Gå til innhold

Er jeg urimelig? Ferie under oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg befinner meg nå under oppsigelses tid (3 måneder) og har spurt om å avvikle ferie (opptjent avspasering) den siste uka før jobb bytte. Totalt 5 dager. Arbeidsgiver sier de skal "se på det", men at det mest sannsynlig ikke går grunnet -mye som må gjøres-. Har hele tiden hatt en god tone med sjefen, så dette er nok ikke mer enn at de vil sikre best mulig overgang, ferdigstille prosjekter og en god handover før jeg drar. Ingen problem med det.

Jeg har en såkalt "særlig uavhengig stilling", som i praksis vil si at jeg ikke får tatt igjen ekstra timer jeg legger på bordet. Ingen betaling for overtid. Med alt som skal ferdigstilles før overgang (panikkmodus fra arbeidsgiver, men det er en annen sak), så løser ikke dette seg med en vanlig 8 timer arbeidsdag. Vi snakker 10-12 timer daglig minst + helger.

Har ingen intensjoner med å true noen, men jeg tenker at jeg kommer pent til å legge på bordet at jeg ikke jobber mer enn 0800 - 1600 om det ikke er mulighet for meg å avvikle ferie i oppsigelsestid. Er jeg urimelig?

Endret av Telboyoz1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres rimelig ut for meg. Og er stillingen særlig uavhengig så er den det. Det betyr jo at du i stor grad selv bestemmer når og hvor mye du jobber – det er jo en av de tingene arbeidsgiver sier i fra seg når de inngår sånne arbeidskontrakter. De kan ikke både gi deg en særlig uavhengig stilling og legge sterke føringer på arbeidstiden din.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

Du få si til de at enten får du betalt overtid for timene du har spart opp, eller du tar de ut som ferie.

Takk. 

10 minutes ago, henrikwl said:

Dette høres rimelig ut for meg. Og er stillingen særlig uavhengig så er den det. Det betyr jo at du i stor grad selv bestemmer når og hvor mye du jobber – det er jo en av de tingene arbeidsgiver sier i fra seg når de inngår sånne arbeidskontrakter. De kan ikke både gi deg en særlig uavhengig stilling og legge sterke føringer på arbeidstiden din.

Urimelige arbeidsgivere finns det mange av. I dette tilfellet, håper jeg bare at jeg kan ta ut ferien jeg ønsker. 

Lenke til kommentar

Det er ikke urimelig men ved forrige jobb bytte hadde jeg flere uker igjen + 20t avspassering. Men da arbeidsgiver virkelig hadde behov for det ble vi enige om at jeg jobbet til dagen før jeg begynte i ny jobb. Det hadde vært deilig med en ferie men noen ganger er man i en skvis. Avtalte da at alt blir utbetalt.

Ellers når det gjaldt den ekstreme store listen som arbeidsgivere ofte presenterer i panikkmodus under oppsigelsestiden så sa jeg klart men saklig i fra at jeg tar det jeg rekker og resten må dere ta selv. Noe jeg også poengterte når man lett kan fokusere på det som ikke er gjort fremfor det som er gjort mot slutten av oppsigelsestiden.

Jeg gjorde det også klart at jeg ikke kom til å jobbe mye overtid i oppsigelsestiden da det er viktig for ny arbeidsgiver at jeg ikke er utslitt når jeg begynner der. Jeg avspasserte også en time her og der når det lot seg gjøre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Telboyoz1 skrev (På 3.2.2022 den 16.03):

Hei,

Jeg befinner meg nå under oppsigelses tid (3 måneder) og har spurt om å avvikle ferie (opptjent avspasering) den siste uka før jobb bytte. Totalt 5 dager. Arbeidsgiver sier de skal "se på det", men at det mest sannsynlig ikke går grunnet -mye som må gjøres-. Har hele tiden hatt en god tone med sjefen, så dette er nok ikke mer enn at de vil sikre best mulig overgang, ferdigstille prosjekter og en god handover før jeg drar. Ingen problem med det.

Jeg har en såkalt "særlig uavhengig stilling", som i praksis vil si at jeg ikke får tatt igjen ekstra timer jeg legger på bordet. Ingen betaling for overtid. Med alt som skal ferdigstilles før overgang (panikkmodus fra arbeidsgiver, men det er en annen sak), så løser ikke dette seg med en vanlig 8 timer arbeidsdag. Vi snakker 10-12 timer daglig minst + helger.

Har ingen intensjoner med å true noen, men jeg tenker at jeg kommer pent til å legge på bordet at jeg ikke jobber mer enn 0800 - 1600 om det ikke er mulighet for meg å avvikle ferie i oppsigelsestid. Er jeg urimelig?

Her er det fleire problemstillingar.
Det fyrste eg vil poengtere er at det er forskjell på avspassering og ferie. Opparbeida ekstra tid som du ikkje får avvikla som avspassering skal du ha utbetalt. Ferie er derimot regulert av ferielova slik at du ikkje har rett til å kreve å få ta ut ferie utanom hovedferieperioda 1 juni til 30 september. Innafor den perioda kan du som arbeidstakar kreve å få ta ut minst 3 veker samanhengande ferie, anna ferie må arbeidsgivar samtykke til at du får ta ut.

Så gjeld det problemstillinga rundt særleg uavhengig stilling. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/
Terskelen for å ha særleg uavhengig stilling er høg, og det faktum at arbeidsgivar forventar at du skal ferdigstille prosjekt og være på jobb minst mellom kl 08-16 beviser at du i realiteten ikkje har ei særleg uavhengig stilling.
Som henrikwl skriv så er ein av forutsetningane for å ha særleg uavhengig stilling at du ikkje har fast arbeidstid, at du har fått tillit til å delegere arbeidsoppgåvene til andre, og ikkje minst at du sjølv kan bestemme når prosjektet skal være ferdig.

Den fyrste indikasjonen på at du ikkje reelt sett har hatt ei særleg uavhengig stilling er at du har opparbeida deg avspassering. I ei særleg uavhengig stilling så skal du ikkje trenge å forholde deg til arbeidstid.

Slik som eg ser det så har du to vegar du kan gå. Den enklaste vegen er å ikkje bry deg om arbeidsgivars forventningar og jobbe akkurat slik som du ville ha gjort, dette inkluderer at du sjølv tek ut det du meiner du har opparbeida deg i avspasseringstid.

Den andre vegen er å svare tilbake at ettersom du tydelegvis ikkje har reelt sett ei særleg uavhengig stilling så krever du opparbeida ekstratid, samt det du har jobba utover normal arbeidstid utbetalt som overtidsarbeid. Dette kan du kreve med tilbakevirkande kraft 3 år bakover i tid i samsvar med den generelle foreldingsfristen for økonomiske krav. Om du er tøff nok til å stå løpet ut så har du gode sjangsar for å vinne fram med eit slikt krav om du reiser søksmål til arbeidsretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...