setarcoppiH Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Hei! Jeg har opprettet et enkeltmannsforetak (ENK) jeg skal benytte i jobbsammenheng. Dette er første gangen jeg gjør dette, så terminologien min er sikkert noe utydelig (eller direkte misvisende på noen punkter, korriger meg gjerne!). Selve oppdragene er ikke mva-pliktige, da de er innenfor helsesektoren. I forbindelse med arbeidet har jeg tilegnet med en ny MacBook pro og iPhone. De skal benyttes i både til privat bruk og til næring. Det jeg ikke blir helt klok på er hvordan jeg skal løse betalingen i praksis. Jeg ble rådet til å betale for dette som privatperson, men at jeg skulle "skrive det av" på kostnadene til foretaket. Det jeg er usikker på at følgende: Mobilkjøpet Kjøpet er nå effektuert på privat basis. Har man krav på mva-fritak på mobiltelefon og datamaskin kjøpt til delvis bruk i næringssammenheng (ca. 50%)? Mobilabonnement Selve abonnementet betales, slik det er satt opp nå, via min private konto. Skal det løpende betales av mitt ENK eller er det et regnskapsmessig triks jeg benytter for å få det til å gå opp på slutten av året som er avgjørende? Takk for all hjelp! Endret 4. februar 2022 av setarcoppiH Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Hvilke typer tjenester er det du leverer? Hvis de faktisk er helsetjenester så er du unntatt fra mva og får ikke mva-fradrag for noe som er relatert til disse tjenestene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå