AL123 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 onkel_jon skrev (1 time siden): Verden er klar men europeiske bil industrien ikke er klar skulle han sagt. Derfor kineserne kommer til oversvømme markedet med el biler Så spørs det om verden er klar for bruk og kast søppel fra Kina da...Europeisk bilindustri leder med et par symilssteg på resten av verden, så det går nok greit. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 The Very End skrev (1 time siden): Verden har hatt tid, nærmere bestemt de siste 50+++ åra på å gjøre transportsektoren grønnere. Hva han her måtte mene er irelevant (sammen med store deler av toppledelsen i tysk bilindustri som ikke har gjort noe annet enn å trenere prosessen med løgner og direkte lovbrudd, ref. dieselgate og den nylige dommen om samarbeid om å forhindre den teknologiske utviklingen). "Ja men hvis jeg slutter begynner andre" er et like bra argument som 6-åringen som sier at "alle andre" får lov til å spise to is. Jepp, tysk bilindustri er irrelevant....Dette forumet når stadig nye høyder... 12 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 jag007 skrev (1 time siden): Du forutsetter altså at strømproduksjon kun går til husholdninger, det betviler jeg sterkt. Hvis vi ser på litt hjemmelige forhold, så gikk 0,43% av norsk brutto elproduksjon til elbiler i 2020. Kilde, https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227 Og du forutsetter tydeligvis at typsik strømforbruk for husholdninger på kontinentet er lik det i Norge. Det er selvsagt ikke tilfellet. En gjennomsnittlig norsk husholdning bruker ca 16000kWh i året, og har et nett som er dimmensjonert for det. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg MrAHB Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 Til de av dere som er aksjonærer i BMW, bruk stemmeretten deres, dere trenger en ny sjef, om dere ikke vil gå i Kodak/Nokia fellen. 12 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Jalla21 skrev (24 minutter siden): Virker som endel bør reise litt rundt i verden, og studere hvordan strømmen blir til, prisen på den og ikke minst distrubusjonsnettet. Der de sliter med å distribuere strøm effektivt rundt, sliter man allerede med å distribuere bensin og diesel. Riktignok er det nok enklere med en jerrykanne flytende drivstoff, enn å løpe rundt med et par-tre hundre kilo reservebatterier, men dersom vi fokuserer på områder hvor biler flest selges, så er det ingen store problemer med strømforsyning der. Ergo ville jeg ikke bekymret meg. Klarer vi å distribuere diesel rundt, så er det bare barnemat å distribuere elektrisitet. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) 43 minutes ago, AL123 said: Jepp, tysk bilindustri er irrelevant....Dette forumet når stadig nye høyder... Sånn for ordens skyld: det å påpeke at industrien er råtten og farer med bullshit betyr ikke at den er irrelevant. Jeg erkjenner at de er en stor aktør, men det hindrer meg ikke fra å fordømme dem ut i fra et historisk perspektiv (det de har sagt og gjort). I tillegg så viser utviklingen at folk fint klarer å omstille seg, tross den massive lobbyvirksomheten fra bilindustrien om at dette var / er en umulighet. Endret 4. februar 2022 av The Very End 18 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 The Very End skrev (Akkurat nå): Sånn for ordens skyld, det å påpeke at industrien er råtten og farer med bullshit betyr ikke at den er irrelevant. Jeg erkjenner at de er en stor aktør, men det hindrer meg ikke fra å fordømme dem ut i fra et historisk perspektiv (det de har sagt og gjort). Vel, nå skrev du vel irrelevant. Ordrett. Ellers tror jeg muligens at ditt historiske perspektiv er noe snevert. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) 5 minutes ago, AL123 said: Vel, nå skrev du vel irrelevant. Ordrett. Ellers tror jeg muligens at ditt historiske perspektiv er noe snevert. Det er en forskjell å si at en persons personlige meninger er irrelevante og at en person faktisk er irrelevant, men dette vet jeg et du vet og egentlig bare ønsker å piske opp stemningen litt. Som nevnt, tysk bilindustri er definitivt aktuell, men hva de sier utad ville jeg nok ignorert da de ikke har troverdighet lengre. Husk, respekt og troverdighet er ikke noe man automatisk får eller kan beholde, den må fortjenes. Endret 4. februar 2022 av The Very End 11 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Det finnes mange utfordringer med at 90% av biler blir elektriske, men det løser vi nok helt fint. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 MrAHB skrev (34 minutter siden): Til de av dere som er aksjonærer i BMW, bruk stemmeretten deres, dere trenger en ny sjef, om dere ikke vil gå i Kodak/Nokia fellen. Enda en som ikke har snøring på hva som skjedde med Nokia/Kodak. Forøvrig er det veldig vanskelig å se at ikke BMW er et sunt selskap. Og å stemme ut sjefen kan nok bli vanskelig. Du som har så god oversikt vet sikkert at BMW fremdeles er et familiekontrollert selskap der bare ca halvparten av aksjene omsettes. 6 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 The Very End skrev (3 minutter siden): Det er en forskjell å si at en persons personlige meninger er irrelevante og at en person faktisk er irrelevant, men dette vet jeg et du vet og egentlig bare ønsker å piske opp stemningen litt. Som nevnt, tysk bilindustri er definitivt aktuell, men hva de sier utad ville jeg nok ignorert da de ikke har troverdighet lengre. Husk, respekt og troverdighet er ikke noe man automatisk får eller kan beholde, den må fortjenes. Tjaa, hvis ikke tysk bilindustri er troverdige, hvem mener du er det? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå