stv113 Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Hei, To måneder siden fikk jeg en inkassovarsel for over 1 million kroner, fra en kreditor jeg har aldri hørt om. Som begrunnelse hadde inkasso selskap bare en enkelt tabell (av den slag du kan lage raskt i Excel) og en skjermbilde av mitt LinkedIn profil, da jeg svarte at jeg har aldri hørt om det og at det er ikke et godt grunnlag til inkasso var de veldig frekk og ubehagelig. Med spørsmål som 'Hva er det som er feil med denne grunnlag?' og truet de meg flere ganger. Nå har de kommet tilbake og sier at det var en feil i systemet deres. Men nå var det to maneder som var veldig stresserende, skremmende og ubehagelig, spesielt fordi på slutten fikk jeg beksjed at de skal gå til namsfogden og ta lønn og alt hvis jeg ikke betaler i to uker. (Og jeg er sikkert at ikke all har 1 million kroner liggende et sted). Spørsmål mitt er hvis jeg kan gjøre noe nå og få en slags kompensasjon for denne feilet ? Endret 3. februar 2022 av stv113 avklaring Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Høres ut som scam. Et privat inkassobyrå kan ikke selv ta trekk i lønn. Da må du først få en bunke purring, før de sender inn utleggsforretning til Namsfogden - som gjør et rettslig vedtak på trekk i lønn; forutsatt at kravet er gyldig. Dette er en lang prosess som tar minst seks måneder. Kun inkasso fra staten (Skatteetaten, Statens Innkreving, NAV Innkreving) kan ta lønnstrekk raskere. Bare send inn saken til Forbrukerrådet https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Slapp HELT av.... ikke noe å stresse med. Endret 3. februar 2022 av Milhouse85 2 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Hvilket "Inkassoselskap" var dette? Lenke til kommentar
stv113 Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 7 minutes ago, Milhouse85 said: Høres ut som scam. Et privat inkassobyrå kan ikke selv ta trekk i lønn. Da må du først få en bunke purring, før de sender inn utleggsforretning til Namsfogden - som gjør et rettslig vedtak på trekk i lønn; forutsatt at kravet er gyldig. Dette er en lang prosess som tar minst seks måneder. Kun inkasso fra staten (Skatteetaten, Statens Innkreving, NAV Innkreving) kan ta lønnstrekk raskere. Bare send inn saken til Forbrukerrådet https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Slapp HELT av.... ikke noe å stresse med. Litt for mye forenklet kanskje: de har truet med å ta videre 'steg' hos Namsfogden for at de kan ta lønnstrekk, de har ikke sagt at de vil gjøre det sjølv direkte. Har opdatert original tekst. 4 minutes ago, BearCat said: Hvilket "Inkassoselskap" var dette? Det er 'Lowell' ser ut som en ekt selskap for meg. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg ville definitivt anmeldt de for forsøk på økonomisk svindel, med mindre du får en forklaring på hvordan feilen kunne oppstå/hvordan din person ble trukket inn i deres liste. 1 Lenke til kommentar
Gjest cf4c8...00f Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Det går an å kreve erstattning for arbeidstiden du har hatt med det å gjøre. Regner med at du også har brukt tid på kvelden, så da er det bare å legge på overtid også. Eller ta med alle papirene og lever politianmeldelse for svindelforsøk som Wiiboy skriver. Alle kan gjøre en feil, men når de fortsetter, for så senere å finne feilen, så er det greit at de får merke det også. Anonymous poster hash: cf4c8...00f Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Høres ut som noe svært useriøse greier som baserer seg på frykt for å presse deg for penger via et heller merkelig påfunn. Hvor sannsynlig er det at folk har 1.000.000 i inkassogjeld og blir kontaktet slik du skriver ? Hvis dette ikke er et reelt krav kan du bare se bort fra det, men som tidligere sagt bør du samle opp det du har av korrespondanse og overlevere det til politiet. Enkelte folk lar seg utnytte av sånt, så man gjør det rette med å stoppe dem via politiet. Endret 3. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 38 minutes ago, stv113 said: Litt for mye forenklet kanskje: de har truet med å ta videre 'steg' hos Namsfogden for at de kan ta lønnstrekk, de har ikke sagt at de vil gjøre det sjølv direkte. Har opdatert original tekst. Det er 'Lowell' ser ut som en ekt selskap for meg. De her? https://www.proff.no/selskap/lowell-norge-as/oslo/inkasso/IE17ZUA07ZR/ Hadde krevd erstatning for tapt arbeidstid og mental belastning. Lenke til kommentar
vara Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Har du faktisk kontaktet selskapet lowell for å se om kravet er framlagt av dem? Kan lett være phishing/scam forsøk. Hvis det faktisk er lowell som har operert slik så sender du klage med dokumentasjon til finansklagenemda som kan gi dem bot. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Hvis dette var et phishing-forsøk så er det antakelig mulig å anmelde dem for det, men noen «erstatning for tort og svie» tror jeg du kan se langt etter. Vi har ikke tradisjon for sånt her til lands, sett bort i fra i voldssaker. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg ville (det er mulig dette ikke er veldig taktisk lurt på dette tidspunktet i saken) ha krevd innsyn i hvilke personopplysninger dette firmaet har lagret om deg. Det er mulig at de vet mer enn du ønsker (kredittgjeld, etc) slik at de har brukt disse dataene som grunnlag til å anta at du er en "type kunde" som kan presses for penger. For et par år siden slet jeg med et urimelig krav mot et familiemedlem, og vi opplevde at motparten benyttet alle tenkelige og utenkelige svakheter/feil/dårlige argumenter mot oss, samtidig som alle forespørsler på dokumentasjon fra motparten forble ubesvart. Og - det er meget viktig at du kan dokumentere at du bestrider kravet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 1 hour ago, geir__hk said: Og - det er meget viktig at du kan dokumentere at du bestrider kravet. Ok. Trodde dette var en åpenbar tullesak, men om det faktisk er et reelt norsk selskap som står bak dette virker det som enkelte aktører prøver å finne noen de kan henge skylden på og at de er villig til å gå temmelig langt for å få pengene fra disse, uansett om de er skyldnere eller ei. Har selv hatt en noe rabiat saksbehandler mot meg fra Lindorff grunnet en feil gjort av en kraftleverandør som liksom var min feil, men det ordnet seg til slutt når kraftleverandøren fant ut hva som egentlig hadde skjedd og at de selv hadde gjort feilen, så jeg har selv erfart skyggesidene i bransjen, så jeg kan bare tenke meg hva en mer useriøs aktør kan få seg til å gjøre som behandler deg som en vinningskriminell som de skal ta rotta på. Hvis dette er et seriøst krav de retter mot deg så må du bestride det. De må da komme med dokumentasjon som sannsynliggjør kravet mot deg, og om du ikke har noe med dette å gjøre så vil dem slite med å komme med noe slikt. Velger de å fortsette og de leverer fra seg dokumentfalsk så har du noe å gå videre med rettslig, men normalt så skjønner folk at de får så mye motstand at det ikke er verdt å forsette "saken" mot deg. Er du derimot en skylder så vil du slite om kravet er reelt, da slikt blir fulgt opp. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 39 minutes ago, vidor said: Velger de å fortsette og de leverer fra seg dokumentfalsk så har du noe å gå videre med rettslig, men normalt så skjønner folk at de får så mye motstand at det ikke er verdt å forsette "saken" mot deg. Et sannsynlig utfall - som jeg opplevde selv - var at da det viste seg at selskapet ikke villet/ønsket/kunne sannsynliggjøre at kravet var riktig så var løsningen deres å videreselge kravet til en annen innkrevingaktør, og selvsagt med nytt påslag hver gang. Har selv prøvd å grave opp informasjon som kan gi noen pekepinn på hvor lenge et innkrevingselskap kan holde på slik, tross at kravet åpenbart ikke er reélt og "kunden" er flink og bestrider kravet mange mange ganger (hver gang et nytt innkrevingselskap kjøper kravet), men har dessverre ikke klart å finne noe håndfast. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) 22 hours ago, stv113 said: Det er 'Lowell' ser ut som en ekt selskap for meg. Ja, et ekte selskap med en litt "skitten" historikk. Foreslår at du kontakter Kredittilsynet og tar dette videre med de, Edit, ser ut til at du må gå via Finansklagenemda Endret 4. februar 2022 av BearCat 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå