Redaksjonen. Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Signerer milliardkontrakt: Har valgt leverandør av de nye fellesnordiske uniformene Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Hva veier en banan? Det finnes selvsagt ikke noe stykkpris her, for det består av masse forskjellige produkter og konfigurasjoner. Alt fra undertøy til ytterplagg for forskjellige forhold som nordisk, europeisk, jungel og ørken. På hjemmebane er det den såkalte europeiske konfigurasjonen som gjelder. Den dekker i utgangspunktet ned til minus 19 grader, med en tilleggsbekledning som gir beskyttelse ned til minus 45 grader. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg tenker selvsagt på komplett feltuniform. Det må gjerne spesifiseres hva som inngår i begrepet feltuniform. Tenker gjennomsnittspris for de ulike fargene og størrelsene. Hadde vært interessant å se om det er priser vanlige folk ville fått sjokk av eller om det er som forventet. 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Simen1 skrev (10 timer siden): Jeg tenker selvsagt på komplett feltuniform. Det må gjerne spesifiseres hva som inngår i begrepet feltuniform. Tenker gjennomsnittspris for de ulike fargene og størrelsene. Hadde vært interessant å se om det er priser vanlige folk ville fått sjokk av eller om det er som forventet. Faktisk et helt relevant spørsmål. En faktor som brukes når det skal settes opp eller legges ned avdelinger i Forsvaret er jo hva det koster "å kle opp en soldat". Jeg erindrer svakt at den kostnaden da også inkluderer skotøy, feltutstyr, våpen og trening, men kostnaden for antrekket isolert er jo definitivt av interesse. Når det er sagt; all den tid vi forventer at ungdom og voksne skal trenes opp til å sette livet på spill for å forsvare friheten vår fortjener også disse folkene det beste utstyret som er tilgjengelig! Jeg tenker med gru tilbake på verneplikten fra midten 80-tallet da man fortsatt fikk utlevert M-51 feltuniform og M-66 (tror jeg den het) lave marsjstøvler med anklets helt nytt fra depotet ved innrykk til rekruttskolen i Luftforsvaret. Selv var jeg heldig og fikk sommerfelt-antrekk som var lett og hurtigtørkende (sommerinnrykk), men høst-, vinter- og vårinnrykk fikk altså feltantrekk fra 1951, altså 24 år eldre enn det som skulle være gjeldende standard. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Hvorfor er det hemmelig hvilken leverandør som er valgt? Dette vil tross alt dukke opp i offentligheten den dagen den første soldaten får den nye uniformen. Skal dette være gradert informasjon, så håper jeg prisen på TS går merkbart opp. For nåde den soldaten som mister et plagg og offentliggjør hvilken leverandør dette er ... Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Blir som jeg forstår offentliggjort 8. februar ``` Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, er det planlagt en seremoniell kontraktsignering i Fanehallen på Akerhus festning i Oslo tirsdag 8. februar. ``` Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) (not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden): Hvorfor er det hemmelig hvilken leverandør som er valgt? Dette vil tross alt dukke opp i offentligheten den dagen den første soldaten får den nye uniformen. Skal dette være gradert informasjon, så håper jeg prisen på TS går merkbart opp. For nåde den soldaten som mister et plagg og offentliggjør hvilken leverandør dette er ... Forventer du å finne H&M, Balenciaga eller noe sånt på vaskeelappen? Regner med det holdes hemmelig på grunn av sabotasje-risiko, eventuelt at det er politisk betent dersom det kommer fra et land som vi ikke er alliert med. Endret 3. februar 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Så får vi se om vi får tilgang på disse produktene, etter at de militære har fått det de skal ha. Militære produkter bruker å selge veldig bra, fordi militæret bruker det. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Simen1 skrev (2 timer siden): Forventer du å finne H&M, Balenciaga eller noe sånt på vaskeelappen? Regner med det holdes hemmelig på grunn av sabotasje-risiko, eventuelt at det er politisk betent dersom det kommer fra et land som vi ikke er alliert med. Dette har du greie på skjønner jeg. Som Dubious skriver, så er disse merkevarene populære blant friluftsentusiaster, fordi klærne ofte er gode. Jeg har selv sivil utgave av feltuniformen jeg hadde de siste årene mine i Forsvaret. Det koster, men jeg har enn så lenge ikke klart å ødelegge de. Så kostnaden pr bruk blir ekstremt lav. Og for å svare forsøket ditt på å latterliggjøre meg: ja, det står faktisk hvem som har laget klærne i mye av det forsvaret har. I enkelte tilfeller har klærne kommet fra flere leverandører og da har de ikke vært merket, men da er det også helt åpent hvem leverandørene er ... 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Simen1 skrev (På 2.2.2022 den 20.45): Jeg tenker selvsagt på komplett feltuniform. Det må gjerne spesifiseres hva som inngår i begrepet feltuniform. Tenker gjennomsnittspris for de ulike fargene og størrelsene. Hadde vært interessant å se om det er priser vanlige folk ville fått sjokk av eller om det er som forventet. Det er nok ikke offentlig informasjon ennå. Har i hvert fall ikke sett noen annet enn en total kostnadsramme for prosjektet i sin helhet (100-150 millioner Euro for Norge sin del), og i de tallene kan det også ligge en hel del andre kostander utover plaggene i seg selv. NCU er for øvrig ikke én uniform, men et helhetlig bekledningskonsept som innebærer alt fra undertøy til ulike typer ytter- og forsterkningsplagg. Pdd. har man utlevert alt fra boksere, t-skjorter, super- og ullundertøy, arbeids- og feltuniformer, regntøy, hvit-kamo og boblejakker fra en myriade ulike produsenter anskaffet gjennom ulike avtaler, mens nå skal alt dette bakes inn i én avtale hvor produsenten tilbyr et helhetlig bekledningskonsept (flere plagg altså) som skal funke innenfor alt fra ørken og jungel til arktiske forhold. (not the real) Dr. Bombay skrev (På 3.2.2022 den 8.40): Hvorfor er det hemmelig hvilken leverandør som er valgt? Dette vil tross alt dukke opp i offentligheten den dagen den første soldaten får den nye uniformen. Skal dette være gradert informasjon, så håper jeg prisen på TS går merkbart opp. For nåde den soldaten som mister et plagg og offentliggjør hvilken leverandør dette er ... Uten å ha fasitsvaret her, så har det nok ikke noe å gjøre med at uniformene i seg selv er graderte, men heller at det er regler for når denne typen informasjon kan slippes av hensyn til handel med aksjer o.l. Tipper leverandøren offentliggjøres ila. dagen ifbm. at avtalen signeres. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Og der ble det offentliggjort gitt, så mer hemmelig enn det var det ikke 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå