Gå til innhold

Hvor grønne er elbil­bat­te­riene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Punkt 1 - Utslipp ifm batteriproduksjon:

Her ser artikkelforfatteren bort fra nylige teknologisprang som "tørr elektrolytt". I batterier med våt elektrolytt så brukes hoveddelen av produksjonenergien i store tørkeanlegg som er vannvittig eneregikrevende. Med tørr elektrolytt (som i Tesla's nye batteritype), eller som i neste generasjon faststoffbatterier vil dette produksjonstrinnet være borte.

Punkt 2 - andre miljøproblemer.

Her har artikkelforfatteren til en viss grad rett, men dette vil være et midlertidig problem. Gjenvinning av batterier er allerede lønnsomt, og henter tilbake ~90% av materialene i batteriene. Eks: redwood materials.

Punkt 3 - gjenbruk/resirkulering

Som nevnt i punkt 2 så har industrien allerede kommet mye lengre enn både dagens og fremtidens EU-krav vil tilsi, og etter hvert som omfanget av dette øker, så minsker gruvedriften i punkt 2 tilsvarende

Punkt 4 - Barnearbeid i Kongo

Meg bekjent så har de fleste bilprodusenter klare leverandørkrav, så det er lite sannsynlig at dette er et problem mtp batterier. Dett store skjelettet i skapet er oljeraffinerienes bruk av Kobolt. Dette er per i dag mye større, og man har i liten grad krav til forsyningskjeden.

- altså er dette i større grad et problem for bensin- og dieselbiler enn for elbiler.

Når det er nevn så hadde batterier nylig ofte 20% Kobolt. Dagens NCM-batterier (som de fleste bruker) har 10% Kobolt. Tesla's batterier (i stor grad NCA) har 2-3% Kobolt. LFP-batterier brukes også i stadig større grad (eks: Polestar, Tesla 3 SR+/RWD, MG og andre kinesiske biler). LFP-batterier inneholder ikke Kobolt i det hele tatt. Fremtidens faststoff-batterier er også Kobolt-frie. Tror heller ikke barnearbeid er noe problem utenfor Kongo, om vi snakker Australia, Canada, USA eller Koboltproduksjonen på Glencore i Kristiansand ;-)

- altså kan vi trygt si at koblingene Kobolt-elbiler-barnearbeid er om ikke overdrevet, så ihvertfall heller ikke et enormt problem.

Punkt 5 - Nok materialer?

Punkt 5

Dette er også et kortsiktig problem (som driver metallprisen opp nå), og vil på samme måte som punkt 2 og 3 løses gjennom resirkulering etter hvert.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Roger Moore said:

Denne artikkelen så spennende ut, så jeg klikket. Faktisk dått NO? Nei takk, står over de inkompetente og venstreorienterte synsingene der.

Så fakta er venstreorientert. Got it. Leser du mye høyreekstreme ting på Facebook, eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (22 minutter siden):

Så fakta er venstreorientert. Got it. Leser du mye høyreekstreme ting på Facebook, eller?

Det er alt for ofte ikke fakta å finne på faktisk.no, men et snevert utvalg av informasjon. Kombinert med et snevert definert område. Faktisk.no fjernet all troverdighet den dagen de annonserte at de skulle ha et stort samarbeid med FB... Du skal være sannhetens høyborg og så går du til sengs med et privat selskap som er kjent for å hamstre inn personopplysninger for å så selge dem til organisasjoner som har som hensikt å manipulere massene. Det er ikke mye visdom å spore hos faktisk.no for å si det pent.

 

Kan ellers opplyse om at jeg ikke har FB, leser ikke Resett eller Document.no. Stort sett leser jeg anerkjente tidsskrifter og befinner meg politisk sånn omtrent over hele linja. Min største svakhet er at når jeg ser piss så sier jeg at det er piss. Kanskje derfor jeg ikke finnes tro mot, eller har tillit til noen politiske parti. Faktisk.no er for ofte bare piss, og de har ikke selvinnsikt nok til å forstå det selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lynxman said:

Hele poenget med å "gå sammen" med FB var å faktasjekke påstander som ble postet der. HVordan i all verden har du kommet frem til at det var for en annen grunn?

Faktisk.no driver med sensur av Facebook, så dem har mye makt. Dem kan selv ta feil, og det virker som at dem publiserer mye propaganda.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-blir-nettavisen-sensurert-av-faktisk-no-harreisende/s/12-95-3423612223

https://journalisten.no/debatt-dokumentarfilm-faktasjekk/faktisk-sin-faktasjekk-er-faktisk-full-av-feil/419956

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/4/2022 at 2:35 PM, knuterikb said:

Meg bekjent så har de fleste bilprodusenter klare leverandørkrav, så det er lite sannsynlig at dette er et problem mtp batterier. Dett store skjelettet i skapet er oljeraffinerienes bruk av Kobolt. Dette er per i dag mye større, og man har i liten grad krav til forsyningskjeden.

Sukk, hvor mange ganger må akkurat denne biten av misinformasjon tilbakevises. Dette er bare tull og har ingen hold i virkeligheten. Oljeraffenerier bruker kobolt i katalysatorer, men det er veldig lite som brukes, mye mye mindre enn bruken i batterier. Og det brukes like lite opp der som i batterier. Brukte katalysatore kan også resirkuleres.

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/

Dominated by Batteries

Bruk til katalysatorer ligger begravd i 'other' segmentet.

Du trenger forøvrig å dokumentere flere av dine andre påstander, slik som at oljeindustrien ikke har kontroll på leverandørkjedene, og at de spekulative teknologiene du viser til ('tørr elektrolytt' og 'fremtidens faststoffbatterier' ) faktisk virker og har den gevinsten du antar, samt ikke har egne ulemper som skaper utfordringer.

On 2/4/2022 at 2:35 PM, knuterikb said:

Tror heller ikke barnearbeid er noe problem utenfor Kongo, om vi snakker Australia, Canada, USA eller Koboltproduksjonen på Glencore i Kristiansand 😉

Glencore i kristiansand er et smelteverk og metallraffeneri. Utfordringene ligger i gruvevirksomheten, i.e. de som er i forsyningskjedene til smelteverkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man skal argumentere litt motsatt, så ender man opp med at en hurtig innfasing av batteribilir i stort omfang aksellerere CO2-utslippene. Samtidig må man kjøre el-bilen ganske langt for å utligne utslippforskjellen. Så differensieres det ikke mellom tung/lett eller stor og liten bil. Mange batteribiler er jo monstere på 2-3 tonn, og den norske subsidien gjø det serlig fristende. Med en kjørelengde på 10-15k kilomerter/år så tar det tid å matche en dieselbil. 5år? Enn så lenge så øker nok CO2-utslippene og miljøbelastningene på grunn av innsatsfaktorene i d3t grønne skiftet. Det må nok prioriteres langt strengere hva man gjør globalt.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Hva har skjedd med dette forumet i forhold til konspi-folka? Går jo ikke en dag hvor man ikke må lese en eller annen sinnsyk påstand om at Faktisk har noen form for myndighet til å sensurere Facebook, eller at all forskning som ikke passer sin egen virkelighetsoppfatning må være en del av en større sammensvergelse med eneste mål å føre til at verden underlegges et venstre-lent diktatur. Enda artigheter er det at samme grupper krever mer dokumentasjon mens de selv diskrediterer den etablerte konsensus.

 

Uansett! Bare i fjor (samt mange før)  kom det (om jeg ikke husker feil) 2 eller 3 livsløpsanalyser om batterier fra forskjellige forskningsinstitutter, og det eneste som skilte disse var små forskjeller i tallmaterialet som lå til grunn (energimiks i produksjon og bruk). Samtlige (2 ble gjenfortalt her på TU) kom frem til at selv om produksjonen er energiintensiv, så er det ikke langt man skal kjøre (var snakk om rundt et års forbruk i et eksempel) før batteriet var overlegent utslippene knyttet til fossile alternativer.


Noen få referanser, her avgrenset med site:tu.no på Google:

1) 30 000 km: https://www.tu.no/artikler/de-seks-storste-feilene-som-fremstiller-elbiler-som-mindre-klimavennlige-enn-de-i-realiteten-er/498467

2) Regn selv: https://www.tu.no/artikler/kalkulatoren-gir-deg-svaret-er-en-elbil-bedre-for-miljoet-enn-en-dieselbil/492447

3) (Eldre artikler) Energimiksen blir (og har blitt bedre over tid, noe som ikke skjer med fossil kraft: https://www.tu.no/artikler/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere/230545

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En annen faktor som spiller mye inn, etter min mening, er hvor dette utslippet/forurensningen skjer. Når tilnærmet alt utslipp/forurensning skjer på et konsentrert sted, som fabrikkene, så er det vel mye lettere å sete inn tiltak for å begrense/fange/filtrere. Man blir kvitt/sterkt redusert forurensningen langs veier og i tuneller. 

Subsidiene her i landet har nok gitt en god fordel til store tunge biler, det er kanskje noe uheldig med tanke på dekkslitasje og svevestøv. Men noe av skylden ligger i kjøremåten til alle disse bileierne som plutselig har fått seg en veldig mye sprekere bil. 
I mitt tilfelle så skulle jeg ønske det kom flere bittesmå elbiler med en snill pris. Det dekker sannsynelig 80-90% av hverdagskjøringen. Jeg har en gammel Reva, den veier ca. 450 kg og har per nå nok rekkevidde til at jeg kommer meg rundt i hverdagen, til og fra butikker og til og fra jobb. Den er registrert som elektrisk motorsykkel med 4 hjul og koster meg drøye 1000-lappen i året (det er bare forsikring) og en liten slant i strøm. I løpet av et par år har den spart seg inn i forhold til om jeg skulle beholdt den gamle avensisen. 

Kina har flere slike micro-biler som jeg gjerne skulle sett i butikkene her i landet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...