Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol og surmontil

GunnarTa

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått lenge med plager fra magen og akkurat fullført antibiotika behandling for en tarminfeksjon. Nå har jeg fått en liten dose (15-25mg?) surmontil som jeg skal gå på i en kort periode mens jeg øker aktivitetsnivået mitt.

Jeg har tatt en tablett på kvelden siden mandag, og skal fortsette å ta de til jeg skal tilbake til legen om 2 uker. 

Fikk ikke noe beskjed av legen, men leser at jeg ikke skal kombinere Surmontil og alkohol. Er det sånn at jeg kan skippe en tablett og ta meg noe øl i kveld?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

image.png.858e9c9ff95db82bab79b71c0542409e.png

Alkohol svekker dessuten immunforsvaret ditt - så bare å holde seg unna.

Jeg har Ulcerøs Kolitt (kronisk tarminfeksjon). Så dersom det du har er bare forbigående er du heldig - men gjør ALT du kan for å unngå å få det kronisk, slik jeg har. Det er mildt sagt et helvete. Da er det å droppe alkohol et par uker en bitteliten pris å betale. 

(Fungerer ikke surmontil er sannsynligvis en kur prednisolon neste steg. Det er en medisin som fungerer som bare det. Men som har ganske kjipe bivirkninger. En slik kur tar vanligvis fire uker hvis jeg husker rett.)

God bedring! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en tarminfeksjon forårsaket av en magesårbakterie, noe som har gitt meg plager i lang tid. Etter bare få dager på antibiotika behandlingen har jeg ikke hatt noe videre plager.

Vanligvis er det ikke noe problem å stå over alkoholen siden jeg ikke er en som drikker veldig ofte, men i dag er jeg invitert til godt selskap så hadde vært fint om jeg kunne tatt en 3-4 pils mens vi holder på. 

Leste den artikkelen på google, men var usikker på om de mener at det ikke bør kombineres (som i å ta samtidig / samme kveld) eller at det det er sånn at det blir i systemet mitt i flere dager etterpå?

Lenke til kommentar

En tablettkur som skal vare i to uker bør overholdes strengt. Senere kan en prøve andre behandlingsmetoder. Har begynt å utforske det at honning har en antibiotisk virkning, det er da verdt å merke seg at noen ser på vanlig butikkhonning som ufullkommen, og at det finnes noe bedre som heter rå honning. Jeg syns at butikkhonning har litt virkning, f.eks. om den benyttes mellom tærne. Så jeg ser ikke bort fra at tarmskylling med naturlige råvarer har en virkning. Dette er ikke ment som latterliggjøring, men som et fullstendig seriøst forslag. Da det en spiser i stor grad vil bli fordøyd før det når tarmene. En vil dermed ikke oppnå den samme virkningen ved å spise noe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...